2 515 läst ·
37 svar
3k läst
37 svar
Hur/var reglerar man temperaturen varmvatten i huset?
På NIBE 100 liters som jag har fins inget alls som indikerar när elementet värmer. Däremot kan man höra ticket från termostaten slår av och på när man vrider termostatratten fram och tillbaka och där estimera ungefär var i temperatur det ligger på i en uppvärmning.
Brus och ljud från uppvärmningen är oftast bara i slutfasen under uppvärmningen när man satt termostaten på högsta värmen och kanske först vid 3 kW värme eller att det är halvt begravda elelement i kalk och börja ha svårt att bli av med värme och det börja koka trots vattentrycket i beredaren.
Brus och ljud från uppvärmningen är oftast bara i slutfasen under uppvärmningen när man satt termostaten på högsta värmen och kanske först vid 3 kW värme eller att det är halvt begravda elelement i kalk och börja ha svårt att bli av med värme och det börja koka trots vattentrycket i beredaren.
Vi vet fortfarande inte vad du har för prylar så vi fortsätter väl med generella råd då.
Man vill ju att varmvattnet ska hålla sig i beredaren om man inte använder varmvattnet. För att varmvattnet inte ska smita ut så finns backventiler i systemet som ska hindra varmvattnet att gå bakvägen in i kallvattnet.
Test:
Om du ej använt något vatten på flera timmar, tex en morgon. Känn på kall och varmvattenrör precis vid beredaren. De ska vara rumsvarma. Är det kalla kallt och det varma varmt så betyder det att det läcker vatten någonstans, eller att någon morgonpigg hunnit före dig och spolat vatten.
Spola endast kallvatten i en kran.
Känn igen vid beredaren, de ska fortfarande vara bara rumsvarma.
Är varma sidan varm eller het så kan du följa röret med handen och känna var värmen tar vägen. Känn även vid alla kranarna, duschblandare mm. Når varmvattnet fram till dess varmvattenanslutning trots att du endast spolar kallvatten i en enda kran? Då har du funnit ett fel.
Man vill ju att varmvattnet ska hålla sig i beredaren om man inte använder varmvattnet. För att varmvattnet inte ska smita ut så finns backventiler i systemet som ska hindra varmvattnet att gå bakvägen in i kallvattnet.
Test:
Om du ej använt något vatten på flera timmar, tex en morgon. Känn på kall och varmvattenrör precis vid beredaren. De ska vara rumsvarma. Är det kalla kallt och det varma varmt så betyder det att det läcker vatten någonstans, eller att någon morgonpigg hunnit före dig och spolat vatten.
Spola endast kallvatten i en kran.
Känn igen vid beredaren, de ska fortfarande vara bara rumsvarma.
Är varma sidan varm eller het så kan du följa röret med handen och känna var värmen tar vägen. Känn även vid alla kranarna, duschblandare mm. Når varmvattnet fram till dess varmvattenanslutning trots att du endast spolar kallvatten i en enda kran? Då har du funnit ett fel.
Ska kolla och testa detuseless skrev:
Jätte tack, för denna info, eftersom vi upplevt liknande och det är så klurigt tills man börjar förstå alla delarna. tack! Ska kolla och testa llat detta.B Bjober skrev:Jag har också erfarenhet av kärvande blandningsventil.
Jag tyckte varmvattnet räckte men frun tyckte att det tog slut fort.
Efter ett tag kom vi fram till att vi båda upplevde att vattnet blev kallt mitt i en dusch, men jag visste ju att blandningsventilen dummar sig ibland och jag visste att det fanns varmvatten i beredaren. Jag fortsatte spola vatten tills varmvattnet återkom. Det gjorde det när blandningsventilen efter ett tag lossat från sitt kärvande läge.
Frun som inte var så insatt i de tekniska detaljerna trodde att varmvattnet var slut och skyndade sig att avsluta duschen.
Vi hade även ett fenomen där vattnet blev hetare om man spolade mycket men kallare om man spolade lite.
Jätte tack, det är faktiskt så även jag tänker, men skönt att få reda på hur andra har upplevt detta samt deras/din vinkel och praktiska erfarenhet./ Som sagt, tack!X xxargs skrev:Med effektavgifter ca 160-180:-/månaden extra så är det klart lite lyx att med 400V och 3 kW att få 100l beredaren varm igen på ett par timmar istället för > 6 timmar när man värmer med 1 kWh...
Blandningsventilen i vägghängd NIBE 100 liter sitter rakt ut mot vänster sidan med en vridbar ratt i armaturen under beredaren, ratten snett uppåt på mitten stänger av inkommade kallvatten medans ratten som går åt högra hållet är säkerhetsventilen (och den bör man vrida på ibland så att man hör den spola lite vatten i sin utlopp så att det rensar sina ventilsäten, koll att den fungerar och inte börja småläcka konstant och el och vattenräkningen stiger)
Som redan sagt att med med snålspolande duschmunstycke (6-8 liter minuten i stället för 12-20 liter i minuten) så kan man förlänga duschtiden med en given mängd varmvatten - det svåra är att hitta en duschmunstycke som upplevs ger varm dusch med bra spridning och tryck fast vattenmängden är mindre - och har insett hur bra 'gloria' [länk] som fanns på biltema en gång i tiden i jämförelse med numera rätt många genomgångna duschar som fins på hotellrum av olika varianter med både mer och mindre vatten, lever fan rent ut sagt med olika lägen och 'massage' eller med breda duschplattor som ger 'regn' och man bara huttrar under den trots hinkvis med vatten för att det inte går få upp värmen på duschblandaren...
Det kan bli att prova igenom flertal duschhandtag av de mer snålduschande typerna innan man hittar sin favorit, och det är tur att många av dem inte är speciellt dyra om man undviker 'märkes' modellerna då en dyr duschandtag är ingen garanti för att den är bra och att vi har olika personliga önskemål i hur duschen skall arbeta
Klicka här för att svara