Vatten & Avlopp
xxargs: Om du får in ytvatten så kan det vara förklaring till låga pH-värdet, lågt pH-värde i marken runt om kan också vara en förklaring att dina cementringar vittrar och börja läcka allt mer i sina skarvar. Så åtgärder framöver är att försöka på tätt på läckorna mellan cementringarna, brunnskalk i botten - helst läggas i tjock lager där vattnet pressas fram underifrån så att
xxargs: Det är inte bara att gräva, först - du måste ha avloppstillstånd av kommunen om du skall hantera WC-vatten innan du börja beställa hem grejor och gräva. gillar du att tömma ofta med slamsugbil, typ 4 ggr/år, så går det alltid att använda tanklösning, du kan alltid titta på trådarna för de som har septi-tank och de är fyllda ända upp efter 1.5 månader för att toan börja
Nalleman64: [citat] Det är ett tag sedan vi bytte mätare nu så jag minns inte exakt om jag skall vara ärlig men inte några längre tider i alla fall.
JohanLun: dock skulle jag oavsett utgång på testet inte nöja mig med att kapa röret och fylla med latexfog och spackel - tänk om det är nåt i andra änden så vatten vid nått tillfälle kan inkopplas. Öppna väggen om du inte hittar "andra änden". Men bra test att börja med som sagt, att öppna proppen!
BSOD: Är det ett 160mm betongrör kan man skjuta in ett 110mm avloppsrör inuti det, om det inte fallerat för mycket. Grannen gjorde det. Vi hade gjutjärn inne i huset, till ca 50cm från huset, betong resten.
Rickard.: Sånna här gummimuffar täcker rätt stora spann på diametern, kanske +/- 10mm och då blir det så där när man drar åt dom på rör som inte är i överkant på det spannet.
martinradbo: Oj, det var länge sen. Jag minns tyvärr inte exakt. Men jag tror vi landade i VA-prylar, de har många varianter vad gäller plaströr. Det vill säga, troligen vanliga Va- kopplingar där man byter ut klämring och ev mutter mot avsedd "plastklämringsdito". Om jag minns rätt så är 22 mm ytterdiameter inte LK utan nån konkurrent vad gäller själva rörer, kanske Uponor 🤔
Nalleman64: Samma sak i vår kommun. De tar betalt för fyra timmar á 1210:- i samband med inventering. Förberedelser inför besöket, själva besöket (om det behövs) och efterarbete anges som orsak. Själv visste jag att min då (2019) 59 år gamla anläggning inte uppfyllde kraven så jag skickade in en ansökan om att inrätta en ny anläggning och slapp då betala för någon inventering. Sedan
Bladet: Tack för alla svar. Väldigt tacksam för det 🙏 Känns som jag har koll på läget nu. 👍
fannmo: Fasen vad bra, stort tack! Nu känns livet lite roligare igen 😀
anderslofwall: [citat] Som sagt, hydropress vill jag inte ha. Vill inte ha ett gummimembran som ligger mot vattnet konstant där mikrober kan växa samt avsaknad av naturlig luftning. Sen finns säkert många fördelar med hydropress men jag kör på gammal beprövad teknik ☺️ Har dessutom inga problem med plats så därför hydrofor. Storlek på tank 300 liter. Kommer räcka gott. Egen djupborrad brunn.
paralun: [citat] Jo nu finns det flera VA-bolag som redan ställt krav på en mätarkonsol. Mitt eget enbart en rekommendation men pratade med mätarmontören och han var säker på att det mycket sannolikt blir krav. Det tar för mycket tid med gamla "rammelinstallationer" samt är en arbetsmiljörisk vid mätarbyte.
Claes Sörmland: Är det inte som med alla sådana här prylar, t ex vitvaror. De har inte stigit i pris med KPI som de borde utan har sakta men säkert blivit billigare och billigare relativt KPI och inkomst. För att uppnå det krävs billigare och billigare underentreprenörer och leverantörer för varje år. Det tar ut sin rätt på kvaliteten. En elektrisk 200 L Metrotherm eller NIbe VVB rostfri kostar
Daydreamer: Tack Tergo, Klippspiken och Josth för svar. Ja, det var bara att dra den rakt upp, rengöra och smörja upp. (Nej , den var ingen spärr på den här gamla modellen). Det här forumet är ju helt suveränt, fixade det med er hjälp !!! TACK !
migge1: [citat] Ta nu för inputs. Får besök här på tisdag. Får se vad dim säger
Nimbus60: Den beskrivna brunnen finns bara in fantasin ännu Tack för vederhäftiga svar oavsett 👍😉 Du vet naturligtvis hur många delar ca av regnet som bildar grundvatten i bergsformationer typ i Bohuslän
nezze: Måste rensa varje månad annars blir det att lukta illa, helt nygjort badrum. Visserligen behövde jag aldrig (på 10 år) rensa det gamla, men då var oxå rören fyllda till hälften av tvål och hår. Så det kanske är bättre att det fastnar i låset
Krilleman: Som redan nämnts, kapa bort det gamla och börja om på nytt. Men glöm inte stödhyslor på din befintliga prisol när du monterar nya ventiler... [bild]
Veronika85: [citat] Plaströret sitter fast med hjälp av en skruv som skruvas uppifrån, från ett slags T-format bleck som sitter precis under silen. Jag lyckades lyfta ur silen rakt uppåt, allt var helt enkelt jättekletigt så det var svårt att rubba något. Problemet löst, stort tack grabbar!
AndréLindahl: Tack för input. Låter som att en Grundfos är ett bra alternativ då.
jonaserik: [citat] OK då kan du stänga av pumpen, tappa ur till trycklöst. Den mutter som sitter på spindeln ( axelln ) lossar du helt, sen har du som en stor sexkant mot ventilen. Den lossar du och hela alltet kommer ut. Eftersom spindeln sitter fast och inte går att röra,så har det oxiderat i genomgången för den. För att få ut spindeln så ska den skruvas så den går in helt rakt igenom. Putsa
Krilleman: [citat] Ibland åker man ju på det för att tvingas få ihop saker, oftast av akuta skäl. Jag har givetvis även råkat på det och utfört det också. Och ja det blir tätt, oftast. Men det är aldrig något jag rekommenderar till någon.
Claes Sörmland: Ja precis och ett nytt ensidigt handtag som passar BA-ventilen.
xxargs: [citat] Inte Baga om man läser alla trådar om minireningsverk och alla bekymmer som det verkar vara med dem. Men man kan kika på den lååånga tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/www-billigtminireningsverk-se-erfarenheter.278929/ Verken från denna leverantör och Agusta är näst intill identisk i utförande utöver små detaljer då det är samma patent och tillverkare i botten -