398 läst ·
4 svar
398 läst
4 svar
Utebliven lagfart från lantmäteriet
Måste fråga här innan jag tar kontakt med Lantmäteriet efter ledigheten.
Vi köpte ett radhus och det blev strul med dödsboet vilket gjorde att vi fick lagfarten först nu i somras, 1,5år efter köpet/tillträdet. Lång historia kort så hade dödsboet och mäklaren glömt en person medgivande vilket gjorde att en jakt på dennes medgivande drog ut på tiden.
Men i sommras gick lagfarten igenom och vi är ägare. Vi fick först då betala pantbrev till bolånebanken.
Men nu när jag kollar i lite papper börjar jag upptäcka att jag har nog aldrig betalat lagfartsavgiften 2% + administration.
Vi har aldrig fått någon faktura på det.
Går jag in på lantmäteriet så ser jag inget där heller förutom att jag och min sambo står som ägare.
Är det vanligt att lantmäteriet glömmer eller har jag missat något och måste ansöka och betala?
Vi köpte ett radhus och det blev strul med dödsboet vilket gjorde att vi fick lagfarten först nu i somras, 1,5år efter köpet/tillträdet. Lång historia kort så hade dödsboet och mäklaren glömt en person medgivande vilket gjorde att en jakt på dennes medgivande drog ut på tiden.
Men i sommras gick lagfarten igenom och vi är ägare. Vi fick först då betala pantbrev till bolånebanken.
Men nu när jag kollar i lite papper börjar jag upptäcka att jag har nog aldrig betalat lagfartsavgiften 2% + administration.
Går jag in på lantmäteriet så ser jag inget där heller förutom att jag och min sambo står som ägare.
Är det vanligt att lantmäteriet glömmer eller har jag missat något och måste ansöka och betala?
Brukar inte banken ta dessa avgifter direkt vid köpet och det ligger ett papper med som bevis på det bland köpehandlingarna från bankbesöket.
Det tror jag är det normala och så som det brukar skötas och normalt tas ju pantbrev ut då också..
Sen fastnade ju lagfart och den behövdes väl för att få ordning på pantbreven
Det tror jag är det normala och så som det brukar skötas och normalt tas ju pantbrev ut då också..
Sen fastnade ju lagfart och den behövdes väl för att få ordning på pantbreven
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Låter nästan omöjligt att lantmäteriet skulle missa att ta betalt. Det kan inte vara så att säljare/mäklare har tagit avgiften som kompensation för strulet?
Jag fick min faktura för stämpelskatt & admin från Lantmäteriet i Kivra några veckor efter lagfarten. Lagfarten 5 dagar efter tillträde. Har det dragit ut på tiden 1,5 år så kanske det har hanterats mer manuellt och glömts bort.B buhu skrev:Måste fråga här innan jag tar kontakt med Lantmäteriet efter ledigheten.
Avgiften för utökade pantbrev gick via banken.
Det står dock så här på fakturan
”Om ansökan har förklarats vilande, debiteras ytterligare en expeditionsavgift när den beviljas.”
Så antagandet om att det utgick en faktura som betalats av någon annan tidigare synes ha viss grund.
”Om ansökan har förklarats vilande, debiteras ytterligare en expeditionsavgift när den beviljas.”
Så antagandet om att det utgick en faktura som betalats av någon annan tidigare synes ha viss grund.
Klicka här för att svara