Hej allihop! Har nyligen grävt in vatten till stallet. Kommer upp med en 20mm pem slang i stallgången, har rörisolering på, ca 1m ner i mark. Ska köpa en 2m värmekabel och skicka i tänkte jag. Letar helst efter en tappkran där man kan komma in med en genomföring av kabeln uppifrån kranen för att även frostskydda kranen vintertid. Hittar flera av denna modell med backventil. Går det att ta ut den och och gå med kabeln rakt igenom tro? Är väl r15 lr r20 gänga på den. Vattentappkran med svart handtag och bakventil, lämplig för frostskyddsinstallation med värmekabel, diskuteras för användning i stall.

Det går att byta plats på inloppsanslutningen och blindpluggen, har även för mig att backventilen sitter i inloppsanslutningen.
Det går att byta inloppsanslutningen till en egen utan backventil, men frågan är då hur stor fri area (för vattnet) det blir mellan anslutningen och värmekabeln.

Ett annat alternativ är att linda värmekabeln runt tappkranen och sen låta den gå in i PEM-slangen via tex följande
Ventil med mässingskropp och två svarta anslutningar, troligen för VVS, med smörjfettpaket bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för svaret Demmpa! ✌️👍 Då beställer jag en sådan och tror att flödet ändå blir överkomligt (allt är ju ändå bättre än att bära vatten i hink vintertid) Kanske går att borra ur lite oxå om det skulle va trångt. Den andra modellen känner jag till, tycker bara det ser illa ut att behöva linda kabel runt kranen så att säga 🙈😆

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.