Har en liten strandbod som jag skulle vilja bygga om till en bastu. Bastun är tänkt att vara utan el och allt vatten bäras in (regn eller brunnsvatten från andra delar av tomten). Nu klurar jag på hur vi kan fixa en laglig lösning för gråvattnet - med minsta möjliga ingrepp (och kostnad). Huset står precis i strandkanten, stenbro och berg ända till vattnet, den har nyss blivit upprätad och fått nya fasadbrädor. Hur har ni ordnat gråvattenuppsamlling/rening vid era strandbastun?
Kommunens regler säger "Små mängder gråvatten får i enlighet med 155 § miljöskyddslagen orenat avledas i
marken om det inte medför risk för förorening av miljön. Annat avloppsvatten skall behandlas så att det inte uppstår risk för förorening av miljön." och "Behandlat gråvatten från en bastu eller en fritidsbostad kan infiltreras i marken
närmare än 20 meter från strandlinjen om jordmånen lämpar sig för infiltration. Gråvatten får dock inte infiltreras närmare än 5 meter från strandlinjen. Avloppsvattnet får inte ledas eller hamna direkt i ett vattendrag."
(Stugan ligger i Finland så miljöskyddslagen som avses är den finländska)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommunens regler säger "Små mängder gråvatten får i enlighet med 155 § miljöskyddslagen orenat avledas i
marken om det inte medför risk för förorening av miljön. Annat avloppsvatten skall behandlas så att det inte uppstår risk för förorening av miljön." och "Behandlat gråvatten från en bastu eller en fritidsbostad kan infiltreras i marken
närmare än 20 meter från strandlinjen om jordmånen lämpar sig för infiltration. Gråvatten får dock inte infiltreras närmare än 5 meter från strandlinjen. Avloppsvattnet får inte ledas eller hamna direkt i ett vattendrag."
(Stugan ligger i Finland så miljöskyddslagen som avses är den finländska)
Kommer det komma någon byråkrat och kolla så att det följer regelverket? Annars hade jag infiltrera rakt ner i stenstranden och tvättat mig med en nedbrytbar tvål typ sjö och hav. Knappast värre än gråvattnet från en fritidsbåt. Pinka kan man göra en bit upp i skogen.
Mitt ögonmått ger att det är precis 5m på långsidan bort från strandkanten. Men frågan är vad behandlat gråvatten innebär? Räcker det med bara ett mekaniskt filter eller måste man göra något mer.B BeaHS skrev:
Det tolkar jag som att strandbastuns spillvatten kan tillåtas att rinna rakt genom trallgolvet.B BeaHS skrev:
Om man inte avser att basta med kommunbyråkraterna på tjänstetid ser jag inte varför man skulle behöva mer avlopp än golv springorna om man bara använder en hink vatten (eller två) till kroppens tvagning, ölens kylning och bastukastandet.
Tack alla! Gjorde kanske dumt i att tala med kommunens byggnadsinspektör som inte hade någon direkt lösning men ansåg att vattnet borde renas... 🙄Tänkte nu lösa det lagligt för att slippa göra om det, eller ha dåligt samvete, men stora vattenmängder är det ju inte fråga om!
Har i barndomen lärt mig att man kan rena vatten med mossa, kol och sand (?) så tänkte man kanske kan göra ett rör ut till en ränna man fyller med de materialen på bergsidan av huset och rena vattnet och kanske tom återvinna det efter det. Men har någon löst avlopp från strandbastu annat än med avrinning genom trallgolv? 🤔😁
Har i barndomen lärt mig att man kan rena vatten med mossa, kol och sand (?) så tänkte man kanske kan göra ett rör ut till en ränna man fyller med de materialen på bergsidan av huset och rena vattnet och kanske tom återvinna det efter det. Men har någon löst avlopp från strandbastu annat än med avrinning genom trallgolv? 🤔😁
Klicka här för att svara