Jag har ett gammalt järnrör (från en radiator) som jag behöver ta bort, planen är att plugga anslutningen. Men jag har ett stort bekymmer, muttern på t-kopplingen sitter som berget. Har sprutat på en hel del rostlösning och använt både skiftnyckel modell större samt rörtång. Men rubbar inte muttern ens en millimeter. Kan det hjälpa att värma muttern kanske? Någon som har ett annat tips för hur jag ska kunna lossa den? Eventuellt har den inte varit loss sedan 50-talet.

• Gammalt järnrör med rostig t-kopplingsmutter, del av ett radiatorrör som behöver pluggas. Envis mutter som är svår att lossa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte en mutter utan en dubbelnippel som sitter i T-röret. Det innebär att hela röret upp genom taket kommer att snurra med när du vrider på den. Du måste alltså först se till att hela röret uppåt är fritt och kan rotera. Om det inte går att få hela röret fritt så är det enklast att kapa röret längs taket samt ca 2cm under taket med tigersåg och sedan gänga ur stumpen. Sedan pluggar du anslutningen med en gängad plugg.

Det ser ut som om det sedan sitter en muff på D-nippeln, vilket kan antyda att det är en delbar skarv i nivå med taket. Det borde i så fall sitta en mutter inne i putsen i taket. En riktig mutter denna gång, som går att lossa varefter muffen kan skruvas uppåt. Men för att få loss det så måste du ju i så fall ändå riva i taket för att komma åt.

Rostlösare kommer oavsett inte hjälpa dig. Kopplingen är tätad med lin som i värsta fall sväller av rostlösaren. Värme kan däremot hjälpa.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det är inte en mutter utan en dubbelnippel som sitter i T-röret. Det innebär att hela röret upp genom taket kommer att snurra med när du vrider på den. Du måste alltså först se till att hela röret uppåt är fritt och kan rotera. Om det inte går att få hela röret fritt så är det enklast att kapa röret längs taket samt ca 2cm under taket med tigersåg och sedan gänga ur stumpen. Sedan pluggar du anslutningen med en gängad plugg.

Det ser ut som om det sedan sitter en muff på D-nippeln, vilket kan antyda att det är en delbar skarv i nivå med taket. Det borde i så fall sitta en mutter inne i putsen i taket. En riktig mutter denna gång, som går att lossa varefter muffen kan skruvas uppåt. Men för att få loss det så måste du ju i så fall ändå riva i taket för att komma åt.

Rostlösare kommer oavsett inte hjälpa dig. Kopplingen är tätad med lin som i värsta fall sväller av rostlösaren. Värme kan däremot hjälpa.
Tack för ett mycket utförligt svar! Jag hade helt missat att det var en dubbelnippel.

Jag tror att röret är fritt att rotera, men då jag inte kan rubba nippeln alls så talar väl det emot att det är fritt. Eventuellt kan jag öppna upp taket, eller golvet ovanför för att kontrollera.

Om jag kapar röret så vet jag att det är fritt, samtidigt riskerar jag väl att inte få bort nippeln om det är som så att den rostat fast?

Vad gäller plugg så har jag en R15 ändplugg som jag håller tummarna för att den passar :) (det står 1/2” på T-kopplingen)

Rostigt T-rör med dubbelnippel under en diskbänk, synliga slitna och rostiga ytor samt plastslangar i bakgrunden.
Skapa konto

B byggly skrev:
Tack för ett mycket utförligt svar! Jag hade helt missat att det var en dubbelnippel.

Jag tror att röret är fritt att rotera, men då jag inte kan rubba nippeln alls så talar väl det emot att det är fritt. Eventuellt kan jag öppna upp taket, eller golvet ovanför för att kontrollera.

Om jag kapar röret så vet jag att det är fritt, samtidigt riskerar jag väl att inte få bort nippeln om det är som så att den rostat fast?

Vad gäller plugg så har jag en R15 ändplugg som jag håller tummarna för att den passar :) (det står 1/2” på T-kopplingen)

[bild]
Värme är vad som hjälper dig och kapa bort röret först så det garanterat inte håller emot något också. Värm bara T-rörets avstick och bussningen som sitter i det. Inte för att det har betydelse men på din senaste bild ser man att det är en bussning och inte nippel, sexkantnippel eller dubbelnippel som sitter där.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Värme är vad som hjälper dig och kapa bort röret först så det garanterat inte håller emot något också. Värm bara T-rörets avstick och bussningen som sitter i det. Inte för att det har betydelse men på din senaste bild ser man att det är en bussning och inte nippel, sexkantnippel eller dubbelnippel som sitter där.
Tack! Ja, en 1/2” x 3/8” bussning verkar det vara som sitter i avsticket. Då förstår jag ännu bättre varför den inte kan rotera om inte röret kan rotera fritt. Vågar mig nog på att kapa röret och gå loss med värme och tänger då :)

Nu har jag kapat röret, men som jag befarade så sitter bussningen fortfarande som berget. Har värmt (med enkel 10cm minisvets med gasol från Biltema) och skrapat bort så mycket lin som det går.

Någon som har något tips och trix för att komma vidare? Kapa bussningen med tigersågen lodrätt och försöka undvika att såga i T-kopplingen?

Kanske att jag behöver värma mer än jag tror dock, ska testa det först en stund till. Rostigt rör med fast bussning och T-koppling under arbete; diskuteras kapning och uppvärmning för att få bort bussningen vid renovering.
Skapa konto

En bit gipsskiva för hålet i taket sedan värmer du med en "riktigt" gassvets acetylen/syrgas.

Med en riktigt gassvets värmer man endast t-kopplingens anslutning som ska lossas. Kort och intensivt. Då släpper det fint.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
En bit gipsskiva för hålet i taket sedan värmer du med en "riktigt" gassvets acetylen/syrgas.

Med en riktigt gassvets värmer man endast t-kopplingens anslutning som ska lossas. Kort och intensivt. Då släpper det fint.
Tack! Jag ska testa med en större gasolbrännare, tyvärr har jag inte tillgång till en riktig gassvets.

Så bara värma på det rödmarkerade området här alltså?

Rostig metallmutter med ett rödmarkerat område för värmebehandling.
Skapa konto

B byggly skrev:
Tack! Jag ska testa med en större gasolbrännare, tyvärr har jag inte tillgång till en riktig gassvets.

Så bara värma på det rödmarkerade området här alltså?

[bild]
Nej det skall du inte värma alls.
Värm t-röret, den delen som pekar uppåt.
Då utvidgas metallen och du kan bra loss bussningen.

• Gilla
byggly
  • Laddar…
Tack, tog en större brännare och värmde typ fyra minuter runt t-kopplingens stick. Nu så fick jag loss röret!

Själva bussningen behöver jag väl inte bråka med att försöka få loss om jag har en propp som passar den?

En rörtång används för att lossa en t-kopplings bussning från ett avloppsrör under ett tak.
Skapa konto

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Nu så, tack allesammans! Pluggat och klart! Rörinstallation med plugg, närbild av anslutning under tak.
Skapa konto

B byggly skrev:
Tack, tog en större brännare och värmde typ fyra minuter runt t-kopplingens stick. Nu så fick jag loss röret!

Själva bussningen behöver jag väl inte bråka med att försöka få loss om jag har en propp som passar den?

[bild]
Nu har du sett både för och nackdelar med det gamla sättet lin och linolja. Noll läckage, fixerat som det vore svetsat men enkelt att lossa med lite värme. Ser ut som du varit försiktig med värmen, kanske pga gasolbrännare. Det är ju bra när du ska ha kvar resten intakt.

• Gilla
HSP och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.