25 599 läst ·
21 svar
26k läst
21 svar
Dämpa ljudet från avloppet från diskmaskinen
Anledningen till att jag misstänker avluftningen på taket är att det även gurglar på andra ställen. Främst i tvättstället på toan på övervåningen, men även på nedervåningen när man släpper ut vatten ur badkaret och i tvättstället på toan där.
Så fort det blir någorlunda bra väder tänkte jag ta mig upp och kolla.
Annars misstänker jag att det kan vara nåt begynnande stopp i avloppet oxå? Eventuellt i stammen, som borde vara samfällighetens ansvar...
Annars misstänker jag att det kan vara nåt begynnande stopp i avloppet oxå? Eventuellt i stammen, som borde vara samfällighetens ansvar...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Min idé är att det är ett jädra drag i diskmaskinspumpen och pumpar man ut 10 liter på 30 sekunder och vattenstrålen träffar lite kanter här och var och dessutom ger ejektorverkan så kommer det att låta.
En klämma på slangen för att strypa flödet kanske hjälper men då blir det väl stopp efter ett tag.
Det "låter" hos oss också men vi diskar bara dagtid.
Protte
En klämma på slangen för att strypa flödet kanske hjälper men då blir det väl stopp efter ett tag.
Det "låter" hos oss också men vi diskar bara dagtid.
Protte
Gurglandet på de andra ställena bero på att vattnet, och den luft vattnet vill tränga undan på väg ut i avloppet, inte får plats i ledningen,eller dess ända, på grund av skit i ledningen eller att nivån dit vattnet skall hamna är för högt och därför täpper till utloppet i brunnen. Anledning till för hög nivå beror på att avloppslösningen inte fungerar. Behöver rensas. Allt vatten som spolas in i brunnen/ledningen måste ju komma ut nånstans. Att det fungerar ibland beror på att det trots allt sipprar ut lite vatten, fast sakta. Att tänka på är att inte släppa ut ett eller flera badkar med vatten för fort om man har dessa bekymmer med avloppet.L larsson86 skrev:Anledningen till att jag misstänker avluftningen på taket är att det även gurglar på andra ställen. Främst i tvättstället på toan på övervåningen, men även på nedervåningen när man släpper ut vatten ur badkaret och i tvättstället på toan där.
Klicka här för att svara