Vatten & Avlopp
Krilleman: Som redan nämnts, kapa bort det gamla och börja om på nytt. Men glöm inte stödhyslor på din befintliga prisol när du monterar nya ventiler... [bild]
Veronika85: [citat] Plaströret sitter fast med hjälp av en skruv som skruvas uppifrån, från ett slags T-format bleck som sitter precis under silen. Jag lyckades lyfta ur silen rakt uppåt, allt var helt enkelt jättekletigt så det var svårt att rubba något. Problemet löst, stort tack grabbar!
AndréLindahl: Tack för input. Låter som att en Grundfos är ett bra alternativ då.
jonaserik: [citat] OK då kan du stänga av pumpen, tappa ur till trycklöst. Den mutter som sitter på spindeln ( axelln ) lossar du helt, sen har du som en stor sexkant mot ventilen. Den lossar du och hela alltet kommer ut. Eftersom spindeln sitter fast och inte går att röra,så har det oxiderat i genomgången för den. För att få ut spindeln så ska den skruvas så den går in helt rakt igenom. Putsa
Krilleman: [citat] Ibland åker man ju på det för att tvingas få ihop saker, oftast av akuta skäl. Jag har givetvis även råkat på det och utfört det också. Och ja det blir tätt, oftast. Men det är aldrig något jag rekommenderar till någon.
Claes Sörmland: Ja precis och ett nytt ensidigt handtag som passar BA-ventilen.
xxargs: [citat] Inte Baga om man läser alla trådar om minireningsverk och alla bekymmer som det verkar vara med dem. Men man kan kika på den lååånga tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/www-billigtminireningsverk-se-erfarenheter.278929/ Verken från denna leverantör och Agusta är näst intill identisk i utförande utöver små detaljer då det är samma patent och tillverkare i botten -
nimbus88: Nu tröttnade jag på illasmakande vatten..! Jag provade att stänga av inkommande vatten till vv beredaren i värmepumpen. Därefter öppnade jag varmvatten kranen och det strilade kallt vatten, alltså måste det vara ett inre läckage i någon av husets kranar. Jag inriktar mej på blandarna och försöker känna/mäta på dessa då dom måste bli kalla när det strömmar kallvatten i dom
Dede77: Om den är kopplad till dagvattnet så bör det ju inte ställa till något. Den är ju enbart där för att förhindra lukt. Skulle det börja lukta så är det bara att sätta tillbaka dn och försöka hitta en ny lösning.
Goofy63: [citat] Tack för svar, fastigheten har ett 10 årigt tillstånd för WC och BDT som gått ut och det behöver förnyas. Kommunen varit på platsbesök och jag lämnat i avloppsvattenprover som endast kan bli godkända för BDT pga för höga värden (kväve, fosfor), troligtvis har markbädden efter trekammarbrunnen med slamavkiljaren och/eller fosforfällan (Wm) gjort sitt. Därför är det
Einh: [citat] Det kanske finns enklare och billigare sätt att värmeväxla sitt uppvärmda vatten? Ex. duscha i ett badkar som är stängt. Sen låter man duschvattnet i badkaret anta rumstemperatur innan man drar ut proppen ur badkaret och låter vattnet rinna iväg.
malakjibran: [citat] Hej, jag har samma vattenlås och vet inte hur jag ska göra. Vill veta om du lyckade med att byta den själv, vad det enkel? Vilka produkter köpte du? Övergångarna va enkel att byta? Och det ser ut att den delen som går in i märken är större på den gamla än den nya eller? Tack
mattiasborger: Som fler skrivit, antagligen stopp på gång lite längre ner i stammen. Sen en parentes, avloppsslangen från diskmaskinen, är den fäst på en högre punkt än vad man ser? Om inte så riskerar du att vattnet rinner bakvägen in i diskmaskinen när det som nu börjar bli stopp.
