N
NovisenFrånGötet: [citat] Ja om det är orsaken så borde det ju vara ett vanligt problem
17 svar · 1,5k läst
·
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] Med den gamla diskbänken lär Biltemas hålpunch gå bet! Tjock plåt och gamla diskbänkar. Skruven i håltagaren lär gå av.
1 svar · 1,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Y-förgrening låter bra. Lägg en enkel spolbrunn nedströms om Y-et, kostar inte många kronor och bra att betongavloppet börjar strula. I och med att du har betong kvar så finns risk att trädrötter tar sig in i avloppet via betongrören skarvar. Och skarven betong-plast kan ju bli en svag punkt där det bygger på om det vill sig illa.
1 svar · 504 läst
·
J
jonaserik: Jepp det följer med alla delar som behövs, köper du en ny på varuhuset av billigare sort.Tex Nemi eller Respekta, så måste det i dom flesta fall köpas blandninsventil extra och kostar i härat ca 700 kr Sen om en patron går på en sådan, så är det riktigt svårt att byta och få tätt. Methros element byts på15 min. PS Om tanken är läck, så disikera den på elementet och
4 svar · 479 läst
·
T
TheGame: Sätt en blandare som du sen kan koppla vattenslang på. Det är smidigt att kunna köra varmvatten när möjligheten nu finns.
3 svar · 695 läst
·
A
Afterquake: [citat] Det var en mycket bra iaktagelse! Ser att det står tydligt där, och det lär ju leda till en lucka för att få det inspekterbart.
12 svar · 1,3k läst
C
cpalm: Kan i sammanhanget också vara värt att nämna att det enligt Säker vatten överhuvudtaget inte är godkänt att förlägga vattenledningar i krypgrunden och att vissa PEX-tillverkare också uttryckligen skriver så i sina projekteringsanvisningar. Nu är det ju som det är, det är inte alltid det finns något realistiskt alternativ. Men kan vara värt att veta om det i framtiden uppstår
2 svar · 903 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Bara så TS kan orientera sig. Ringen av gulfärgad metall är klämringen: [bild] Köp rätt storlek och av märke Vatette. Finns på t ex Hornbach. Och på nätet.
4 svar · 884 läst
·
J
Joacim Boberg: Vi har haft en utedusch i stugan med en vanlig blandare som var kopplad till pexslangar som gick under huset och in under diskbänken tidigare Vi har nu renoverat badrum och kök Satte två separata utkastare för varm-och kallvatten utanför toaletten. Tänker ha utedusch kvar någon meter från utkastarna Vill kunna förgrena kallvattenutkastaren för bevattning mm Förslag sökes på bästa
0 svar · 753 läst
BirgitS
BirgitS: Om man drar avloppsrören horisontellt inne bland bjälkarna, som är bärande, så kommer man väl att försvaga bjälkarna, dvs. riskera allvarliga rörelser i huset. Motsv. om det gäller att bila i ett betongvalv. [citat] När man då väl upptäcker vattenskadan kan bjälkar etc. redan ha blivit allvarligt skadade och då kan huset ha börjat röra sig och det blir ett mycket större ingrepp
2 svar · 824 läst
Dowser4711
Dowser4711: Men återigen, tänk på att försäkringen enbart är till för säljaren. Det är för att säljaren ska kunna få kompensation för vissa typer av dolda fel. Köparen har alltid full rätt till kompensation för dolda fel och det är inget som försäkringen påverkar.
75 svar · 20,6k läst
·
K
Kemili: Hej, fråga ang kopparrör och pex rör. Har en sommarstuga som vi använder relativt mycket på vintern också. Vvs är inte vinterisolerat så vi tappar ur systemet när vi inte är där. Det blir inte jättekallt på vintern men tillräckligt för att rör ska frysa. När vi nyttjar stugan slår vi på värmekabel och en del av rören har isolering. Detta funkar oftast bra. Vi har haft ett par
0 svar · 702 läst
Kristian_nord
Kristian_nord: Takk for at dere finnes! Mine prk snurrar og jag trodde det var fel. Glad at noen kan svare :-)
10 svar · 9,7k läst
L
Leroy: Ok, tack för info! Vi har bytt tryckströmbrytare och ska som första steg se om det kan förbättra situationen.
3 svar · 1,0k läst
DE73
DE73: [citat] Om TS är orolig för vattenkvaliteten så tycker jag det är vettigt att kontrollera. Jag har ingen aning vad TS har för temperatur i VVB antagligen inte han heller? Otroligt lite risk för legionella men dumt att inte ha koll på utrustningen. Ca 100-150 legionellafall per år i Sverige och många av dessa avlider. Jag har under 50 grader i VVB men den värms till högre temperatur en
12 svar · 830 läst
·
J
jonaserik: [citat] Inga större mängder som ska susa den vägen, så ta du 25 och det räcker och blir över med råge.
