Hej
Skall renovera mitt badrum som är byggt år 2000 och har en fråga angående att bygga in en skarvad tappvattenledning.
Idag kommer tappvatten rören (varmt + kallt) upp ur golvet genom plastmattan och fördelas till badrummet på första plan via en T-koppling på respektive rör. Sen går rören vidare rakt uppåt genom taket till badrummet på ovanvåningen som är placerad rakt ovanför badrummet på nedervåningen.
Min fråga är egentligen ganska enkel: Får man med dagens regler bygga ett schakt med en inspektionslucka och skarva tappvattenrören inne i schaktet och samtidigt få et kvalitetsdokument från BBV utan avvikelse eller likande?
Har bifogat bilder på hur det eventuellt kan se ut
Skall renovera mitt badrum som är byggt år 2000 och har en fråga angående att bygga in en skarvad tappvattenledning.
Idag kommer tappvatten rören (varmt + kallt) upp ur golvet genom plastmattan och fördelas till badrummet på första plan via en T-koppling på respektive rör. Sen går rören vidare rakt uppåt genom taket till badrummet på ovanvåningen som är placerad rakt ovanför badrummet på nedervåningen.
Min fråga är egentligen ganska enkel: Får man med dagens regler bygga ett schakt med en inspektionslucka och skarva tappvattenrören inne i schaktet och samtidigt få et kvalitetsdokument från BBV utan avvikelse eller likande?
Har bifogat bilder på hur det eventuellt kan se ut
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Ja, i princip men det får ju inte utföras hur som helst.
Branschregler från BKR och Säker vatten.
Det är nog bättre att tappvattenrören går ut rakt åt sidan (bild 2) än först ner genom tätskiktet (bild 1).
Branschregler från BKR och Säker vatten.
Det är nog bättre att tappvattenrören går ut rakt åt sidan (bild 2) än först ner genom tätskiktet (bild 1).
Jag har letat runt på BKR och säker vatten men kan inte direkt hitta hur det skall vara utformat?BirgitS skrev:
Får man använda LK rör i rör från skarven och dra det i väggarna eller måste det vara utanpåliggande som på bilderna?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Jag har inte jobbat med det praktiskt men 4.1.1 handlar om inspektionsluckor etc., bild 4.1a visar rör som går vidare inuti väggen:
https://sakervatten.se/branschregler/branschregler-20212/ En grundutgåva och ett tillägg
https://sakervatten.se/branschregler/branschregler-20212/ En grundutgåva och ett tillägg
Om det utförs enligt bild nr2, blir det fortfarande en avvikelse i kvalitetsdokumentet/våtrumsintyget?BirgitS skrev:
Jag tänker att det inte borde bli det men har kanske förstått det fel?
Klicka här för att svara