Kubikton: [citat] Det hade jag missat med Vatette! Helt klart intressant.. 👍🏻 [citat] Jag håller med och tänker samma. Vill ha lite extra säkerhet för ev. vattenläckage. Inget jag tänker övervaka dagligen i mobilen..
nallepu: Pysslar lite med båtar med stålskrov, För att undvika rostskador utrustar man skroven med offeranoder. Har varit med om att man dragit in en trefaskabel direkt in i båtar och fått kraftiga frätskador strax under vattenytan. För att undvika galvaniska spänningar ska man mata in strömmen genom en transformator som gör att båten ar isolerad. Har aldrig hör talas om att man använde
Joakim Engströmare: Vi har ett callidus avsyrningsfilter (Automatic 263 Logix, eller Original ANF verkar det också heta). Har fyllt på granulat i detta sedan vi köpte huset men skulle nu vilja byta all filtermassa i hela filtret då det gått många år sedan installation + att jag råkade fylla på granulat från en säck som legat öppen på källargolvet och därmed luktade lite unket/mögel. Detta har lett
Sir Swan: Det är dags att byta diskmaskin och jag har upptäckt att den nuvarande maskinen är kopplad på varmvatten. Hittade en gammal tråd på forumet med en liknande blandare som visade att byta till kallvatten genom att skruva ur den högra skruven och vända på packningen. Finns det ett verktyg till skruven? Eller behövs bara en större spårmejsel? Skruven sitter hårt och jag vill inte dra
korthoga: [citat] Hur djupt är du? Min erfarenhet är att det bara är att köra på utan filter. Har du ett grundfilter i botten som tar bort något av sanden? Jag skulle kört en timme och spolat ut allt på gräsmattan. Pausat en timme för att sen sätta igång igen. För egen del så slutade det komma med sand efter ett par dagar. Då satte jag dit sandfilter och kopplade in allt. Fungerade felfritt
Peter787: [citat] Har själv varit i den sitsen, en gumminippel 40-50 fungerar. https://www.golvpoolen.se/badrum/vvs-och-ventilation/vvs/gumminippel-purus/p-1543804-1543805?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA%20-%20Med%20Prio%20-%20Shopping&utm_id=21657148059&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAwaG9BhAREiwAdhv6YwKY6opomp0BjVpnHb3br6qDKkUFn0TnUm9A3oJ0C-NvNqRGu2PVQBoCancQAvD_BwE
torparavgrund: [citat] Throwback till alla gånger Elektrikerförbundet föreslagit att det ska vara olagligt att sälja elinstallationsmaterial till allmänheten. Slutsatsen här blir, att det helt enkelt är att köra på sunt förnuft, göra så gott man kan och se över sina kopplingar ibland så inget läcker. Om jag får en vattenskada ersätter försäkringsbolaget vadå, 150-200k? Med andra ord bra
Fricken75: Någon som har tipps. Har skruvat loss låsskruven men handtaget sitter som berget.
Krilleman: Trådlyft. 👍 Äldre och äldre... Ser ju ut som endast muttern på en vanligt anslutningskoppling för diskmaskin. (10mm klämring till 15-gänga) Denna övergången följde nästan alltid med blandare med diskmaskinsanslutning på den tiden alla blandare hade kopparrör. Lock med packning brukade också vara medskickat. Kromad variant enligt nedan. Men samma produkt.
Dowser4711: Men vattnet tog ju slut sa du? Om den läckte i gängan behöver du helt enkelt bara göra om tätningen.
Daniel Nyman: Reningsverket är i ett fritidshus och det är inte så hårt tryck just nu, ska fixa en spole så snabbt som möjligt. Jag har serviceavtal men skulle helst vilja lära mig att serva själv, har dock inte haft möjlighet att vara med när servicen gjorts tidigare och se vad som görs. Verkar inte heller finnas någon servicemanual tillgänglig på nätet. Men nu har jag ju fått mycket bra info
ElBenjo: Hej! Jag har ett liknande avhärdningsfilter men tycker att manualen är lite otydlig. Vad ställer du PRG-skivan på vid drift?
Kråktorpet: [citat] Jo, det är såklart knepigt.. tack för tankar! Vi håller tummarna för att det går att lösa utan alltför mycket krångel