Jag ska byta avlopp i garaget där det idag finns en rostig gjutjärnsbrunn. Det är ett enbilsgarage och brunnen sitter i mitten så egentligen är det ganska liten risk att den någonsin träffas av en bil, men jag vill ändå vara säker. Purus har en rostfri brunn jag sett länkad av Krilleman
Rostfri golvbrunn med rund sil och anslutningsrör, troligen modell Sigyn 75 R från Purus, för installation i garagegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sigyn 75 R med rostfri sil och nood-lås ser ju rejäl ut, kan man anse den vara körbar? Jag ser inget i dokumentationen för eller emot. Brunnen kommer monteras direkt i betong utan tätskikt och flytspackel.

Finns det andra förslag på körbara golvbrunnar?

Man kan köpa en annan sil: https://www.purus.se/productvariation/7138334

Rund metallisk sil med spår, belastningsklass L15.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna sil har belastningsklass L15 så det ska vara OK. Brunnen i sig är dock inte klassad.

Ser mer ut som för livsmedelsindustri. Körbarhet är väl tveksamt med klass 3. I ditt fall funkar det ju om du undviker att köra på brunnen.
En rostig gjutjärnsbrunn är bara ytrostig och trots allt det bästa alternativet ur mekanisk synpunkt. Det är ju sådana som används precis överallt vid utsatta områden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.