Hej,
Jag skriver det här inlägget för att få lite input från vana husägare eller från någon som varit i en liknande situation.

-Vi har nyligen sålt vår lägenhet. Den var för trång för oss och trots en trög marknad fick vi ett bra pris. Vi har länge pratat om att köpa hus och nu har vi faktiskt möjligheten att göra det.

Trots det känner jag mest ångest. Vi har ännu inte hittat något att köpa och husmarknaden känns seg. Planen är att mellanlanda hos mina föräldrar till en början, vilket egentligen är tryggt, men det skapar ändå en stress.

Vi har god ekonomi, men ändå kan jag inte släppa känslan av att det kanske inte räcker eller att vi tar ett för stort kliv. Allt känns osäkert trots att det på pappret borde kännas stabilt.

-Vi har varit och tittat på ett kedjehus med en planlösning som känns perfekt och i ett helt okej skick, men med en ganska liten trädgård. Jag hade stora förhoppningar inför visningen.

När vi väl var där fick jag istället en stor klump i magen. Känslan var helt enkelt inte rätt, trots att huset egentligen uppfyller många av våra krav. Det gjorde mig ännu mer osäker på hur vi ska tänka framåt.

Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut av inlägget, mer än att höra hur andra har resonerat i liknande situationer. Har ni några tips eller erfarenheter att dela med er av?

Tack på förhand!
 
Claes Sörmland
SparkyBygg93 SparkyBygg93 skrev:
När vi väl var där fick jag istället en stor klump i magen. Känslan var helt enkelt inte rätt, trots att huset egentligen uppfyller många av våra krav. Det gjorde mig ännu mer osäker på hur vi ska tänka framåt.
Någon idé vad denna stora klump i magen handlar om? D v s vad är det som inte stämmer?
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Någon idé vad denna stora klump i magen handlar om? D v s vad är det som inte
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Någon idé vad denna stora klump i magen handlar om? D v s vad är det som inte stämmer?
Tror nog det handlade om stora förhoppningar på huset även jag viiisssteee att trädgården var liten. Trodde kanske att när jag väl stod där att det skulle kännas bra men när det inte gjorde det så dök känslan upp och stressen över att inte hitta ett hus vi kan tänka oss bo i många år framåt.
 
Ossian K Olsson
Skönt att ni fick sålt och att ni har föräldrarna att landa hos!

Ni kommer känna hur det känns rätt i magen den dagen ni är vid rätt hus. Det viktiga är ju att ni hittar hus där ni vill bo, att ni hittar ett lagom stort och lagom dyrt!

Det kommer lösa sig!
 
  • Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
S
Jag tror att just denna inställning ”vi ska bo här sååå lång tid” skapar lite ångest och prestationsångest i bostadsvalet. Förväntningarna blir helt enkelt för stora att det blir svårt att nå upp till dom.

Jag har vänner som söker större lägenhet ”som de ska bo i såå länge”. Detta gör att det är omöjligt att hitta exakt rätt lägenhet. De tänker att då vi ska bo här så länge vill vi inte kompromissa på något. Resultatet är att de bor kvar i en alldeles för liten lägenhet och har letat nytt i typ 3 år.

Kontentan av detta tror jag är att våga prova. Ta det för vad det är. Går alltid att sälja om man inte trivs och då slipper man tänka ”what if”.
 
  • Gilla
Nilstyko och 6 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
S Sthlm_ skrev:
Jag tror att just denna inställning ”vi ska bo här sååå lång tid” skapar lite ångest och prestationsångest i bostadsvalet. Förväntningarna blir helt enkelt för stora att det blir svårt att nå upp till dom.

Jag har vänner som söker större lägenhet ”som de ska bo i såå länge”. Detta gör att det är omöjligt att hitta exakt rätt lägenhet. De tänker att då vi ska bo här så länge vill vi inte kompromissa på något. Resultatet är att de bor kvar i en alldeles för liten lägenhet och har letat nytt i typ 3 år.

Kontentan av detta tror jag är att våga prova. Ta det för vad det är. Går alltid att sälja om man inte trivs och då slipper man tänka ”what if”.
Jag är benägen att hålla med dig! Husköp var så jäkla stressigt för mig fram till att kompisens pappa sa

”äsch! Det är det tredje huset som man kommer bo kvar i”

Även om det inte blir då, så är det skönt att känna att det inte måste bli ”perfekt”.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K
Vi tittade på hus i ca 2 år innan vi slog till.
För oss var det jättebra att gå på många visningar. Vi började kika så smått innan vi ens bestämt oss för att ta steget. När det väl kom ut en fastighet vi fastnade för visste vi att den var tillräckligt rätt för oss. Det innebär dock inte att jag tror att vi kommer att bo kvar här till vi dör.