5 svar · 560 läst
Capitalk
Capitalk: [citat] Tacksam för tipsen! Hoppas jag slipper prova detta, men jag uppdaterar om det behövs och hur det gick 😅
9 svar · 1,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det saknas en gumminippel likt någon av följande, https://www.bauhaus.se/vvs/avlopp/gumminipplar Vad är det för typ & storlek på röret i golvet? Vilken storlek är det på plaströret (32 / 40 mm)? Du behöver borra upp hålet i klinkerplattan så att du får dit gumminippeln. Det kan även fungera att täta mellan rören med sanitetskitt, men stor risk är att bu inte får det tätt med
1 svar · 1,0k läst
·
T
Tthz: [citat] Ok Tack Får försöka m det
2 svar · 602 läst
·
L
Landmer: Tack för svar! Baga har erbjudit sig att svetsa skadan, men då behöver skadan friläggas utvändigt och skadan är nära botten på tanken. Så det blir ganska mycket grävjobb ändå tyvärr. Och lite osäkerhet om bädden den står på inte är så fin som det såg ut vid installationen och det snart blir en spricka igen. Att leja bort jobbet med svetsning efter att man frilagt tanken
2 svar · 1,0k läst
O
Olle Boulogner: [citat] Demmpa har rätt, jag använder 15mm kopparör och en planadapter monterad i kulventilens övre anslutning, som fick vara kvar sedan min första nödlösning mars 2023 Däremot använde jag nog ej någon planpackning, för när jag tittar närmare på min koppling syns det att jag använt lin & pasta för tätning av Bussning märkt 1/2 3/8 både upptill och nedtill. Se bifogat foto. Till
25 svar · 10,2k läst
·
J
JoråDetGår: [citat] Hej! Nyfiken hur det gick med anmälan, fick du reda på vad/hur de vill att man anger uppgifterna? Jag är i samma situation, sitter också och ska skicka in en anmälan till Stockholm Vatten. Främst grubblar jag över hur man ska ange "Vg nivå" för spillvatten resp dagvatten. Ledningarna har ju fall, och på en villatomt varierar det ju dessutom rätt ofta. Var ska nivån mätas /
2 svar · 2,0k läst
S
sturnus: [citat] Yes, that can be the cause. Especially in winter when snow "seals" the septic tank. But the problem can also be caused by too high a level in the "slam".
1 svar · 544 läst
J
jendapen: Jag försökte justera insatsen i min FM Mattsson-blandare. Jag lossade insexskruven men lyckades inte få bort handtaget. Jag följde FM Mattssons rekommendation och försökte lösa upp eventuell ärgning genom att: • Blötlägga en disktrasa i hett vatten och lägga den över handtagets topp. • Knacka försiktigt på toppen med skaftet på en mejsel. • Vrid spaken fram och tillbaka till
0 svar · 811 läst
·
X
xxargs: Har du gjort någon vattenprov på vattnet? - där bör det stå hur hårt vatten det är. Det fins också dropptestkit för att testa själv (leta efter 'GH - General Hardness') där man kan själv mäta vattnets hårdhet, sådana kit fins typisk i akvariebutiker men också på hornbash om du har sådan butik i närheten och är oftast billigast - och oavsett mycket billigare än en full
3 svar · 766 läst
·
X
xxargs: Om det gjorde sådär och all luft i hydropressen helt plötsligt pös ut genom vattenkran så visar det att blåsan var på vippen att gå sönder när som helst ändå, hade det inte gått sönder nu så hade det gjort inom månader/halvår ändå. Det är bara att svälja förtretet och köpa en ny hydropress - såvida blåsan inte går att köpa lös som reservdel och det är enkelt att byta
1 svar · 381 läst
Andycandy
Andycandy: Men tack! Fungerade perfekt! Vågade inte testa innan, bara vänta på reservdelen nu! 😀
2 svar · 374 läst
·
JoelA67
JoelA67: Det visade sig vara en M15-gänga så det fungerade fint. Tack för hjälpen!
4 svar · 499 läst
·
X
xxargs: Den ställer vid vilken ström som skyddet skall lösa ut på - ställer du den för högt så kan det resulterar en bränd motor på pumpen så den bör inte ställas mycket högre än märkströmmen för pumpen (se dess datablad). Har den fungera bra förut med den gamla inställningen men nu plötligt behöver ställas upp med för att fungera så är det antingen motorskyddet som börjat
31 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.