Hej!
Tror ni vattnet kommer rinna iväg om jag monterar avloppet på detta sätt? Förstår att hela poolen inte kommer tömmas. Men kan tyvärr inte få fall hela vägen.

• Plastavloppsrör under träaltan med anslutningar och krökar, omgivna av grus och jord. Frågor om dränering och vattnets avrinning diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör under en pool med isolerande skum runt, monterat på grusig mark med växter runtomkring.
    Skapa konto
Javisst gör det, det.

Krilleman
Casper Axelsson Casper Axelsson skrev:
Hej!
Tror ni vattnet kommer rinna iväg om jag monterar avloppet på detta sätt? Förstår att hela poolen inte kommer tömmas. Men kan tyvärr inte få fall hela vägen.
Enligt fysikens lagar (som vi inte kan undkomma) så kommer poolen tömmas till ca denna nivån med nuvarande installation...

Poolinstallation med dräneringsrör, grus och isolering synliga under poolen.
Skapa konto

Men om röret i andra änden går så långt att det är en bit under botten på poolen, en meter kanske? Gärna mer, borde det inte tömmas med häverteffekt då?

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Ja, om röret är helt fyllt med vatten.

Krilleman
Zixten Zixten skrev:
Men om röret i andra änden går så långt att det är en bit under botten på poolen, en meter kanske? Gärna mer, borde det inte tömmas med häverteffekt då?
Kräver en del beträffande i höjd för att skapa lämpligt sug (Z) på bilden...

Diagram av en hävert som visar vattenbehållare, atmosfärstryck (P), och höjdskillnad (Z) för att illustrera sugprincipen.

Läs mer:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hävert

Krilleman Krilleman skrev:
Kräver en del beträffande i höjd för att skapa lämpligt sug (Z) på bilden...

[bild]

Läs mer:
[länk]
Får känslan att du missförstår bilden.
Z på bilden ger inget sug alls.
Det är skillnaden mellan vätskeytan och utloppet (H) som spelar roll.

Så det hade nog gått att få häverteffekt, kanske, men jag hade satt en kran på lägsta punkten för att kunna tömma hela poolen och röret på vintern istället.

Krilleman
O [old rusty] skrev:
Z på bilden ger inget sug alls.
Utan Z, hur blir det då sug? 🤔

Intet Intet skrev:
Ja, om röret är helt fyllt med vatten.
Borde inte röret bli fyllt med vatten om poolen är full när man börjar tömma??

Kräver förstås att alla skarvar är täta med

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Utan Z, hur blir det då sug? 🤔
Längden Z kan vara vad den vill, 1cm eller 10 meter.
Det kommer inte påverka flödet nämnvärt, vikten på vätskan i Z- böjen tar helt ut varandra.

Häverteffekten förklaras bra här.....

Krilleman
O [old rusty] skrev:
Längden Z kan vara vad den vill, 1cm eller 10 meter.
Det kommer inte påverka flödet nämnvärt, vikten på vätskan i Z- böjen tar helt ut varandra.
Jag förstår ditt påstående, men när utgående rör är horisontellt måste du även beräkna motståndet i detta...

Om röret gått enligt min röd markering så hade jag köpt din tes rakt av...

Avloppsrör på mark med röd linje som indikerar alternativ väg, diskussion om motstånd och placering.
Skapa konto

En PEM-slang 25mm kopplas på 90 vinkeln vad poolen, samt en extra ventil, för att torrlägga det sista Lägges så bra som möjligt i våg. Borras/grävs ner under en grundmur. Sen se var det är nedförsbacke, kanske en hel del meter bort, bara att slutet på slangen är så mycket det går under punkten vid poolen. Då kommer kippilärkraften att suga ur 95 %
Det kan bli att lägga uppmot 25 - 50 meter slang för att få fall. Att lägga en PEM , fäst ena änden i något, rulla ut den, fäst andra änden så den ligger rak , vänta så gör solen sitt jobb och den ligger rak.

Jag förstår ditt påstående, men när utgående rör är horisontellt måste du även beräkna motståndet i detta...

Om röret gått enligt min röd markering så hade jag köpt din tes rakt av...

[bild]
Så från "sug" ändrar du nu till något problem med tryckfallet i ett avloppsrör när man tömmer en pool?
Intressant.
Då antar jag du räknat ut hur stort tryckfallet blir? Och hur mycket längre tid tar det att tömma?
För flödet kommer ju knappast gå till noll så länge utloppet är under poolen?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
O [old rusty] skrev:
Så från "sug" ändrar du nu till något problem med tryckfallet i ett avloppsrör när man tömmer en pool?
Intressant.
Då antar jag du räknat ut hur stort tryckfallet blir? Och hur mycket längre tid tar det att tömma?
För flödet kommer ju knappast gå till noll så länge utloppet är under poolen?
Mer korrekt ord hade varit motstånd.
Men det visste du redan... Du var bara sugen på att markera ordval.

Det blir inte alls samma som om det hade varit som jag beskrev i röd markering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.