TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Kommunen har varit här och inventerat avloppsanläggningen idag.
De var i stort sett nöjda.
Den ena anmärkningen var att avluftningsrören till markbädden var försedda med täta lock. Där skall tydligen luft kunna komma in så jag får köpa andra lock. Enkelt ordnat.
Den andra anmärkningen var att det ena röret från fördelningsbrunnen satt något högre än det andra så att markbädden blir ojämt belastad.
De hävdade att det går att justera enkelt vid infästningen men förklarade inte hur. Jag har ännu inte fördjupat mig i problemet. Det kanske är enkelt, men frågar här för att se om någon har erfarenhet av dylika åtgärder och kan ge råd och tips.
Jag är hur som helst glad att jag slapp undan så lindrigt.
De var i stort sett nöjda.
Den ena anmärkningen var att avluftningsrören till markbädden var försedda med täta lock. Där skall tydligen luft kunna komma in så jag får köpa andra lock. Enkelt ordnat.
Den andra anmärkningen var att det ena röret från fördelningsbrunnen satt något högre än det andra så att markbädden blir ojämt belastad.
De hävdade att det går att justera enkelt vid infästningen men förklarade inte hur. Jag har ännu inte fördjupat mig i problemet. Det kanske är enkelt, men frågar här för att se om någon har erfarenhet av dylika åtgärder och kan ge råd och tips.
Jag är hur som helst glad att jag slapp undan så lindrigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rören har justeringar i höjdled som synes, lite närmare foto är bra. Går nog att sätta om det inte finns redan en plastskiva för samma höjd på utfart. Gäller då att rinner till från 3-kammaren och inte att den blir överfull. Det är infartsröret till brunnen som inte får ta i ytan, fritt fall från det ska det vara.
Är det inte bara att knacka ned denna fastklämda slitsade plastskiva i grått så att den hamnar lika lågt som dess granne? Se röd pil:
Förslag på verktyg, en träpinne med plan ände som når ned till plastskivan och en liten klubba att knacka med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förslag på verktyg, en träpinne med plan ände som når ned till plastskivan och en liten klubba att knacka med.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Förefaller ganska enkelt. 👍Claes Sörmland skrev:
Om man jämför den andra likadana plastskivan så ser denna på höger sida som att den inte är nedknackad lika som den vänstra av fjäderklämman etc. höjd att döma - så förmodligen är det bara att knacka på lite på ovankanten försiktigt på den högra plattan så att det kryper ned till lagom höjd.
Hela arrangemanget verkar vara utförd så att det skall kunna justeras ganska lätt
Hela arrangemanget verkar vara utförd så att det skall kunna justeras ganska lätt
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Krånglande avlopp är aldrig höjden att rota i någon gång alls, har bestående minne från ungdomsåren och fick hjälpa till i jordbruket att man stått ned till midjan i koskit för att i smeten rota med krånglande självutgödslingsanläggningen... om man säger så här - det är de första fläckarna/stänken skit som är värst att få på sig och sina kläder, när det gått över stövelskaften och det börja rinna in så bryr man sig inte längre då det knappt kan bli värre...
- men i det här fallet är det troligen inte så farligt att försiktig pröva att knacka på ovankanten av plastskivan med en bred kant av något slag, och känna och se om det börja röra sig, kryper den nedåt relativt snällt så händer det nog inga överraskningar, det är ju bara enstaka cm ju behöver justeras. Se till att knacken är rakt uppifrån så att plastbrickan inte viks utåt, och börja lite lätt för att få känslan.
Du bör åtgärda det oavsett och sedan med fotobevis kan visa för kommunen om de frågar efter detta att det är åtgärdat och det är väl din plånbok som bestämmer om du gör det själv eller låter en röris/VVS:are göra jobbet.
- men i det här fallet är det troligen inte så farligt att försiktig pröva att knacka på ovankanten av plastskivan med en bred kant av något slag, och känna och se om det börja röra sig, kryper den nedåt relativt snällt så händer det nog inga överraskningar, det är ju bara enstaka cm ju behöver justeras. Se till att knacken är rakt uppifrån så att plastbrickan inte viks utåt, och börja lite lätt för att få känslan.
Du bör åtgärda det oavsett och sedan med fotobevis kan visa för kommunen om de frågar efter detta att det är åtgärdat och det är väl din plånbok som bestämmer om du gör det själv eller låter en röris/VVS:are göra jobbet.
Redigerat:
Klicka här för att svara