Jag hade personligen blivit skitstressad av att flytta in hos morsan eller farsan i vuxen ålder utan att ha ett förutbestämt utflyttningsdatum. Hade nog lett till att jag skulle ha köpt första bästa objekt till salu...
 
Den enda nackdelen med att vänta och dra ut på tiden försäljning-nyinköp är möjligheten till uppskjuten reavinst. Har man inte behov av denna spelar det ju ingen roll men visst är det ekonomiskt att kunna låna räntefritt av staten.
 
S
yonna yonna skrev:
Den enda nackdelen med att vänta och dra ut på tiden försäljning-nyinköp är möjligheten till uppskjuten reavinst. Har man inte behov av denna spelar det ju ingen roll men visst är det ekonomiskt att kunna låna räntefritt av staten.
Håller med. Om möjlighet till uppskov finns så är det prio att den används. Helt otroligt att det är helt kostnadsfritt faktiskt.

Sålde TS detta år så har hen dock hela nästa år att köpa så än finns tid.

Nu vet jag inte vart TS bor men jag hade varit mer stressad av att stå utanför marknaden allt för länge. Särskilt allt som händer på bolånemarknaden i form av förändrade spelregler vad gäller amortering/belåning som väntas driva upp priserna.
 
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Skönt att ni fick sålt och att ni har föräldrarna att landa hos!

Ni kommer känna hur det känns rätt i magen den dagen ni är vid rätt hus. Det viktiga är ju att ni hittar hus där ni vill bo, att ni hittar ett lagom stort och lagom dyrt!

Det kommer lösa sig!
Just den där känslan väntar vi på men när det gått så snabbt känns det lite läskigt!
 
K Kardan79 skrev:
Vi tittade på hus i ca 2 år innan vi slog till.
För oss var det jättebra att gå på många visningar. Vi började kika så smått innan vi ens bestämt oss för att ta steget. När det väl kom ut en fastighet vi fastnade för visste vi att den var tillräckligt rätt för oss. Det innebär dock inte att jag tror att vi kommer att bo kvar här till vi dör.

Jag hade personligen blivit skitstressad av att flytta in hos morsan eller farsan i vuxen ålder utan att ha ett förutbestämt utflyttningsdatum. Hade nog lett till att jag skulle ha köpt första bästa objekt till salu...
Ja lite så är det! Nu bor de verkligen STORT men det är fortfarande ens föräldrar samt svarföräldrar🤷‍♀️ men det är absolut en av de anledningar som bidrar till stressen och lite ångest
 
yonna yonna skrev:
Den enda nackdelen med att vänta och dra ut på tiden försäljning-nyinköp är möjligheten till uppskjuten reavinst. Har man inte behov av denna spelar det ju ingen roll men visst är det ekonomiskt att kunna låna räntefritt av staten.
Också en viktig punkt!
 
S Sthlm_ skrev:
Håller med. Om möjlighet till uppskov finns så är det prio att den används. Helt otroligt att det är helt kostnadsfritt faktiskt.

Sålde TS detta år så har hen dock hela nästa år att köpa så än finns tid.

Nu vet jag inte vart TS bor men jag hade varit mer stressad av att stå utanför marknaden allt för länge. Särskilt allt som händer på bolånemarknaden i form av förändrade spelregler vad gäller amortering/belåning som väntas driva upp priserna.
Ja de förändrade spelregler som med största sannolikhet kommer slå igenom i april är def en stressfaktor. Vår förhoppning är att verkligen köpa till sommaren iaf
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
S
SparkyBygg93 SparkyBygg93 skrev:
Ja de förändrade spelregler som med största sannolikhet kommer slå igenom i april är def en stressfaktor. Vår förhoppning är att verkligen köpa till sommaren iaf
Som någon annan skrivit i tråden. Försök gå och kolla på lite olika objekt, bilda er en uppfattning vad ni gillar och inte. Slå sedan till och bo där några år och känn in om villalivet är något för er.

Lycka till!
 
Tänk igenom vilka krav som är orubbliga för er så blir letandet lite effektivare. Gå på visningar och läs noga alla besiktningsprotokoll som säljarna har bekostat. Se till att ni förstår alla verkliga fel och alla typiska fel för aktuella årgångar av hus. Alla dessa fel/brister är nämnda i protokollen även för hus där de aldrig kommer att uppstå. Att som köpare betala för en egen besiktning brukar de flesta rekommendera men har man läst och förstått många protokoll och jämfört med verkligheten så är det sällan nödvändigt.

I vårt fall tog det ca fyra år innan vi hittade ett hus som uppfyllde våra krav.
 
  • Gilla
Carl-henning Wallberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.