22 635 läst ·
31 svar
23k läst
31 svar
Det där med relining...
Sida 1 av 3
Det låter som att många är skeptiska mot relining vs stambyte då det är relativt nytt. Men jag hittar samtidigt nästan inga konkreta negativa anledningar att inte göra relining. Det är billigare än stambyte, det är snabbare och enklare, det verkar som att det borde hålla lika länge som ett stambyte även fast ingen kan säga med säkerhet för det är så "nytt".
Så, kan någon som faktiskt VET och inte bara tror och tycker säga om det är en bra eller dålig idé?
Och är det någon som har erfarenhet med Renoa?
Vi har ett litet billigt hus med oinredd källare. Det borde inte vara jättesvårt att göra ett "riktigt" stambyte, men det hade kostat mycket mer än en relining.
Edit: (det gäller en sån där strumpa som läggs i gamla rör, inte bara sprutning. Säg mig varför det skulle vara värre än nya rör.)
Så, kan någon som faktiskt VET och inte bara tror och tycker säga om det är en bra eller dålig idé?
Och är det någon som har erfarenhet med Renoa?
Vi har ett litet billigt hus med oinredd källare. Det borde inte vara jättesvårt att göra ett "riktigt" stambyte, men det hade kostat mycket mer än en relining.
Edit: (det gäller en sån där strumpa som läggs i gamla rör, inte bara sprutning. Säg mig varför det skulle vara värre än nya rör.)
Redigerat:
Relining är inte någon nyhet. Det har funnits länge.
Många gånger har det gått bra, många gånger har det gått dåligt.
Jag gjorde stambytet i mitt eget hus (numera sålt) själv med några kamrater till hjälp för att bila upp rännor och knacka ur hela golvet i tvättstugan.
Bottenplattan tar givetvis längst tid.
Bilningen tog en dag (2st hyrda TE1000), städningen i resten av huset ytterligare en dag, trots användandet av stor "dammätare" och igentejpade dörrar.
Lokala ÅVC ställde ut ett 22m³ flak för ett par tusenlappar då jag endast skulle kasta fyllnadsmassor.
Ner med avloppen, "dubba" med armering, gjuta igen allt med byggmax grovbetong, glätta och måla.
Uppåt i huset får man ju ta när det läge ges, öppna golv i WC på ovanvåning är ju inget man gör över en helg. Men det kostar inte några mängder med arbete.
Sätt av avloppen på rätt ställe i grunden det är extremt viktigt så det blir lättare sen.
Sen passar du på att flytta ut alla uppstick från vägg i enlighet med säkervatten, + byt alla brunnar, det går inte med relining.
Inte överdrivet många tusenlappar.
Vilken prisbild har du fått på att relina dina avlopp i din villa?
Jag gjorde stambytet i mitt eget hus (numera sålt) själv med några kamrater till hjälp för att bila upp rännor och knacka ur hela golvet i tvättstugan.
Bilningen tog en dag (2st hyrda TE1000), städningen i resten av huset ytterligare en dag, trots användandet av stor "dammätare" och igentejpade dörrar.
Lokala ÅVC ställde ut ett 22m³ flak för ett par tusenlappar då jag endast skulle kasta fyllnadsmassor.
Ner med avloppen, "dubba" med armering, gjuta igen allt med byggmax grovbetong, glätta och måla.
Uppåt i huset får man ju ta när det läge ges, öppna golv i WC på ovanvåning är ju inget man gör över en helg. Men det kostar inte några mängder med arbete.
Sätt av avloppen på rätt ställe i grunden det är extremt viktigt så det blir lättare sen.
Sen passar du på att flytta ut alla uppstick från vägg i enlighet med säkervatten, + byt alla brunnar, det går inte med relining.
Ok, det hade varit najs men jag har ingen släkt, inga vänner med den kunskapen och ingen aning om vad och hur vvs funkar så att göra det själv är ingen möjlighet tyvärr.Krilleman skrev:
Relining är inte någon nyhet. Det har funnits länge.
Relining hade kostat 120 000. Stambyte har jag inte fått någon offert på ännu men kan inte tänka mig att det varit billigare då jag inte kan det själv.
Jag hade aldrig betalat 120000 för att behålla gamla rör. Din källare är oinredd alltså perfekt utgångsläge för att byta rör. Kolla denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-nya-avlopp-i-60-talsvilla.472380/
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 685 inlägg
Du kan väl lära dig? Har du ett billigt hus är inte 120 000 speciellt prisvärt för att få dina gamla avloppsrör strumpade invändigt.A Adkit skrev:Ok, det hade varit najs men jag har ingen släkt, inga vänner med den kunskapen och ingen aning om vad och hur vvs funkar så att göra det själv är ingen möjlighet tyvärr.
Relining hade kostat 120 000. Stambyte har jag inte fått någon offert på ännu men kan inte tänka mig att det varit billigare då jag inte kan det själv.
Om du inte känner dig säker på hur det går till att byta avloppsrör kan du åtminstone göra det tidsödande dyngjobbet själv; ta bort befintliga rör i källaren och bila upp golvet där de gamla rören är nergjutna. Sedan tar du in ett proffs för att montera nya avloppsrör. Källargolvet kan du gjuta igen själv när proffset gjort sitt. Då blir kostnaden rimlig.
(Om du har ett funktionshinder som gör sådana arbeten omöjliga är detta ett dåligt råd, och jag ber dig bortse från det.)
