Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag utredde dem och framförallt FANNs lösning som alternativ till sommarstugan. Men det blev för dyrt för ett enkelt BDT-avlopp så jag valde att bygga en kompakt markkbädd baserad på veckad geotextil (samma upplägg som FANN använder. En konstruktionsprincip från USA).
Ok!

Har du någon förmening om hur stor slamavskiljare jag ska välja? Det rekommenderas 3m^3 till Biorock-lösningen enligt deras manual. Det krävs visst minst 3m^3 om man någon gång blir tvingad till hög skyddsnivå och fosforrening med flockningsmedel. Prisskillnaden på 3 och 3.5m^3 är bara 1000kr dock blir tömningsavgiften i min kommun höjd från 1090 till 1510kr om man går över 3.1m^3. Eftersom det är en sommarstuga kräver kommunen bara att man tömmer vart 4:e år. Det kommer vara som mest 4 personer som bor i stugan och främst under helger och semester från april till oktober.

Finns det någon vinning att köpa 3.5m^3 istället för 3m^3 då det både blir dyrare i inköp och i driftkostnad. Dock är prisskillnaden så liten så det kan ju motiveras om det förbättrar driftförhållandena på själva markbädds-enheten.

Claes Sörmland
H Hjalmar84 skrev:
Finns det någon vinning att köpa 3.5m^3 istället för 3m^3 då det både blir dyrare i inköp och i driftkostnad. Dock är prisskillnaden så liten så det kan ju motiveras om det förbättrar driftförhållandena på själva markbädds-enheten.
Generellt sett är större slamavskiljare bättre eftersom volymen buffrar stötbelastningar och ger längre uppehållstid i slamavskiljaren. Det är viktigt eftersom i motsats till allmän tro handlar slamavskiljaren inte bara om att mekaniskt avskilja partiklar utan syftet är också att få en syrefattig nedbrytning av avloppsvattnet. Denna första nedbrytning förhindrar att det bildas en massa bakterieslem som geggar igen det efterföljande syrerika reningssteget (markbädden på burk). I andra länder har man således ofta betydligt större slamavskiljare som töms mer sällan.

Men om 3,0 respektive 3,5 kubikmeter spelar någon väsentlig roll kan jag inte bedöma.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Generellt sett är större slamavskiljare bättre eftersom volymen buffrar stötbelastningar och ger längre uppehållstid i slamavskiljaren. Det är viktigt eftersom i motsats till allmän tro handlar slamavskiljaren inte bara om att mekaniskt avskilja partiklar utan syftet är också att få en syrefattig nedbrytning av avloppsvattnet. Denna första nedbrytning förhindrar att det bildas en massa bakterieslem som geggar igen det efterföljande syrerika reningssteget (markbädden på burk). I andra länder har man således ofta betydligt större slamavskiljare som töms mer sällan.

Men om 3,0 respektive 3,5 kubikmeter spelar någon väsentlig roll kan jag inte bedöma.
Tack för inputen! Får se hur jag gör i slutändan =)

Trådstartaren här igen. Entreprenören som lovat att installera lösningen för mig förra sommaren kom aldrig så tänkte antingen anlägga avloppsansläggningen i sommar eller nästa sommar. Jag har fortfarande svårt att hitta folk som installerat denna lösning för att får reda på om den fungerar eller inte. Någon här som har någon erfarenhet?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
H Hjalmar84 skrev:
Trådstartaren här igen. Entreprenören som lovat att installera lösningen för mig förra sommaren kom aldrig så tänkte antingen anlägga avloppsansläggningen i sommar eller nästa sommar. Jag har fortfarande svårt att hitta folk som installerat denna lösning för att får reda på om den fungerar eller inte. Någon här som har någon erfarenhet?
Hallå!
Vi kikar på snarlik lösning nu när vår infiltrationsbädd börjat säcka ihop. Inte börjat räkna på siffror än eller hört av mig till miljöverket i kommunen. Funderar över vilken lösning vi ska ha.

Vi har idag 3,1m³ 3kammarbrunn, med rör till pumpbrunn ca 15m bort. Där ifrån går vattnet till infiltrationen.

Istället för att bekosta deponi av gammal makadam och hela den faderittan om lägga om hela infiltrationsbädden så funderar jag just på en 4evergreen ER1000 att koppla samman med befintlig 3kammarbrunn.

Från denna är vi i behov av pumpbrunn för att få upp vattnet på vår plana tomt, med grunt grundvatten, och jorden av Mo- eller Mjälatyp. Som väldigt lätt blir mättad. Därefter funderar jag på (och ska höra med kommun) om vattnet kan rinna ut i stenkista (egentligen vattenmagasin/"stenkista i plast") som ligger under lerlagret direkt under översta lagret av jord, med makadam under med ca 1,5m-2m till grundvatten. Denna stenkista kommer vara ~75cm bred x 360cm lång x 43cm hög. Genom denna "stenkista" dras ett spridarrör för att fördela ut vattnet jämnt i kistan.

Hursomhaver...Har du lyckats samla på dig erfarenhet av 4evergreen markbädd på burk?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.