Funderar på att installera en enklare kran med pump för dricksvatten i fritidshuset. Hittade en på Biltema som går på 12V avsett för båt/husvagn: https://www.biltema.se/bat/vvs/vattenkranar/vattenkran-med-pump-2000017749

I stugan har vi DC (220-240V).

Vet att det finns transformatorer som omvandlar vanlig 220V till 12V. Men HUR skulle en sådan installation se ut rent konkret? Vattnet ska alltså gå från en dunk under köksbänken via slang upp i kranen monterad vid diskhon.

• Vattenkran med pump från Biltema för installation i båt eller husvagn. Finns på hyllplats BÅT 20 i Stockholm (Kungsängen).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jo J-son skrev:
I stugan har vi DC (220-240V).
Jag hoppas du menar AC (220-240 Volt) - dvs. växelström som i vanliga vägguttag.

Det fins 230V-matad adapter liknande som laptop-laddare för 12 Volt med 3 - 4.5 Ampere i strömstyrka främst tänkt för matning av kylboxar och som troligen skulle fungera bra här.

• Gilla
Jo J-son
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Jag hoppas du menar AC (220-240 Volt) - dvs. växelström som i vanliga vägguttag.

Det fins 230V-matad adapter liknande som laptop-laddare för 12 Volt med 3 - 4.5 Ampere i strömstyrka främst tänkt för matning av kylboxar och som troligen skulle fungera bra här.
Jag menar (tyvärr) DC, gammalt torp med gammal el.

Är det en sån du menar?
https://www.kjell.com/se/produkter/...parts-switchad-natadapter-12-v-dc-12-w-p44382

Hur ska den i så fall kopplas till kranen?

Köpt denna spänningsomvandlare på Jula:
https://www.jula.se/catalog/bil-och...r/transformatorer/spanningsomvandlare-604149/

Tänkte ansluta kranen med lågspänningskabel:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/lagspanningskabel-1224-v-2000045550

…till denna stickkontakt:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/stickkontakt-1224-v-2000028592

Kran-lågspänningskabel-stickkontakt kopplad in i omvandlaren som i sin tur är kopplad till vägguttaget. Tänker jag rätt?

Redigerat:
J Jo J-son skrev:
Funderar på att installera en enklare kran med pump för dricksvatten i fritidshuset.
OK
J Jo J-son skrev:
Vattnet ska alltså gå från en dunk under köksbänken via slang upp i kranen monterad vid diskhon.
Jag vet inte om det löser hela problemet. Men - det skulle ju vara enklare att bara placera dunken ovanför (alltså på en högre höjd, inte nödvändigtvis rakt över) diskbänken så vattnet kan rinna ner med självtryck. Då slipper man all elinstallation.

• Gilla
Jo J-son
  • Laddar…
J
J Jo J-son skrev:
Jag menar (tyvärr) DC, gammalt torp med gammal el.
Men kan detta verkligen stämma att du har 220v likström i torpet? Eller är det inte i Sverige? Berätta gärna mer!

• Gilla
Jo J-son
  • Laddar…
O O skrev:
OK

Jag vet inte om det löser hela problemet. Men - det skulle ju vara enklare att bara placera dunken ovanför (alltså på en högre höjd, inte nödvändigtvis rakt över) diskbänken så vattnet kan rinna ner med självtryck. Då slipper man all elinstallation.
J jalmars skrev:
Men kan detta verkligen stämma att du har 220v likström i torpet? Eller är det inte i Sverige? Berätta gärna mer!
Förstår att det är ovanligt med likström i väggen. Det är i Sverige, ca. 2,5h bort från Stockholm. Den lilla elcentralen som finns i torpet har två automatsäkringar, varav den ena slår ifrån ofta när varmvattenberedaren går samtidigt som micron eller vattenkokaren är igång. Det gäller att planera sina bestyr. Vi har börjat få rutin på det.

Besitter själv inte jättestora elkundkaper. Berätta gärna vad i detta som intresserar. Genuint nyfiken.

O O skrev:
OK

Jo, varit inne på lösningen du föreslår. Men det finns tyvärr varken bra plats på hög höjd för dunken och dessutom är det desto mer meckigt att få upp den stora tunga dunken efter påfyllning. På golvet under diskbänken har vi dock gott om utrymme för en sådan dunk.

Vet att flera kopplat kranen till ett bilbatteri som försörjer kranen med lågspänning. Alternativt finns det kran med tex. handpump, då slipper man elkoppling helt o hållet men behöver alltid pumpa med ena handen.

Jag ser det lite som en utmaning och försöker egentligen förstå lågspänning på ett teoretisk plan samt hur en spänningsomvandlare som sitter i väggen går att nyttja i en sådan lågspänningskoppling . Skulle vara kul att få full förståelse för en sådan lösning.

Bifogar manualen

• Diagram över installation av en vattenkran med pump, som visar anslutning till 12 V DC batteri. Inkluderar elkrets och monteringsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är viktigt att kontrollera att spänningsomvandlaren verkligen klarar DC på ingången. Vissa omvandlare är konstruerade för endast 230 VAC, men det finns sådana, som klarar både AC och DC och ett spann på matningsspänningen på 90 - 240V. Vanligast är att ingången har en helvågsbrygga (likriktare) som omvandlar 230V AC till c:a 325V DC, som sedan används av omvandlaren. Att mata in 230 V DC kan då ge för låg arbetsspänning och dessutom kommer bara 2 av likriktarbryggans dioder att användas och då med dubbel ström mot vad de är beräknade att hantera.

J
J Jo J-son skrev:
Förstår att det är ovanligt med likström i väggen. Det är i Sverige, ca. 2,5h bort från Stockholm. Den lilla elcentralen som finns i torpet har två automatsäkringar, varav den ena slår ifrån ofta när varmvattenberedaren går samtidigt som micron eller vattenkokaren är igång. Det gäller att planera sina bestyr. Vi har börjat få rutin på det.

Besitter själv inte jättestora elkundkaper. Berätta gärna vad i detta som intresserar. Genuint nyfiken.
Jag har väl inte heller några elkunskaper att skryta om egentligen, men jag var övertygad om att alla gamla likströmsnät i Sverige var nedlagda sedan många år, därav nyfikenheten. Vad är det för nätleverantör? Har du en bild på centralen? Kan tänka mig att det skulle kunna intressera @Bo.Siltberg och de andra rävarna på forumet. 😊

J Jo J-son skrev:
Jo, varit inne på lösningen du föreslår. Men det finns tyvärr varken bra plats på hög höjd för dunken och dessutom är det desto mer meckigt att få upp den stora tunga dunken efter påfyllning. På golvet under diskbänken har vi dock gott om utrymme för en sådan dunk.

Vet att flera kopplat kranen till ett bilbatteri som försörjer kranen med lågspänning. Alternativt finns det kran med tex. handpump, då slipper man elkoppling helt o hållet men behöver alltid pumpa med ena handen.

Jag ser det lite som en utmaning och försöker egentligen förstå lågspänning på ett teoretisk plan samt hur en spänningsomvandlare som sitter i väggen går att nyttja i en sådan lågspänningskoppling . Skulle vara kul att få full förståelse för en sådan lösning.

Bifogar manualen
Förstår era tankar. Och hur pumpen skall fungera.
Det verkar som om Biltema-pumpen bara har två lägen vatten på/vatten av utan någon finare flödes reglering. Är det acceptabelt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.