Vatten & Avlopp
billwood86: Här är en bild på golvet där avlopp och pem-slangen kommer in.
Baconlivet: [citat] Hej! Vilket system blev det?
Dan_Johansson: Nu blir det lite lättare nästa gång i alla fall... [bild]
Paprik: Undrar samma sak, har ett Polypur DF-1. Det hade varit fint att få det genomgånget av fackman innan jag gräver upp det och sätter in ett nytt. Hur har det gått för dig OP?
hempularen: Det går att ta bort kröken och gå in med flexröret direkt, fast med en gummimuff i röret. kröken som sitter döär ser ut att även minska dimensionen, så det får man lödsa med en gummimuff, finns väldigt många varianter. Men jag tror inte att du får något som bygger mindre än 50 mm på det sättet. Möjligen om man sätter en gummimuff, och en 40 mm 90 gradersböj i den, och så
betongponta: [citat] Det är inget annat än en tillfällig och bristfällig lösning. Att man inte förstår bättre och lämnar det så är en annan sak. Som ovan säger, standard är inte att ha PE utsatt för UV, man använder en betäckning anpassad för ändamålet och i rätt höjd.
Leif i Skåne: Vill man inte ha en stor hydropress så kan man använda ett system för konstant vattentryck genom att använda en frekvens omformare. Tryckkärlet är bara på några liter och tar ingen plats. https://www.emspump.se/pdf/1309.pdf
Alexma1993: [citat] Tack! Okej, kör på våtrumsmatta, kan det vara en vanlig plastmatta eller måste det vara en våtrumsmatta? Ja, det är lugnt gällande diskmaskinen det är ca 15-20cm rum bakom diskmaskinen.
makkan99: Hej igen En uppdatering. Jag mailade på söndagskvällen 3-4 lokala VVS:are med bilder. Kl 07:20 ringde en VVS kille och och 08:05 satte han igång och färdig 08:25. Det var trångt och han fick skruva loss hela paketet för att byta säkerhetsventilen. Inga fel på vvb. Kunde säkert ha gjort det själv men då jag endast är i huset på helgerna blir det lite bökigt. Tack alla
fsml2: Hej! Jag tänkte byta ut våra båda toaletter till Ifö Sign 6860 (golvstående, limmad; https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/toalettstol-och-wc-stol/golvstaende-toalett/toalettstol-ifo-sign-6860-for-limning/p-146486) Är dock osäker på hur anslutningen ska göras, specifikt om jag behöver stos (t.ex. Ifö 96525 som nämns i monteringsanvisningen,
Quist: Har ingen aning om vilken plast som används i olika avhärdare men generellt så borde alla hålla för många års användning. Jag övergav BWT, mycket för att deras hemsida var så oerhört konstig med mest bara vackra bilder på vatten och människor i badkar o.s.v. men helt omöjligt att hitta en vettig produktöversikt, specar etc. Jag köpte en Foleo 15 istället och är mycket nöjd.
storklåparn: [citat] Jag håller med dig om att det kanske inte är hela världen att jag har en anmärkning på vattnet, men "tyvärr" är det barn med i bilden och då är det ju bara att fixa. Sen är ju min uranhalt tre - fyra gånger högre än gräsvärdet så det är ju inte toppen heller! Men kanske blir att dricka mer öl då...
Demmpa: Är kopparröret 22 mm med Securex kona så är det följande övergång till klämring, https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/klamringskoppling/product/fg0604837/overgangskona-efter-1954-ansluts-mot-vatette-dy22 Klämringskoppling till rörgänga, https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/klamringskoppling/product/fg0321136/koppling-rak-dy-22-x-utvandigg-34
beaver3: Man kan sätta en kulventil för toalettstol, om man sätter den med känsla mot T- kopplingen
Dilato: [citat] Man ställer tillslagstryck och frånslagstryck genom att justera de två kontakterna genom att skruva på muttrarna. [bild] Här finns en bra tråd om hur man gör ren tryckströmbrytaren https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
J.Hoffa: [citat] Finns rostfria kabelklammer som heter JR-klammer. JR32 är med en fäst skruv och JR132 är samma storlek men med två fästskruvar.
ankan678: Spolar jag 10-15 sekunder så är det iskallt, ska kolla detta med backventil
Håkan Winther: Hej! Vi har kopplat in 2st nya vattenfilter utifrån hur förra ägaren hade kopplat in sina filter, men jag tror att han hade kopplat fel. Kan någon svara på vilken av slangarna som är inlopp vs utlopp utifrån denna bild?
Demmpa: Enrörssystem, själva radiatorn behöver inte bytas, däremot så behöver bypassen och ventilen bytas/byggas om. Du behöver ta reda på åt vilket håll flödet går, åt höger eller åt vänster?
Krilleman: [citat] Ja. Här hittar du monteringsanvisningen: https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf [citat] Ingen stödhylsa medföljer. Den får du köpa separat.
xxargs: En 3000l/h djuphålspump (ca 0,83 l/s) ala grundfoss-typ har en motor/effektförbrukning på runt 1000 Watt eller om man vill kan man räkna med 0.33 Wh eller 1200 Ws eller Joule per uppumpad liter vatten. Drar en 4-persons familj 140 l/person/dygn blir det 560 liter/dygnet och 560 liter av 3000 liter för 1 kWh i energiförbrukning motsvarar 0.187 kWh och det gånger 2 kr/kWh ger en kostnad av
MG_88: Ja, det kan bildas kondens där ibland på sommaren. Smart med plastslang runt, det tänkte jag inte på.
evoline: [citat] Så tänkte jag också, eftersom det bara var installation och inga produkter köptes in från rörmokaren. Ska kolla med min vän vad priset blev sen.
AC79: [citat] Sorry för sent svar på det här men även jag är ny husägare och jag hade samma fenomen på mitt gamla Callidus filter, det var ordentligt med tryck och rann väldigt länge. Både injektor och silskruv var helt igensatta den gången och jag misstänker att ingen gjort rent dessa på ett bra tag. Jag gjorde rent dom enligt konstens alla regler och nu för tiden när jag skall göra om
K.Strand: [citat] Ah fan, det låter som lite över min kunskapsgrad att lösa. Kanske dags att ta in en rörmokare då. Tack för svar!
Demmpa: Välkommen till forumet. Bilder brukar underlätta Är det följande typ av koppling? [bild] https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/pumpbrunnar/enkeladapter-snabbkoppling-i-brunnar/
jonaserik: Ett finfilter ( björnfilter ) före hydropressen inte fel, det kan ta en eller flera veckor innan borrkaxen i berget har rensat sig. Det är vådan av dagens borrningar ( avantityp ) . Dom trycker så hårt med borren och tryckluft, så kaxet går in i alla sprickor och dom ska ut med vattnets flöde från berget. Borra en brunn,tar inte mer än dag, ner till 70 meter + ställtid. I bland bör