2 939 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Avlopp 90mm standard
Min syrra har fått problem med sitt avlopp.
Det har gått sönder efter en spolning med för högt tryck. Så vi måste ta upp i bjälklaget och skarva om. Dock så är problemet att det är 90 mm standard på alla rör i huset.
Ät det någon som har en bra lösning på skarvmuff eller liknande. Vet att det finns gummidamasker med klämmor men dom är ju mest avsedda för dagvatten där du inte har så mycket tryck på vattnet.
Det har gått sönder efter en spolning med för högt tryck. Så vi måste ta upp i bjälklaget och skarva om. Dock så är problemet att det är 90 mm standard på alla rör i huset.
Ät det någon som har en bra lösning på skarvmuff eller liknande. Vet att det finns gummidamasker med klämmor men dom är ju mest avsedda för dagvatten där du inte har så mycket tryck på vattnet.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 173 inlägg
Det finns fortfarande förminskningar 110-90 mm som du då sätter ”bakvänt”. Det är dock i högsta grad rekommenderat att inte förminska från er reparation med 110mm tillbaka till 90 mm, även om det bör fungera. Byt ut allt nedströms till 110 mm-standard.
Artikelnummer RSK 2317683
Här t.ex. https://www.rinkabyror.se/artikel/forminskning-110x90/
Artikelnummer RSK 2317683
Här t.ex. https://www.rinkabyror.se/artikel/forminskning-110x90/
Tack för infon, kunde ju googlat på detta.
Var ute för samma grej hemma med dagvattnet. Men rörde ihop det lite. Då var det ifrån 90mm till 75mm och det var svårt att hitta. Så fick köra med gummidamasker.
Så att ifrån 90 till 110 visste jag ju att det fanns. Jaja ibland är man virrig. Men tacksam för snabbt svar.
Var ute för samma grej hemma med dagvattnet. Men rörde ihop det lite. Då var det ifrån 90mm till 75mm och det var svårt att hitta. Så fick köra med gummidamasker.
Så att ifrån 90 till 110 visste jag ju att det fanns. Jaja ibland är man virrig. Men tacksam för snabbt svar.
Hur vet man vad som är standard? Jag har försökt mäta i min lägenhet som är byggd 1998. Ska installera ny wc stol. Försökt mäta röret med tumstock men 90 vs 110 är ju oerhört svårt att se skillnad på.M MFalk skrev:Min syrra har fått problem med sitt avlopp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden