539 läst ·
7 svar
539 läst
7 svar
Vilken vvb ska jag välja åt mamma?
Hejsan!
Mammas vvb verkar ha gått sönder. Den läcker och verkar ha slutat värma vattnet nu trots att termostaten lyser.
Det är en Metro Therm från 07 en 60l som drivs på vanlig kontakt.
Helt klart enklast är att byta till en exakt likadan. Men med lite efterforskningar i bakfickan så verkar det som att jag skulle kunna sätta dit en 110l ganska enkelt då det verkar vara samma c-c mått på anslutningarna ?
Är det någon som har nån input på detta? 🙂
Mvh Joakim
Mammas vvb verkar ha gått sönder. Den läcker och verkar ha slutat värma vattnet nu trots att termostaten lyser.
Det är en Metro Therm från 07 en 60l som drivs på vanlig kontakt.
Helt klart enklast är att byta till en exakt likadan. Men med lite efterforskningar i bakfickan så verkar det som att jag skulle kunna sätta dit en 110l ganska enkelt då det verkar vara samma c-c mått på anslutningarna ?
Är det någon som har nån input på detta? 🙂
Mvh Joakim
Skulle nog ha skrivit detta i första inlägget 😅 Hon har precis köpt huset. Ett fritidshus som är permanent boende.
Och nu ett par veckor in inser vi att varmvattenberedaren är paj. Så lika bra att sätta dit en ny tänker jag så man minskar risken för att det börjar krabba snart igen. 🙂
Men det här med vilken storlek på vvb är jag inte helt hemma på. Och sen var det ju det här om någon visste om en 110l gick på samma anslutningar om en 60l 🙂
Och nu ett par veckor in inser vi att varmvattenberedaren är paj. Så lika bra att sätta dit en ny tänker jag så man minskar risken för att det börjar krabba snart igen. 🙂
Men det här med vilken storlek på vvb är jag inte helt hemma på. Och sen var det ju det här om någon visste om en 110l gick på samma anslutningar om en 60l 🙂
De går på samma anslutningar, oftast kan du välja mellan 1 fas, alltså vanlig schuko-kontakt, men då får du oftast ut 1kw värme, vilket är lånsamt, men kanske räcker för en äldre dam. Eller så kan du välja flera faser men då blir kopplingarna fast installation och "kräver elektriker", vilket du förmodligen fixar själv ändå.J Jocke945 skrev:Skulle nog ha skrivit detta i första inlägget 😅 Hon har precis köpt huset. Ett fritidshus som är permanent boende.
Och nu ett par veckor in inser vi att varmvattenberedaren är paj. Så lika bra att sätta dit en ny tänker jag så man minskar risken för att det börjar krabba snart igen. 🙂
Men det här med vilken storlek på vvb är jag inte helt hemma på. Och sen var det ju det här om någon visste om en 110l gick på samma anslutningar om en 60l 🙂
60l räcker knappt men köp 110l om den ändå inte tar mycket mer utrymme.
Alla avrådde när jag i mitt nybygge satte in en 55liters. För min del berodde storleken på att den pga platsbrist hänger i taket. Bor här permanent men har inget badkar. Varmvattnet har aldrig tagit slut för mig.
Däremot råder jag barn/barnbarn att lämna 10-15 minuter mellan duscharna om de duschar länge vid tex bastubad.
Att det är ekonomiskt med mindre VVB är heller inte att förakta.
Däremot råder jag barn/barnbarn att lämna 10-15 minuter mellan duscharna om de duschar länge vid tex bastubad.
Att det är ekonomiskt med mindre VVB är heller inte att förakta.
Om beredaren är i ett dusch/badrum/tvättstuga som ändå värms så är dess spillvärme något som kommer till huset till gagn och inte bortslösat, visst, det är förvisso inte utväxlat som med LLVP-värme med 3-4 ggr mer värme per inmatad mängd elström, men heller inte sämre än med eluppvärmd golv som man gärna har i just badrum/våtutrymme för att golven skall torka upp fort och skönt att kliva runt på med barfota fötter i samband med hygien och dusch.
Dock skall man inte räkna med någon enorm energibesparing med mindre värmeberedare då även om en mindre beredare avger lite mindre med värme genom sin isolering så minskar det inte i samma grad som tankvolymen då ytan ökar/minskar kvadratiskt medans volymen ökar/minskar i kubik, så räknad per liter volym i beredaren så ökar förlusterna ju mindre volym beredaren har.
De flesta beredare idag har bara en värmeslinga för värmning mot (mycket) tidigare med 3-fas med 3 slingor i värmelelementet. Med koppling 230 Volt (fas mot nolla ala stickproppsmatat) så brukar värmenivån ligga på 1 kW och när man kopplar mellan 2 faser med 400 Volt så är värmenivån 3 kW - med samma element.
Har man mindre beredare så kanske man väljer 400-Volt för snabbare återladdningstid medans större beredarevolym så räcker det med 1 kW, och med effektavgiften och det värmer på dagen (efter typiskt morronduschen) så skiljer det typ 180:- i månaden i extra effektavgifter om man värmen med 3 kW istället för 1 kW då dessa brukar värma under betydligt längre tider än 1 timme oavsett.
Vill man köra på 3 kW så bör det göras med automatik/tidsstyrd elmatning och bara på natten när effektavgiften och överföringsavgiften är på den lägre tariffen. Manuell avslagning när man duschar på morronen går inte, man glömmer att slå på beredaren på kvällen igen tämligen fort och det gillar man inte alls när man skall duscha på morronen efter, strax innan man skall åka till arbetet... - har provat...
Dock skall man inte räkna med någon enorm energibesparing med mindre värmeberedare då även om en mindre beredare avger lite mindre med värme genom sin isolering så minskar det inte i samma grad som tankvolymen då ytan ökar/minskar kvadratiskt medans volymen ökar/minskar i kubik, så räknad per liter volym i beredaren så ökar förlusterna ju mindre volym beredaren har.
De flesta beredare idag har bara en värmeslinga för värmning mot (mycket) tidigare med 3-fas med 3 slingor i värmelelementet. Med koppling 230 Volt (fas mot nolla ala stickproppsmatat) så brukar värmenivån ligga på 1 kW och när man kopplar mellan 2 faser med 400 Volt så är värmenivån 3 kW - med samma element.
Har man mindre beredare så kanske man väljer 400-Volt för snabbare återladdningstid medans större beredarevolym så räcker det med 1 kW, och med effektavgiften och det värmer på dagen (efter typiskt morronduschen) så skiljer det typ 180:- i månaden i extra effektavgifter om man värmen med 3 kW istället för 1 kW då dessa brukar värma under betydligt längre tider än 1 timme oavsett.
Vill man köra på 3 kW så bör det göras med automatik/tidsstyrd elmatning och bara på natten när effektavgiften och överföringsavgiften är på den lägre tariffen. Manuell avslagning när man duschar på morronen går inte, man glömmer att slå på beredaren på kvällen igen tämligen fort och det gillar man inte alls när man skall duscha på morronen efter, strax innan man skall åka till arbetet... - har provat...
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
