Hej!
Tror ni vattnet kommer rinna iväg om jag monterar avloppet på detta sätt? Förstår att hela poolen inte kommer tömmas. Men kan tyvärr inte få fall hela vägen.
Tror ni vattnet kommer rinna iväg om jag monterar avloppet på detta sätt? Förstår att hela poolen inte kommer tömmas. Men kan tyvärr inte få fall hela vägen.
Kräver en del beträffande i höjd för att skapa lämpligt sug (Z) på bilden...Zixten skrev:
Läs mer:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hävert
Får känslan att du missförstår bilden.Krilleman skrev:
Z på bilden ger inget sug alls.
Det är skillnaden mellan vätskeytan och utloppet (H) som spelar roll.
Så det hade nog gått att få häverteffekt, kanske, men jag hade satt en kran på lägsta punkten för att kunna tömma hela poolen och röret på vintern istället.
En PEM-slang 25mm kopplas på 90 vinkeln vad poolen, samt en extra ventil, för att torrlägga det sista Lägges så bra som möjligt i våg. Borras/grävs ner under en grundmur. Sen se var det är nedförsbacke, kanske en hel del meter bort, bara att slutet på slangen är så mycket det går under punkten vid poolen. Då kommer kippilärkraften att suga ur 95 %
Det kan bli att lägga uppmot 25 - 50 meter slang för att få fall. Att lägga en PEM , fäst ena änden i något, rulla ut den, fäst andra änden så den ligger rak , vänta så gör solen sitt jobb och den ligger rak.
Det kan bli att lägga uppmot 25 - 50 meter slang för att få fall. Att lägga en PEM , fäst ena änden i något, rulla ut den, fäst andra änden så den ligger rak , vänta så gör solen sitt jobb och den ligger rak.
Så från "sug" ändrar du nu till något problem med tryckfallet i ett avloppsrör när man tömmer en pool?Krilleman skrev:
Intressant.
Då antar jag du räknat ut hur stort tryckfallet blir? Och hur mycket längre tid tar det att tömma?
För flödet kommer ju knappast gå till noll så länge utloppet är under poolen?
Mer korrekt ord hade varit motstånd.O [old rusty] skrev:
Men det visste du redan... Du var bara sugen på att markera ordval.
Det blir inte alls samma som om det hade varit som jag beskrev i röd markering.