452 läst ·
9 svar
452 läst
9 svar
Fråga kring varför intyg behövs överföring hbostadslikvid, bank
Hej.
Tack för alla svar tidigare.
Ny fråga-
Om en bostadsköpare har sålt bostad redan och ska köpa ny bostad, varför skulle en låneavd
på banken kräva in intyg på att nån av
sambo paret som har
sålt bostaden har anställning ?
Frågan avser specifikt att en mäklare
sagt att alla bolånegivare kräver typ
det numera, intyg på jobb, om de är
osäkra, om den ene i sambo
paret har anställning , lön,
för att vilja överföra likviden
då kontrakt skrivs. Låter konstigt .
Förr i tiden behövdes inget bevisas
om man var kund i en bank som man
ber deras låneavd på banken
överför bostadslikvid från köpare
till säljare om man redan har sålt.
sin bostad.
Så om jag är sambo, och saknar jobb elleosäker lön på UC , säljer bostaden varför skulle vår bank
kräva intyg från mig att jag har jobb, som
krav för att överföra vår försäljningslikvid
för vår bostad till säljaren ifall vi inte hade tillräckligt med stålar för att möta säljarens acceptpris och behöver låna lite extra för att komma upp i acceptpris?
Tack för alla svar tidigare.
Ny fråga-
Om en bostadsköpare har sålt bostad redan och ska köpa ny bostad, varför skulle en låneavd
på banken kräva in intyg på att nån av
sambo paret som har
sålt bostaden har anställning ?
Frågan avser specifikt att en mäklare
sagt att alla bolånegivare kräver typ
det numera, intyg på jobb, om de är
osäkra, om den ene i sambo
paret har anställning , lön,
för att vilja överföra likviden
då kontrakt skrivs. Låter konstigt .
Förr i tiden behövdes inget bevisas
om man var kund i en bank som man
ber deras låneavd på banken
överför bostadslikvid från köpare
till säljare om man redan har sålt.
sin bostad.
Så om jag är sambo, och saknar jobb elleosäker lön på UC , säljer bostaden varför skulle vår bank
kräva intyg från mig att jag har jobb, som
krav för att överföra vår försäljningslikvid
för vår bostad till säljaren ifall vi inte hade tillräckligt med stålar för att möta säljarens acceptpris och behöver låna lite extra för att komma upp i acceptpris?
Here we go again...
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Men de ska väl inte betala helt och hållet kontant (med egna pengar)? Behöver de låna är det självklart att banken kollar upp dem.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Jag tolkar iofs. frågan som att det gäller bara en överföäring av likvida medel.
I så fall ohar bankerna numera diverse regler för att hindra penningtvätt osv. Det finns en mängd mer eller mindre konstiga krav. Det handlar om "kundkännedom". För att banken överhuvudtaget skall få hantera dina pengar så måste banken veta en massa om dig, alltifrån hur du tjänar pengar till svärmors skostorlek. Om du saknar anställning, men ändå kan betala ex. en miljon kontant, så krävs troligen lite djupare kontroller över hur du har fått tag i miljonen.
Även om man kan visa att man sålt en fastighet, så kan det handla om penningtvätt, om du ex. köpte fastigheten till underpris en månad tidigare.
I så fall ohar bankerna numera diverse regler för att hindra penningtvätt osv. Det finns en mängd mer eller mindre konstiga krav. Det handlar om "kundkännedom". För att banken överhuvudtaget skall få hantera dina pengar så måste banken veta en massa om dig, alltifrån hur du tjänar pengar till svärmors skostorlek. Om du saknar anställning, men ändå kan betala ex. en miljon kontant, så krävs troligen lite djupare kontroller över hur du har fått tag i miljonen.
Även om man kan visa att man sålt en fastighet, så kan det handla om penningtvätt, om du ex. köpte fastigheten till underpris en månad tidigare.
Svenska banker har fått tuppjuck på detta med regeltolkning av penningtvätt för att Svedbank och SEB inte klarar av att INTE tvätta ryska oligarkers pengar i BaltikumH hempularen skrev:Jag tolkar iofs. frågan som att det gäller bara en överföäring av likvida medel.
De två bankerna har tom fått ny kritik idag av EU av deras oförmåga.
Så bankerna skärper kraven mot vanliga löneslavar istället för att ta hand om problemen de har baltikum.
Är måttligt imponerad av bankerna "anti-penningtvätts" hantering
Instämmer. Vi avhandlade detta i en annan tråd för någon vecka sedanM MrDizzy skrev:Svenska banker har fått tuppjuck på detta med regeltolkning av penningtvätt för att Svedbank och SEB inte klarar av att INTE tvätta ryska oligarkers pengar i Baltikum
De två bankerna har tom fått ny kritik idag av EU av deras oförmåga.
Så bankerna skärper kraven mot vanliga löneslavar istället för att ta hand om problemen de har baltikum.
Är måttligt imponerad av bankerna "anti-penningtvätts" hantering
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Ja som sagt, om det är lån inblandade, så är det ju självklart att banken måste få koll på hur hushållets ekonomi ser ut. Så har det (nästan) alltid varit.
Klicka här för att svara