Hej,

Undrar om någon vet hur/var jag kan reglera temperaturen för varmvatten:

"Genom att vrida ytterringen på reglerventilen för varmvatten reglerar du enkelt temperaturen på det varmvatten du får ur vattenkranen. Skruva ventilen utåt för att få varmare vatten. Normal inställning är 2-3."

Har läst att det ska vara minst 60°?!

Bifogar en bild, tacksam om någon kan berätta?

• Bild på rör och ventiler under ett handfat, visar en varmvattenreglerventil med röda och gröna vred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får ta en bild på platsen där varmvattnet produceras.

useless useless skrev:
Du får ta en bild på platsen där varmvattnet produceras.
man kan alltså bara reglera varmvatten på vattenberedaren inte på något annat ställe, är det så?
Jag trodde att man kunde göra det på flera ställen, dvs även vid ledningarna, inte bara på själva varmvattenberedaren.
Där har jag bara en liten ratt i själva beredaren som man kan vrida på. Måste finnas annat ställe där ledningar är?
Eller?

Dvs framsidan är själva varmvattenberedaren, som har ledningar in till andra sidan och där bör det väl finnas något man kan reglera ( och det var den första bilden jag bifogade).

Bifogar även en bild som jag hittat online- jag trodde det ser ut så här, det jag letar efter?

• Termostatventil för varmvattenreglering med ratt och anslutna rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur skulle vi kuna veta det.
Det ska inte vara minst 60grader, det ska vara högst 60grader. Minst 50 enligt BBR, men i allmänhet har man lägre om man har värmepump.

Fåglar Fåglar skrev:
Hej,

Undrar om någon vet hur/var jag kan reglera temperaturen för varmvatten:

"Genom att vrida ytterringen på reglerventilen för varmvatten reglerar du enkelt temperaturen på det varmvatten du får ur vattenkranen. Skruva ventilen utåt för att få varmare vatten. Normal inställning är 2-3."

Har läst att det ska vara minst 60°?!

Bifogar en bild, tacksam om någon kan berätta?
Tittar man på den här bilden så syns bara ett varmvattenrör.
För att hett varmvatten ska bli kallare så måste det blandas med kallt vatten.
På bilden finns ingenstans där kallvatten ansluter till varmvattenröret, eller hur?
Ovanför bilden har du kranen som blandar varmt och kallt vatten.
Något annat finns (troligen) inte där.

B Bjober skrev:
Tittar man på den här bilden så syns bara ett varmvattenrör.
För att hett varmvatten ska bli kallare så måste det blandas med kallt vatten.
På bilden finns ingenstans där kallvatten ansluter till varmvattenröret, eller hur?
Ovanför bilden har du kranen som blandar varmt och kallt vatten.
Något annat finns (troligen) inte där.
Medger att jag inte förstår hur du menar?
Första bilden jag bifogade är original hur det ser ut, andra är bara en bild jag googlade för jag trodde att jag letade efter något sådant system. Pratar du om första bilden?
Så du menar att på min bild ( första) så finns enbart varmvattenrör och det kan man inte reglera på dessa ställen/rör?
Menar du att kallvatten röret saknas... men sen säger du "Ovanför bilden har du kranen som blandar varmt och kallt vatten."
Förstår dig inte?

D Daniel 109 skrev:
Hur skulle vi kuna veta det.
Det ska inte vara minst 60grader, det ska vara högst 60grader. Minst 50 enligt BBR, men i allmänhet har man lägre om man har värmepump.
Det står att i lägenheter är det minst 50, och i hus samt varmvattenberedare 60 -75 grader...

Fåglar Fåglar skrev:
Jag trodde att man kunde göra det på flera ställen, dvs även vid ledningarna, inte bara på själva varmvattenberedaren.
I varje kran kan du väl välja hur varmt vatten du vill ha? För att ställa in hur varmt vattnet ut från varmvattenberedaren ska vara måste du skruva vid varmvatten.

Ta en bild på varmvattenberedaren och dess anslutningar.

Fåglar Fåglar skrev:
samt varmvattenberedare 60 -75 grader...
I beredaren ja. Sen sitter det en blandningsventil där vattnet kommer ut från beredaren som sänker temperaturen genom att blanda in lite kallvatten.

Fåglar Fåglar skrev:
Det står att i lägenheter är det minst 50, och i hus samt varmvattenberedare 60 -75 grader...
Var läser du då?

Fåglar Fåglar skrev:
Medger att jag inte förstår hur du menar?
Första bilden jag bifogade är original hur det ser ut, andra är bara en bild jag googlade för jag trodde att jag letade efter något sådant system. Pratar du om första bilden?
Så du menar att på min bild ( första) så finns enbart varmvattenrör och det kan man inte reglera på dessa ställen/rör?
Menar du att kallvatten röret saknas... men sen säger du "Ovanför bilden har du kranen som blandar varmt och kallt vatten."
Förstår dig inte?
Första bilden. Du har 1 varmvattenrör, allt annat i bilden är kallvattenrör.
Det är bara att spola vatten och känna med handen på rören så känner du om det är kall eller varmvatten.
Jag menar att du ska leta efter en ventil med minst 3 anslutningar. Det är minimum för att kunna blanda varmt+kallt vatten till mindre varmt vatten.
Något sådant finns inte i din bild.
Det är endast i kranen ovan bild som detta kan ske.

B Bjober skrev:
Det är bara att spola vatten och känna med handen på rören så känner du om det är kall eller varmvatten.
Jag menar att du ska leta efter en ventil med minst 3 anslutningar. Det är minimum för att kunna blanda varmt+kallt vatten till mindre varmt vatten.
Tack, då har jag letat på fel ställe, förstår och super tack!

B Bjober skrev:
Detta system är kopplat till en varmvattenberedare, så jag undrar om det om du kanske vet ifall detta är korrekt gjort, dvs ska det vara en ventil som blandar men den saknas , för att det ska fungera korrekt? Kanske du vet ( eller någon) om det bara finns en huvudventil i stora huset, men inte i dom små isåfall, eller kan man ha dessa blandventiler i varje hus så att säga som är kopplat till huvudbyggnaden/huset.?

Herregud så rörig frågeställning.
Har du en beredare i ditt hus så ta en bild på hur det ser ut med rören där.
Har du inte det så får du vända dig till föreningen där du bor så får dom kolla på problemet.

M _Mannen skrev:
Herregud så rörig frågeställning.
Har du en beredare i ditt hus så ta en bild på hur det ser ut med rören där.
Har du inte det så får du vända dig till föreningen där du bor så får dom kolla på problemet.
Vi är flera som försöker att lösa detta inklusive företaget/varmvattenberederan och rörmokare. Plus jag som som frågar som vanlig människa ej expert för att få en annan vinkel. Därför är min frågeställning rörig= eftersom jag inte är expert! Ingen vet hur vi ska lösa och jag undrar hur det är möjligt!!!

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.