Vatten & Avlopp
jishi: Ser ut som förminskningsklämringen är av fel märke. Kopplingen ser ut som vatette, är klämring en också vatette? Övre ändren av klämringen brukar passa perfekt i muttern, det gör den inte på bilden. Men som nån annan skrev, man måste dra åt tills den "knäcks". Du måste också täta gängkopplingen med nånting, fast det är inte ditt största problem. Är det 15mm prisol som
nobba73: Hej! Har en Wellmate hydropress med trasigt membran som antingen måste repareras eller bytas ut. Funderar på en Hydrofor med injektor för att gasa av vattnet lite bättre. Vilka för- respektive nackdelar har de olika materialen? Glasfiber? Rotfritt? Galvat? Priset på glasfiber är ju en tydlig grej, men vilka andra saker bör man tänka på?
MalinC1: Det är möjligt, det var de tidigare ägarna som renoverade badrummet! Nej, tyvärr! Så här ser det ut: [bild]
Lokso: [citat] Röret går upp genom inne taket en gång för att komma upp på vinden, sen upp igenom taket på vinden. Men antar att de är hur lätt vi tycker de är att hantera delarna som avgör hur många snitt vi gör. Hur lång tid tar de o såga snitten? 1 minut? Läste även att man kunde spruta lite wd-40 under tiden för att hjälpa till.
c_johansson100: Ja, jag såg att Jem Fix säljer Gustavsberg för 395 kr just nu. Tänkte dock ta isär den och se om det går att åtgärda. Min går att stänga av o sätta på. Men, det är trögt och det känns som kranen öppnar ryck is när jag vrider på käglan. Tänker att det kan vara vajsing med fjädern som kanske kan åtgärdas eller att smörjning kan hjälpa. Finns andra idéer på lösning som
Intet: [citat] Ojoj. Vilken öm tå trampade jag på? Jag har lött kopparrör sedan 1976, så det kan jag bättre än de flesta. Duger inte det för nådige herrn?😁
fredrikörby: Det slutade med att jag vidgade dom befintliga hålen med 3mm borr. Har gjort lite tester på flödet genom att mäta hur lång tid det tar att fylla upp en 10l hink. Utan taksilen på alls tog det 45 sekunder att fylla hinken. Med borrade taksilen fylldes 9l i hinken på 45 sekunder. Tyvärr har jag inget jämförelsvärde från innan borrningen men om flödet nu är 90% skulle jag uppskatta att
Dublin: [citat] Vi har förbränningstoa på landet. Fördelarna är många men nackdelen är doften, särskilt när det är vindstilla. Försök få upp utloppet så högt det går och helst inte nära någon uteplats eller något fönster ni öppnar ofta. Har ni inte valt toa än kan jag rekommendera incinolet - enkel beprövad konstruktion och all service kan man göra själv.
Olov Lundkvist: [citat] Byt när den börjar läcka. Våran är 35 år
kedjehus1973: [citat] Gamla besiktningsprotokoll ska man ha koll på, där kan det stå mycket bra! Gamla brunnar ska väl bytas också har jag för mig så det låter som en bra idé. Jag har startat en egen tråd med mitt problem (japp man blir nojig, men mindre så av att lära sig mer). Inga brunnar i närheten av detta, dessutom är de bytta. Tror att det är ett avloppsrör från köket som sakta
xxargs: Den behöver troligen inte bytas alls så länge den inte blir uppblandad och igensatt av olika typer av smuts, rost eller ansamlade mineralrester från den upplösta kalket... Det är inget som löses upp om det är typ kvartssand eller liknande.
jonaserik: Går nog kanske bra om klaffpumpen är självsugande och att backventilen nere i brunnen är OK. En vinterkoppling som sitter i hålet är nog inte fel det heller,för att kunna tappa ur inför vinter. Det att suga vatten genom en dränkbar går, sen hur backventilen i pumpen beter sig vet jag inte. Den lyfter när trycket underifrån kommer och stänger på trycket uppifrån när vattnet vill
Johnskotte: [citat] Tack för svar, misstänkte att det var så illa. Får bli att jaga rörmokare!
Skånelängan: Hej, Hur gör man vid dragning av isolerad PEX när denna kommer upp ur plattan och sedan ska fortsätta i tegel/betongväggen till den höjd där en ev blandare ska sitta? Skalar man av isoleringen för att minska ner det som behöver fräsas ur från väggen eller ska isoleringen behållas så långt det går?
Henrik Vamos: Fick faktiskt precis besked av LK support att dessa kan monteras åt samtliga håll
lostinsweden: Brukar vara en sådan https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/gangkopplingar/gangade-dimensionsovergangar/overgangsnippel-r20-r15-2000033275
Demmpa: Nej, det funkar inte. Du får skippa G1/2"-väggfästet och välja ett väggfäste som passar dina förutsättningar, Vilket cc-mått kommer rören ut på, cc150 eller cc160? Har blandaren cc150 (internationell standard) eller cc160 (svensk standard)? Cc150, tex, https://www.lksystems.se/sv/produkter/universal/monteringsdetaljer/montage-med-vaggbockstod/lk-blandarfaste-v2-enkelt-77793722/
Henningelvis: Kanske spolbrunnar. En för dagvattnet och en för dräneringen.
Claes Sörmland: Det ser ut som en propp som är nedtryckt i en muff. Alltså ej skruvbart. Exempel: https://catalog.pipelife.com/se/article/188838/70000340-se-pp-sewage-socket-plug-200-rb?categoryurl=slata-markror-och-delar-pp-110-400-m-181433®ionalid=177269 EDIT: Finns även utvändiga lock som alltså sitter på slätände. Kanske mer likt med sin ram?
polaris78: Det är ju viktigt att motorskydd och elmotorn är rätt storlek för att passa ihop och även motorskydd kan likt dvärgbrytare till sist bli slitna och lösa ut lite för lätt och är då dags att byta ut.. Tryckströmbrytaren måste såklart klara tillräcklig last för att inte kontakterna blir överhettade /överbelastade Sen kan ju pump eller elmotor vara slitna och kärva och gå för
peterhansen220: Det är ingen cementkloss det är ett avloppsrör som de satt på som avluftning typ... den ska ju tas bort och ersättas med originalet dvs skivan med röret som sticker upp. Jag kan kolla med kommunen om de har några handlingar.
xxargs: Avloppet brukar vara tvingande att koppla till när man bebygger tomten eller redan finns hus när man befinner sig inom kommunens vattenverksamhetsområde medans dricksvattnet är fortfarande något som kan lösas på annat sätt. Men som redan skrivs så är den stora avgiften inte själva tillkopplingen utan för alla ledningar som läggs i området inkluderat ledningen strax utanför
Biggle: [citat] Vår panna hade sådana rör från en tak vid garaget.
useless: Borde gå att bygga ihop något med t ex Vatettes dubbelmuttrar, ett par T-kopplingar och en vinkel?
Demmpa: Ta det väldigt lugnt och försiktigt. De där skarvarna på rören riskerar att börja läcka så fort radiatorkopplet ändrar läge. Det är inte säkert att det är kopplingarna på bilden som börjar läcka utan det kan vara flera skarvar bort. Det där är ett enrörssystem som fanns i början av 70-talet. Det är två eller fler slingor i bostaden, tre/fyra/fem radiatorer per slinga. I
useless: [citat] VVS-killen verkar aldrig ha jobbat i ett flerbostadshus...
NovisenFrånGötet: [citat] Ja om det är orsaken så borde det ju vara ett vanligt problem