Som rubriken lyder så har jag väl tröttnat på att diska! och i vår lilla badhytt i skrea har vi inget rinnade vatten. Men man kan hämta vatten en bit bort ca 20m.

Då jag funderat på detta i fler gånger under några år har jag nu kommit till skott!

Först kollade jag lite på blocket ochdär hittade en Bosch bänkdiskmaskin SK50E32EU, detta är en liten smidig maskin som man kan ha i ett köksskåp som är minst 60cm brett. vilket är tanken i framtiden då jag bygger om stugan. inköps pris efter prutning 1250kr man är ju knalle :wow: samma maskin på diverse elhandlare för ca 3000kr.

Sedan åkte jag till biltema och handlade: första sifrorna är artikelnummer
25-999 Tryckvattenpump 599kr
25-9055 Drikcksvattenslang 119kr
37-190 Vattentank med hjul 399kr
37-191 Spillvattenslang DIN96 119kr
61-906 Slangklämma 25-35 rostfri 27kr
61-902 Slangklämma 13-19 23kr
87-225 Nippel G1/2inv. G3/4utv 45kr

Biltema hade inget bra nätaggregat på 12v. så det blev en liten tur till kjell & co. där hittade jag en Velleman Switchat nätaggregat 12 V (DC) 100 W. denna kan leverera 8.3Amper. eller som det står på kjell&co hemsida : Switchat nätaggregat i metall med skruvplint för inbyggnad. Dubbla utgångar som levererar upp till 8,3 A sammanlagt. Skyddat mot överbelastning, överspänning och kortslutning. Utspänning: 12 V (justerbar ±10 %). Inspänning: 88-264 V (AC). Vikt: 600 g. Mått: 159x97x38 mm. artnr:44479 pris 379kr Det gör den väldigt lämplig att driva tryckvattenpumpen!

Lite elkablar har jag liggande så det behövde jag inte inhandla, inte heller en vatten dunk. !:cool:
Jag började med att kommla ihop pumpen med slangar och strömkablar. för att testa och se att det funkar, givet vis så funkade ! pumpen är självsugande och tål att torrköras.Bara att stoppa ner i vatten dunken så suger pumpen själv.

Sedan kopplade jag ihop med diskmaskinen.Där använde jag nippel g1/2... mellan pumpen och diskmaskinen.

Diskmaskinsavloppet kopplade jag ihop med spillvattenslangen som är kopplad på vatten tanken.

Så var det bara att prova. Så jag provade snabbprogrammet på maskinen tar ca 40min. allt funkar! dock droppar det från trycksidan på pumpen, kopplingen som följde med pumpen går inte få tät inte ens med gängtejp. Så då var det bara att dra fram lite rör grejer jag har liggades i källan.
1st 15*15*15 t-koppling
2st dubbelmuttrar 15*15
1st balofix 15

nu fixade jag även så man kan lufta systemet. Då man tömmer vattendunken och ska starta upp på nytt.

Summan på kalaset blev 2960kr ganska ok.
Elektrisk vattenpump fastsatt på röd vägg, blå slangar, vit behållare, utomhusinstallation, kablar och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bänkdiskmaskin från Bosch med ett Velleman switchat nätaggregat ovanpå och kopplingar som syns.
Skapa konto
DIY-installation av en bänkdiskmaskin med tillhörande vattentank och slangar på en veranda.
Skapa konto
bilderna är tagna medas jag testade att allt funkar

• Gilla
tlundberg och 2 till
  • Laddar…
Kunde du inte bara hissat upp dunken och skippat pumpen?

• Gilla
Fågelfisk och 2 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Kunde du inte bara hissat upp dunken och skippat pumpen?
Klart men dunken blir ganska högt upp för att få ett bra vattentryck. Tror det var 3-5meter. Då är det lättare med en pump

• Gilla
lulu78 och 1 till
  • Laddar…
Imponerande lösning! Vi har lustigt nog en likadan diskmaskin som använts flitigt av dottern senast i hennes lägenhet men står bara på lager i källaren sedan några år efter att de flyttade till större bostad osv. Mycket trevlig maskin för de mindre behoven.

Snyggt jobbat!

• Gilla
-Sudden-
  • Laddar…
Tack för inspirationen @-Sudden-

Ett öppet underskåp i kök visar en installerad vattenpump och sladdar bredvid en avloppsrörinstallation.
Skapa konto

• Gilla
-Sudden- och 2 till
  • Laddar…
T tlundberg skrev:
Tack för inspirationen @-Sudden-

[bild]
Fan va kul! Då är man inte själv om att vara dålig på att diska

Verkar gå rätt hårt åt pumpen dock. Väldigt mycket start/stop. Hade varit fint med en liten trycktank eller något :) En mini-hydropress

Efter 7 säsonger gav pumpen upp. Blir att skaffa en ny. Men det har funkat hur bra som helst.
Har nu kollat på en pump med bättre flöde. Ska åka och köpa en i veckan

• Ny tryckvattenpump 12V med tillbehör och pris, avsedd att ersätta en defekt pump med bättre flöde.
    Skapa konto
S -Sudden- skrev:
Efter 7 säsonger gav pumpen upp. Blir att skaffa en ny. Men det har funkat hur bra som helst.
Har nu kollat på en pump med bättre flöde. Ska åka och köpa en i veckan
Hur funkade nya pumpen? Funderar på en liknande lösning

Axelnom Axelnom skrev:
Hur funkade nya pumpen? Funderar på en liknande lösning
Hur bra som helst! Dock var det diskmaskinen som pajat.

S -Sudden- skrev:
Hur bra som helst! Dock var det diskmaskinen som pajat.
Fint. Min fundering går kring elsäkerheten.. Har du byggt någon plastkåpa runt eller liknande för att skydda dosan?

Axelnom Axelnom skrev:
Fint. Min fundering går kring elsäkerheten.. Har du byggt någon plastkåpa runt eller liknande för att skydda dosan?
Nepp jag har 12v omvandlaren 1-1.5m från pumpen . Och så är det en hylla ivägen

T tlundberg skrev:
Verkar gå rätt hårt åt pumpen dock. Väldigt mycket start/stop. Hade varit fint med en liten trycktank eller något :) En mini-hydropress
Dessa pumpar verka ha inbyggd pressostat och stänger av sig när trycket är tillräckligt hög på utgången om jag fattade rätt

Det är väl inget som hindrar att koppla in hydropress med T-koppling på utgående ledning liknande använd till billiga jetpumpar - det är ju bara att balansera trycket i luftsidan så att pumpen startar när den nästa är tom på vatten. finns ofta att köpa som lös del för nära samma pengar som en hel billig jetpump med hydropress...

skall man ha dricksvattenklassad hydropress så kostar det förmodligen mer pengar för att det skall vara rätt med certifikat etc. (vilket är en djungel bara det vilka man skall titta efter)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.