S Staffan-N skrev:
Problemen med radhus och friggebod\attefallare är nog inte grannarna åt sidorna utan att både framsida och baksida ofta vetter mot kommunal mark. Nu med nya reglerna kanske det dyker upp fler bodar dock. Bygga ut kan man kanske göra uppåt med ett taklyft.
Jo moderna radhustomter är ju betydligt mer begränsande. Förr var ju många gånger en radhustomt 250-350m2. Nuförtiden har det minskat till under 200m2 många gånger och då blir man ju otroligt begränsad.

Våran är 700m2 vilket gör att både attefall och friggebod är möjligt med god marginal.

kisumisu
Nu har inte jag läst hela tråden.

Men mitt råd är att hyra hus ett tag.
Nu är det få som hyr ut hus (tyvärr), men hittar man sådant så kan det vara bra läge prova både huslivet och se alla skavanker som finns i huset.

Alla gillar inte huslivet och när man går på visningar måste man nästan slå till på en gång och börja budgiva. På en vanlig visning ser man inte allt och de flesta besiktningar är inte så grundliga t ex el, vatten etc ingår inte där per standard och kostar onödigt mycket pengar!

Men som sagt tyvärr är det inte så vanligt i Sverige att privatpersoner hyr ut till privatpersoner. Nu vet jag att det finns mycket regler om man hyr ut lägenheter men i egna hus som man äger 100% finns egentligen inga begränsningar att hyra ut.
Så det är synd egentligen att de flesta vill sälja på en gång.

Finns ju såklart risker speciellt för den som hyr ut sin bostad. Men här skulle jag vilja se mer "mäklare" och faktureringsföretag. Klart dessa tar en stor del av vinsten, men för trygghetens skull (även till den som hyr). T ex i grannlandet Finland finns sådana tjänster.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.