Funderar på lösning kring varmvatten i nybyggda garaget. Just nu sticker det bara upp en pemslang ur plattan.
Kommer inte använda varmvatten till så mkt mer än att tvätta händerna typ så har kollat runt lite och det verkar ju finnas eldrivna blandare som värmer vattnet direkt.

Någon som har erfarenhet av dessa, funkar dom bra? Vilket märke rekommenderas?
Hittar lite info från folk som faktiskt använder dom.

Tänker på nått sånt här
https://www.elgiganten.se/product/e...k-varmvattenkran-med-snabb-uppvarmning/853771

Dom flesta verkar ju vara 3kw, bör man säkra av med 13amp då?

V vibban skrev:
Funderar på lösning kring varmvatten i nybyggda garaget. Just nu sticker det bara upp en pemslang ur plattan.
Kommer inte använda varmvatten till så mkt mer än att tvätta händerna typ så har kollat runt lite och det verkar ju finnas eldrivna blandare som värmer vattnet direkt.

Någon som har erfarenhet av dessa, funkar dom bra? Vilket märke rekommenderas?
Hittar lite info från folk som faktiskt använder dom.

Tänker på nått sånt här
[länk]

Dom flesta verkar ju vara 3kw, bör man säkra av med 13amp då?
Jag kollade upp detta, iofs för rätt många år sen, och slutsatsen var att om man använder direktvärmare så bör man helst ha gas, eller annars bör man bör ha en trefasvärmare då man ju vill att varmvattnen kommer "direkt", och det krävs reätt bra sprutt på den då.

Fisljummet vatten efter typ 2 minuter är kanske sällan som det finns ett use-case för ?
Men dom kan ju ha blivit bättre numer...

• Gilla
vibban
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag kollade upp detta, iofs för rätt många år sen, och slutsatsen var att om man använder direktvärmare så bör man helst ha gas, eller annars bör man bör ha en trefasvärmare då man ju vill att varmvattnen kommer "direkt", och det krävs reätt bra sprutt på den då.

Fisljummet vatten efter typ 2 minuter är kanske sällan som det finns ett use-case för ?
Men dom kan ju ha blivit bättre numer...
Ramlade över den här precis.
https://www.hornbach.se/p/clage-genomstromningsberedare-m3-smb/5862000/

Den och en utslagsback typ

https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...guZthO6g5u8toDvPXnCsRmgCG-DiLHiwaAsvrEALw_wcB

Ser bra ut för mitt ändamål men hade som sagt varit kul med utlåtanden från folk som testat det i praktiken.
Recensionerna på Hornbach verkar ju lovande

Problemet är ju som sagt var att dom drar väldigt mycket ström. Vad har du för huvudsäkringar? Kan du leva med att det går 15 A extra på en fas varje gång du öppnar kranen?

• Gilla
vibban och 2 till
  • Laddar…
Är det inte bättre och billigare med en liten vvb på säg 30liter? Spillvärmen den avger kommer ju garaget till del.

• Gilla
vibban
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är ju som sagt var att dom drar väldigt mycket ström. Vad har du för huvudsäkringar? Kan du leva med att det går 15 A extra på en fas varje gång du öppnar kranen?
Jo, har en 16a säkring som just nu enbart matar ett utvändigt uttag bredvid garageporten och det uttaget används aldrig så tänkte sno från den isåfall.

V vibban skrev:
Ramlade över den här precis.
[länk]

Den och en utslagsback typ

[länk]

Ser bra ut för mitt ändamål men hade som sagt varit kul med utlåtanden från folk som testat det i praktiken.
Recensionerna på Hornbach verkar ju lovande
Kan säkert funka: Men den är på 3,5 kw.
På 230 v blir det en 16 A säkring som behövs - då utan annan användning på den säkringen.

• Gilla
vibban
  • Laddar…
Jag skulle framförallt inte köpa den du länkade till. Den verkar säljas av en 3e part. Den saknar det mesta av specifikationer. Och tittar man på 3e parts sidan, så verkar det vara en handleplats typ temu, med noname brand kina skräp. Det anges i specifikationerna att den inkl. embalage väger 100g. Vilket tyder på den till största delen är gjord av plast (men det står inget om elanslutningen, ex vilken säkringsstorlek som behövs). Jag undviker att köpa elprylar från sådana okända fabrikat, och framförallt inte något som har kontakt med vatten som också har kontakt med människor. Det är inte ovanligt med näst intill obefintlig isolering från sådana leverantörer.

Jag har väldigt begränsad erfarenhet av liknade produkter, men för väääldigt många år sedan när hag gjorde lumpen som radiotekniker fanns det en kran med direktvärmare i en anläggning djupt inne i ett berg. Det kom en svag vattenström ur den, gick med nöd att skölja bort tvålen från händerna. Den drog 20A trefas (alltså 3x20A). Som sagt en rännil med vatten, som dock hade OK temperatur.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
V vibban skrev:
Jo, har en 16a säkring som just nu enbart matar ett utvändigt uttag bredvid garageporten och det uttaget används aldrig så tänkte sno från den isåfall.
Det uttaget delar väl huvudsäkringar med resten av huset?

• Gilla
vibban
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det inte bättre och billigare med en liten vvb på säg 30liter? Spillvärmenden avger kommer ju garaget till del.
Jo jag har funderat på det också men vettefan om det är billigare i längden. Realistisk sätt så kanske varmvattnet kommer användas en gång i månaden.. Vi tillbringar inte mkt tid i garaget.

Är det inte billigare och enklare just nu?

• Gilla
vibban
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Men den är på 3,5 kw
Var såg du det? Jag letade på sidan.

• Gilla
vibban
  • Laddar…
Vill du i framtiden investera mer eller kanske spara nån enstaka kilowatt kan du ju välja att styra den lilla beredaren så den bara värmer en kvart i timmen eller mellan tre och fyra på natten

• Gilla
vibban och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det uttaget delar väl huvudsäkringar med resten av huset?
Sant sant det gör det ju självklart

Om man tänker om och väljer en liten beredare då, vilken rekommenderar ni då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.