En favorittråd. Något att ta hem därifrån är att skita vart rören går idag och istället tänka ut hur man vill ha det imorgon och såga rännor utifrån det. Plugga/fyll sedan de gamla rören och glöm att de finns!RoTe skrev:
Och om man gör så: dokumentera var de gamla rören finns och att de är pluggade. Hatar att hitta okända rör och kablar och behöva fundera på om de används eller inte.G Gunnar Johansson69 skrev:
Här är en bra tråd till. Några veckor efter identifierade fel är avloppen i plattan bytta till bra mycket lägre kostnad än 100’!
https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-dehaer-ett-sprucket-gjutjaernsroer.478729/
https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-dehaer-ett-sprucket-gjutjaernsroer.478729/
Jag lejde en lokal rörfirma att ta upp betonggolvet och byta rör, återfyllning och igengjutning fixade jag själv. Det blev inget dammande eftersom golvet sågades upp med vattenbegjutning, och det var gjort på mindre än två timmar. Framgrävning av rören, materialet samlade jag i hinkar eftersom det var vinter. Rören togs upp och nya lades på plats, totalt så var vi utan avlopp kanske två timmar. Hela kalaset som jag lejde bort gick på 27 tusen.
Lade plywoodskivor över rördikena sedan och återfyllde med sand och singel och gjöt igen på sommaren. Materialet som grävts upp kunde deponeras på tomten och betongrören kördes till återvinningen.
Lade plywoodskivor över rördikena sedan och återfyllde med sand och singel och gjöt igen på sommaren. Materialet som grävts upp kunde deponeras på tomten och betongrören kördes till återvinningen.
Tips på hur man gör arbetet själv är bra men orelevant då jag helt enkelt inte har den möjligheten. Jag vill ha konkreta svar på för och nackdelar av relining av folk som vet.
Att säga att man "bara skjuter upp problemet" eller att man "har kvar de gamla rören" är inte logiskt enligt mig då relining ger en nya rör inuti de gamla. Jag kan inte se varför det nya relineade röret skulle hålla kortare tid än ett nytt rör då de båda vore av plast.
Det är det jag söker råd om här, tack.
Att säga att man "bara skjuter upp problemet" eller att man "har kvar de gamla rören" är inte logiskt enligt mig då relining ger en nya rör inuti de gamla. Jag kan inte se varför det nya relineade röret skulle hålla kortare tid än ett nytt rör då de båda vore av plast.
Besserwisser
· östergötland
· 2 812 inlägg
Första frågan är ju då varför behovet av att göra om rören finns?A Adkit skrev:Tips på hur man gör arbetet själv är bra men orelevant då jag helt enkelt inte har den möjligheten. Jag vill ha konkreta svar på för och nackdelar av relining av folk som vet.
En nackdel med relining i min värld är ju att det blir en storlek mindre rör.
Är det sättningar och skadade rör,hur vet jag att det blir bra?
Hur blir det bra där man börjar och slutar?
Nä jag ser inga fördelar med att relina om det inte är 500 lägenheter med väldigt komplexa system
Du kan väl googla lite, men då inte bara på relining företag som försöker sälja in sin produkt.
Men jag lägger ändå in en länk från ett företag som låter seriöst
https://flando.se/nackdelar-med-relining/
Men jag lägger ändå in en länk från ett företag som låter seriöst
https://flando.se/nackdelar-med-relining/
Har arbetat lite med relining med strumpa.
Jag tror definitivt det finns av användningsområden! Det kan absolut lösa problem utan att behöva bila upp. Att tänka på är att det inte löser problem som bakfall. Jag hade ett bakfall i en av mina ledningar så då föll relining bort direkt.
Det finns ett par riskfyllda moment som kan vara förödande och orsaka mer än dubbling i tid, skulle ett foder kollapsa och man inte kan dra ut det så blir det lätt ett par veckor beroende på längd. Böjar kan ibland få lite väck så man måste fräsa bort lite, man måste alltid fräsa någonstans ändå så.
En sak som är super smidig är övergångar mellan nya och gamla rör, det går att skjuta genom alla vanliga dimensioner.
Sorry blev kanske lite halv rörigt inlägg
Jag tror definitivt det finns av användningsområden! Det kan absolut lösa problem utan att behöva bila upp. Att tänka på är att det inte löser problem som bakfall. Jag hade ett bakfall i en av mina ledningar så då föll relining bort direkt.
Det finns ett par riskfyllda moment som kan vara förödande och orsaka mer än dubbling i tid, skulle ett foder kollapsa och man inte kan dra ut det så blir det lätt ett par veckor beroende på längd. Böjar kan ibland få lite väck så man måste fräsa bort lite, man måste alltid fräsa någonstans ändå så.
En sak som är super smidig är övergångar mellan nya och gamla rör, det går att skjuta genom alla vanliga dimensioner.
De nämner inga nackdelar som påverkar min situation och jag tänker inte göra en sprayning utan en "riktig" relinging. All negativ information verkar vara 10 år gammal och mer orolig och rädd än faktisk fakta på situationer där det faktiskt har gått fel. Folk verkar bara vara emot relining för att det är nytt och ingen kan ge mig riktiga exempel på varför man inte borde göra det, vilket är varför jag frågar om folk som har erfarenhet om relining specifikt.kulle skrev:
Tack för informationen. Hur vet man ifall företaget man är intresserad av är kvalificerade att hantera situationer där något går fel?Forlowt skrev:
Har arbetat lite med relining med strumpa.