Hej,

Jag tänkte dokumentera mitt pågående projekt med att byta ut gjutjärnsavloppen i källaren på ett 60-talshus.

Hoppas även kunna få lite visa råd från er andra!

Huset är en klassisk 60-talsvilla med källare. Originalavloppet är i gjutjärn. Det kommer ner två vertikala stammar från ovanvåningen som jag redan har bytt ut i samband med köks- och badrumsrenovering. Det sista jag gjorde var att renovera tvättstugan som är i källaren, så då la jag ner nya avlopp där som jag även kopplade ihop med stammen som kommer från köket.

Det som är kvar och som jag tänkte skriva om här är det återstående projektet med att byta ut avloppet som ligger i plattan. Huset är välbyggt med ca 30 cm betongplatta. Efter projektet i tvättstugan där jag bilade för att få ner de nya avloppen så har jag nu anlitat en betonghåltagningsfirma som kör med en rejäl golvsåg i första hand, en mindre handsåg i andra hand och bilar som en sista utväg.

Jag tänkte själv ge mig på att koppla ihop det nya avloppet och till sist gjuta igen.

Bilden visar den planerade dragningen av de nya avloppen (blå) och nya avlopp som redan är på plats (grön).
 
  • Ritning av källarplan med markerade rum som kontor, tvätt och TV-rum samt annoterade ytor och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jehu och 6 till
  • Laddar…
Uppmärkning av var det nya avloppet ska gå.

Jag gick runt med rördelar och en vinkelmätare för att hitta en lämplig väg som funkar med standardvinklarna 15, 30 och 45 grader.
 
  • Ett ofärdigt källarrum med markerad linje på golvet indikerar var det nya avloppet ska installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett betonggolv i en källare med uppmärkta linjer för planering av nytt avloppssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markerade linjer på ett betonggolv som visar planerad väg för nytt avlopp tilpassat standardvinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Firman som är jag har anlitat sågar två snitt för att få till en ränna som är ca 18 cm bred. Det arbetet gick snabbt.
 
  • Sågade snitt i betonggolv för att skapa en ränna, cirka 18 cm bred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvslipningsmaskin sågar ränna i betonggolv i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två markerade såglinjer i betonggolv för att skapa en ränna, nära en vägg och rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
En del av betongblocken är nu även upplyfta och det närmar sig min insats med att lägga ner de nya rören.
 
  • Upplyft betong och grävd ränna i golv inför läggning av nya rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete inne, upplyfta betongblock och urskurna schakt för nya rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
joakimbrodd och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
Ah, smart att strunta i var de gamla rören går och bara lägga nya där man vill ha dem! Jag gissar att jag kommer behöva göra en liknande operation i framtiden. Mitt hus är från -63 och alla avloppsrör och golvbrunnar är original.
 
  • Gilla
joakimbrodd och 2 till
  • Laddar…
Här är rensluckan som sitter precis innan avloppet försvinner ut ur huset. Min tanke är att byta rensluckan och skarva på det gamla avloppet precis efter. Gjutjärnsröret fortsätter ca 2 m innan det övergår till nyare (80-tal kanske) plaströr. Inser att det hade varit bäst att byta hela vägen men har inte riktigt tid och resurser för att göra det nu. Det skulle bland annat innebära att jag behöver riva en altan på utsidan.

Enligt ritningen ska det vara 160 mm rör som fortsätter efter rensluckan, så min ursprungliga tanke var att stoppa in ett 110 rör så långt det går. Vad jag kan se är det dock samma dimension på röret som fortsätter efter rensluckan.

Nu till min första fråga:
Hur kopplar jag bäst på ett nytt rör här. Min tanke är att kapa precis efter luckan på rensluckan och skarva på med en JET-koppling på den stump som blir kvar.
 
  • Gammalt gjutjärnsavloppsrör med renslucka i betonggolv inför byte och reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ah, smart att strunta i var de gamla rören går och bara lägga nya där man vill ha dem! Jag gissar att jag kommer behöva göra en liknande operation i framtiden. Mitt hus är från -63 och alla avloppsrör och golvbrunnar är original.
Tack! Rören går under väggar på lite olika ställen, vara vissa är bärande, så tänkte att det blir enklast.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Legenden @Krilleman, har du något förslag på hur jag bäst kopplar på de nya rören efter rensluckan? Se inlägget ovan.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Krilleman
Börja med att mäta omkretsen på där du tänkt gå på. Jag antar att det är mellan rensluckan och gjutjärnsskon i ovankanten på bilden...?

110mm x 3,14 = 345,4mm
Om ja, så passar en JET i klass C alldeles ypperligt. Annars kör du övergångskoppling typ Fernco.

Sen håller jag ju med att byta ända ut till plasten i mark är att föredra, men du kan ju lämna det för framtiden också. Det är inte alltid det passar in att göra allt på samma gång i livspusslet.

Bild på en uppgrävd mark med synlig betongstruktur och rör, eventuellt en konstruktions- eller reparationsscen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rawberry och 4 till
  • Laddar…
Ja precis, det var där jag tänkte kapa.

Jag mätte lite snabbt och fick omkretsen till 354 mm, så 113 mm diameter. Det är ev en del beläggningar på röret som gör att det inte stämmer exakt. Ska skrapa rent röret och se ifall det stämmer bättre.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Dag 2:
349 mm är omkretsen på röret efter att jag borstat bort de värsta beläggningarna. Dvs en diameter på 111 mm.

Funkar en JET-koppling eller är Fernco säkrare?
 
  • Rostig gammal burk innesluten i torkad jord och stenar, arkeologiskt eller historiskt intresse, grävplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Krilleman
En JET skulle jag klassa som säkrare, bättre "gummiläpp", bättre skruvar, bättre heltäckande svep.

Övergångskoppling av typen Fernco är ett bra alternativ bra när JET-koppling inte passar.

Köp en JET DN100 i klass C.

RSK: 1198351

Snabb googling tex här:
https://www.vvsochbad.se/ma-jet-b-koppling-klass-c-100-mm-410073
 
  • Gilla
STA och 5 till
  • Laddar…
Tack, det blev en JET-koppling (klass C). Jag resonerade likadant att det borde vara aningen bättre med ett jämnt tryck över hela gummit.

Efter en lång natt så återstår nu bara att dubbelkolla fallet och fixera rören innan gjutning.
 
  • En bild på ett grått avloppsrör som löper längs en betongvägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med öppna golv, rör, verktyg och byggmaterial. Pågående renovering eller installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsplats, VVS-arbete, rörledningar på betonggolv, öppet väggparti, byggmaterial och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd ränna i betonggolv, exponerar rörledning, borrskruvdragare på höger sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätare och rör i ett öppet markhål omgivet av grus och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Eklundh och 14 till
  • Laddar…
När vi bytte avloppsrör i huset tidigt i vintras så drog min rörmokare in en slang i de betongrör som gick under källarmuren och ut till trekammarbrunnen. De rör du har som går vidare har kanske för liten diameter, annars kunde du ha gjort så också?
 
  • Gilla
newbee och 2 till
  • Laddar…
Det lät ju intressant. Det är 110 mm rör som går vidare. Vet du vad det var för slang han använde?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.