Hus från -49. Oisolerad platta, uppmurade väggar på bottenplan. Betongbjälklag och sen trästomme på övre plan. (Vi bor primärt på övervåningen men har tvättstuga och hyr ut en del av nedervåningen.)

Badrummet på nedervåningen har våtskiktet passerat sin livslängd med råge, enligt försäkringsbolaget. Men plastmattan ser hyfsat fräsch ut och vi har en duschkabin för att skydda ytterligare.

Vi har en tvättmaskin som står i ett rum med plastmatta men utan golvbrunn.

I den riktiga tvättstugan är det vad vi vet klinker direkt på betongen utan tätskikt, men en golvbrunn. Denna sväljer dock inte alltid undan vattnet tillräckligt fort om man tömmer diskhon, och nån gång när det läckt ur tvättmaskinen har vi märkt att fallet mot brunnen inte är helt optimalt.

Detta är ju inte enligt regler och riktlinjer... och jag förstår att det kommer bli svårt att få något på försäkringen om det skulle hända något. Men det vore ju en kostnad att åtgärda bristerna också! Så min fundering är helt enkelt "hur illa kan det bli?"

Betongplattan, stommen och klinker är ju dött material, det vädrar väl ur så småningom? Har även förstått att man ska akta sig för att täta oisolerade plattor "för mycket".

Saker som står på golvet kan ju såklart bli förstörda och ytskikt i närliggande rum om vi har otur och det rinner ändå dit. Både rummen med tvättmaskin har putsade, målade väggar, dock mycket oklart vad det är för typ av färg.

Vad händer om det kommer in fukt bakom våtrumsmattan i badrummet när det bara är betong bakom?

Kan det hända något värre? Bör vi åtgärda skyndsamt eller kan vi ta det "när vi kommer dit" i renoveringen?
 
M m.hi skrev:
Hus från -49. Oisolerad platta, uppmurade väggar på bottenplan. Betongbjälklag och sen trästomme på övre plan. (Vi bor primärt på övervåningen men har tvättstuga och hyr ut en del av nedervåningen.)

Badrummet på nedervåningen har våtskiktet passerat sin livslängd med råge, enligt försäkringsbolaget. Men plastmattan ser hyfsat fräsch ut och vi har en duschkabin för att skydda ytterligare.

Vi har en tvättmaskin som står i ett rum med plastmatta men utan golvbrunn.

I den riktiga tvättstugan är det vad vi vet klinker direkt på betongen utan tätskikt, men en golvbrunn. Denna sväljer dock inte alltid undan vattnet tillräckligt fort om man tömmer diskhon, och nån gång när det läckt ur tvättmaskinen har vi märkt att fallet mot brunnen inte är helt optimalt.

Detta är ju inte enligt regler och riktlinjer... och jag förstår att det kommer bli svårt att få något på försäkringen om det skulle hända något. Men det vore ju en kostnad att åtgärda bristerna också! Så min fundering är helt enkelt "hur illa kan det bli?"

Betongplattan, stommen och klinker är ju dött material, det vädrar väl ur så småningom? Har även förstått att man ska akta sig för att täta oisolerade plattor "för mycket".

Saker som står på golvet kan ju såklart bli förstörda och ytskikt i närliggande rum om vi har otur och det rinner ändå dit. Både rummen med tvättmaskin har putsade, målade väggar, dock mycket oklart vad det är för typ av färg.

Vad händer om det kommer in fukt bakom våtrumsmattan i badrummet när det bara är betong bakom?

Kan det hända något värre? Bör vi åtgärda skyndsamt eller kan vi ta det "när vi kommer dit" i renoveringen?
Det "elakaste" är väl läckor över lång tid som man inte upptäcker.
Även om betongen är oorganisk så ligger det kanske organiskt material emot som kan börja mögla ? Och en dålig inomhusmiljö är inte alltid man upptäcker förräns man kanske får hälsosymptom osv.

Även lim för tex mattan skulle kunna ge obehagliga lukter tex.

En plötslig översvämmning skulle man antagligen märka och då kunna riva ut, torka ur och sanera. Sen kan det förstås ta många månader att torka ur betongen med torkfläkt (iaf om det läckt/blivit fuktigt en längre tid).

Men håller ni på att renovera annat och inte i nuläget har problem så kan ni nog definitivt lägga detta längre ned på listan. Håll lite utkik efter tex "källarlukt" så inte den blir märkbart starkare osv bara, och förstås rena obehagliga dofter eller skarp mögellukt
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.