708 läst ·
14 svar
708 läst
14 svar
Problem med ny hydropress
Har monterat en ny hydropress som ersatt en gammal.
Alla anslutningar och slangar har återanvänts.
Tillslags-trycket är satt till 3 bar och frånslaget till 4,5 bar. Pressen är förtryckt till 2,5 bar enligt tillverkarens anvisningar som är 0,5 bar under tillslaget.
När pumpen slås på fylls inte pressen med vatten och det kommer inget vatten vid närmaste tappstället. Kopplar jag loss hydropressen kommer det dock vatten ur slangen med vad som verkar vara fullt tryck.
Nån som kan VVS, vad kan vara källan till felet?
Alla anslutningar och slangar har återanvänts.
Tillslags-trycket är satt till 3 bar och frånslaget till 4,5 bar. Pressen är förtryckt till 2,5 bar enligt tillverkarens anvisningar som är 0,5 bar under tillslaget.
När pumpen slås på fylls inte pressen med vatten och det kommer inget vatten vid närmaste tappstället. Kopplar jag loss hydropressen kommer det dock vatten ur slangen med vad som verkar vara fullt tryck.
Nån som kan VVS, vad kan vara källan till felet?
Som sagt är det bara hydropressen som är utbytt.
Allt fungerade innan bytet och jag har fullt vattentryck i slangen innan den ansluts till hydropressen.
Allt fungerade innan bytet och jag har fullt vattentryck i slangen innan den ansluts till hydropressen.
Så om du skippar tanken helt har du fullt tryck i kranen så länge pumpen går?C Counterpoint skrev:
Det låter som att du har vänt inlopp och utlopp fel, en backventil som hindrar att tanken fylls ..men det där borde du ha koll på..
Men 2,5bar är väl alldeles för högt. Lufttrycket bör ligga på ca 1bar när den är tom. Nu vet jag att de nästan alltid säljs med ett kraftigt övertryck vilket gör att de fungerar dåligt, om man inte sänker lufttrycket.
Jasså?A AG A skrev:
I olika dokument/webbplatser står det att förtrycket ska vara ca 0,2 bar lägre än starttrycket, eller 90% av starttrycket.
Om 1 bars förtryck ska motsvara 90% av starttrycket så blir starttrycket 1,1 bar.
Om man däremot väljer ett förtryck på 1,8 bar så blir starttrycket 2 bar.
https://www.svensktavlopp.se/tillbehor/ovrigt/hydropress.html
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_29_5950443.pdf
https://eget-vatten.se/vilket-fortryck-ska-min-hydropress-ha-for-basta-funktion
Nu har TS ett starttryck på 3 bar, 90% av.3 bar är 2,7 bar.
Det är fullt tryck i slangen som går till hydropressen om pressen kopplas bort. Första tappstället efter pressen är en vattenutkastare i yttervägg som har fullt tryck och därefter en tvättställsblandare som dock inte har tryck.
Allt är som sagt återmonterat precis som det satt innan bytet av press.
Har inte tagit tid på hur länge pumpen går men 20-30 sekunder kanske tills den slår ifrån vid 4,5 bar.
Vad gäller att förtrycket i pressen skulle vara för högt så har jag bara gått på tillverkarens instruktioner om 0,5 bar under tillslagstrycket, i mitt fall 2,5 bar vilket också var vad pressen var förtryckt med från fabrik så det har jag inte rört.
Allt är som sagt återmonterat precis som det satt innan bytet av press.
Har inte tagit tid på hur länge pumpen går men 20-30 sekunder kanske tills den slår ifrån vid 4,5 bar.
Vad gäller att förtrycket i pressen skulle vara för högt så har jag bara gått på tillverkarens instruktioner om 0,5 bar under tillslagstrycket, i mitt fall 2,5 bar vilket också var vad pressen var förtryckt med från fabrik så det har jag inte rört.
Låter som att olika partiklar har släppt från rör mm när systemet har blivit trycklöst och delvis tömt på vatten å fastnat i silarna/perlatorerna.C Counterpoint skrev:
Är det någon som vet om det brukar sitta någon form av filter i inloppet på en hydropress?
Det till- resp. frånslagstryck jag använder (3 bar till och 4,5 bar från) var befintligt i installationen när jag tog över och inget jag ändrat. Är det normala värden?
Det till- resp. frånslagstryck jag använder (3 bar till och 4,5 bar från) var befintligt i installationen när jag tog över och inget jag ändrat. Är det normala värden?
Inte i/på hydropressen, däremot kan det sitta ett filter på valfritt ställe på KV-ledningen, i ditt fall eventuellt någonstans efter vattenutkastaren och resten av vattensystemet.
Har du någon vattenrening/avkalkning/etc?
3-4,5 bar systemtryck är i överkanten av "normalt" tryck.
Har du någon vattenrening/avkalkning/etc?
3-4,5 bar systemtryck är i överkanten av "normalt" tryck.
Det finns ingen vattenrening installerad i dagsläget och vi har en del problem med olika föroreningar.
Finns det några fördelar med att sänka trycket?
Finns det några fördelar med att sänka trycket?
Ok. Jag har haft funderingar på att köpa en större hydropress just för att avlasta pumpen men jag vet inte hur stor påverkan det egentligen har på pumpens livslängd. Den tidigare pumpen var installerad på 70-talet och gick sönder för ett par år sedan.
Klicka här för att svara