Vatten & Avlopp
olotor: Nu har en rörmokare bytt ventilerna. Gick väldigt snabbt men fick förstås stänga av vattnet i uppgången några timmar. Vredet gick sönder när han tog en polygrip. Han bytte dessa ventiler, två kulventiler under diskbänken och bytte blandare på knappt två timmar. Någon som behöver tips på en bra rörmokare i Stockholms innerstad och södra Stockholm så kan jag tipsa. Skicka ett pm
Paul Weis: Provet togs i kökskranen. Jodå. Lägger upp bild på det. Men vattnet är tjänligt osv. Luktar inget, smakar inget, ingen konstig färg.
läget: [citat] Återigen, mycket tacksam för alla tips och råd. Ska höra med min brf om de känner sig ansvariga för att fixa hålet. Får se om jag är modig nog att fixa det själv. Kan ju vara lärorikt om inte annat. Annars får jag kontakta en byggfirma som kan säkert hjälpa mig, är en lättnad att det inte kan vara något farligt i vilket fall.
BirgitS: Avloppslukt tyder nog på att det är otätt någonstans mellan golvet och vattenlåset, t.ex. att den vita slangen inte tätar mot det grå röret.
billwood86: Hej, jag håller på och klurar på hur vattenrören skall dras/kopplas i köket i en stuga. Det kommer dras rör-i-rör genom en vägg in i köket. Frågan är hur dessa skall dras/kopplas till under diskbänken? Det som skall förses med vatten i köket är blandare, diskmaskin, varmvattenberedare och tvättmaskin. Är det tillåtet enligt branschstandard att man dra rör-i-rör längs golvet
jonaserik: [citat] Nu är det inte riktigt som i tråden för dig. Är det för att VV inte blir som det ska,när du maxar med vredet. Har det varit lite så hela tiden.
jonaserik: [citat] Finns kulventiler 32 på billiga varuhusen som går utmärkt att använda, ansluts med billiga plastkopplingar. Vintertid ska dom vara öppna för att inte frysa sönder. För att skydda lite mot väder/vind, en lite större plåtburk som klipps ur på 2 ställen och en tyngd på.
cpalm: Eller så är det bara nåt sätt att "koppla in" en nyare anläggning till befintliga rör i huset. Ser hyfsat nygjort ut, kanske kom vattnet in någon annanstans tidigare?
rockin_john: [citat] Hej! Det är alltså röret som expanderar av temperaturskillnader. Det man kan göra är att frilägga det så gott det går, jag renoverade mitt badrum och då la vi isolering runt röret som sen byggdes in och kaklades. Dock skulle jag gjort ett större hål i taket, för där går röret fortsatt emot och där knäpper det ibland. Så ge röret utrymme att expandera fritt så slipper
Intet: Ja. Det skall inte underskattas. Rören bör även vara så klena som möjligt.
xxargs: Mitt minireningsverk av Agusto-typ arbetar med ältande aktivt slam som i olika perioder pumpas runt mellan kamrar för att få syresatta och icke syresatta cykler för att få ned kvävet i avloppet - den är i princip helt luktfri, ja om man öppnar brunslocket så kan det kännas lite starkare doft av 'jordkällare' en kort stund. Defintivt ingen 'avloppsdoft'. Hos mig kostar ett byte av
Demmpa: Enligt manualen så finns det fem olika "modeller", 115VAC med/utan stickkontakt, 230VAC med/utan stickkontakt och 12VDC utan stickkontakt, [bild]
Claes Sörmland: Att byta vattenmätare är ett av de enklaste sakerna du kan göra själv om det finns en vanlig vattenmätarplats: 1. Stäng båda kranarna. 2. Använd två fasta nycklar i rätt storlek (köp på Bilteme/Jula om du inte har) och lossa vattenmätarens två muttrar. Lossa muttern för den rörliga skjutdelen. 3. Ta bort den gamla vattenmätaren och montera den nya. Dra åt muttrarna med din fasta
klaskarlsson: Lutningen på trycksatta rör spelar ingen roll. Även när du är borta finns det ju tryck i ledningen, och detta även om du stängt av inkommande vatten (såvida inte ngt läckage finns). Är du borta med avstängt vatten så länge att trycket sjunker så är det ändå inte ett problem att en punkt är lägre - det kommer alltid finnas någon lägstapunkt
Magnus Göransson: Sätt upp en utkastare till. Även med backventiler kan det bli fel och att du råkar få in brunnsvatten i det kommunala nätet.
Demmpa: Jag hade tagit nedre 90⁰ klämringskopplingen å lossat kopplingen lite, ej helt utan så att det går att dra åt när baljan börjar bli full, å dra isär koppling & rör.
Riclun: [citat] Tack som fan, ska testa det när jag kommer hem. Tack för infon. /VVS-tummen mitt i hand
Frida Lundgren4: [citat] Hej, vad intressant! Kan du kanske säga vilka punkter som är viktiga att ha med på ett sådant certifikat? Måste anläggningsförsäljarna göra detta – egentligen borde de väl det, eftersom det står att jag själv måste göra en egenkontroll under den tid då servicen inte är där och att jag bär ansvaret? Hos oss kommer servicen två gånger om året, men den är inte
surris: [citat] Ja borde funka.
Plommon1212: Hej Vi är mitt inne i en renovering av badrum och tvättstuga i källaren. Skapar en ny tråd för denna utmaning för att hålla isär olika delar. Bakgrund: Enplanshus med källare byggt 59. Vi tänker byta ut alla gjutgärnsrör som går i källaren när vi är igång, övriga rör på ovanvåning får ske allt eftersom. Vi tänker göra badrum i gamla tvättstugan, och flytta tvättstugan i
3k3: Tänkte bara meddela, om någon annan funderar på liknande saker, att det var en succé med luftningsrör för wc-avloppet. Det spolar nu precis som det ska. Passade även på att justera fallet men bara det var inte tillräckligt för att få skjuts med spolningen (testat spola både med luftningsröret stängt och öppet). Är inte helt färdig än så jag vet inte om luftningsrör på
BirgitS: Samtliga duschblandare som fortfarande har reservdelar finns här: https://www.gustavsberg.com/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/blandare-reservdelar/duschblandare-reservdelar Men visst liknar den Nautic och Element. Gustavsberg har ett supportforum här: https://www.gustavsberg.com/se/supportforum-kundservice
cpalm: [citat] Ha ha, ja, det skulle man ju verkligen kunna tro, men det var inte så lätt att få svar på här. Till slut fick jag dock veta när de skulle komma med brasklappen att schemat kan komma att ändras. Men grundproblemet med vårt system är som sagt att enda sättet att "avboka" den schemalagda tömningen är att göra en bokad tömning innan den schemalagda. Det går med andra ord att
Larsa: Jag körde lecakulor. Finns i 80l säckar i bygghandeln