Kök
BirgitS: 200-10 -10 står för att den ska jobba mot en tryckstyrd centralfläkt. Det är alltså en liten svag motor (70 W) som ger ett litet ökat luftflöde som triggar en annan fläkt att öka suget. Kallas även Alliance-fläkt tror jag. Det är inte lämpligt att ersätta den med en vanlig fläkt utan att ta reda på vart ventilationskanalen går. Franke har den typen av spiskåpor t.ex. den här:
Argastesnickaren: Här i Skåne så håller Kvik öppet som vanligt. Det är inte bara en lokal butik som försvunnit för då kan du ju fortfarande handla någon annanstans.
Bowman: [citat] Tack, ja jag har inte ens automatisk lucköppning, men har alltid varit hyfsat försiktig, samt att det sitter skydds folie. Men jag skall se om jag kan slipa bort lite och hoppas att det är hyfsat torrt och sen lacka allt ordentligt typ. Borde hålla ett tag. Men va f-n, kunde inte Ikea haft en snyggare lösning här eller verkligen varna typ att man måste skydda bättre själv typ..
Johannes W. E. Eriksson: Det som funkade här var att göra två fogar, en för att sluta glipan och fungera som bottning. Sedan vänta på att den härdat och sätta en som "ytskikt". Använde ingen skumgummilist. [bild]
Kardan79: [citat] Vad är egentligen problemet? Kan du inte använda en krondimmer, i puckformat? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7740145&expand=offers&utm_campaign=SE_CSS_Hardware-Shops&gad_source=1&gad_campaignid=22237210259&gbraid=0AAAAA9laFV-ZJRWlm523t7e7cY_5xC_jr&gclid=CjwKCAiAjc7KBhBvEiwAE2BDOcANzZ3r8RSoX0clzvn_nhs-FMEBM-onFonAagXD5hq87z9cHaP1gBoChYkQAvD_BwE
Philip0105: Snyggt tack ska du ha nu hittade jag! Men en fråga bara, när man säger att måttet på en lådskena är 450mm tex, är det då måttet på lådskenan indragen? Min idag är enligt bilden 450mm lång indragen jag antar att man mäter så.
krillek: [citat] Korrekt. Att tänka på är att det inre skruvhålet hamnar väldigt långt in i stommen så att skruven kan vara svår/omöjlig att komma åt om man har en större ho. Jag satte istället fyra vinkelbeslag men använde bara det yttre skruvhålet.
daviddolk00: [citat] Är dålig på dehär men det du menar bör ju vara där jag satt en frånluftsdon (längst upp till höger). Den suger ju ut ifrån lägenheten. I och med jag inte hade den på plats vid första besiktningen så har den inte blivit korrekt inställd. Men där är bra sug i den tycker jag. Det får ju grabbarna avgöra vid ombesiktning
Philip0105: Tack så mycket för all hjälp! Jag köpte en ny fläkt som fungerade strålande! Felet var att befintliga var en flöktkåpa utan egen motor
Superrobban: [citat] 724 Alliance har även en egen fläktmotor, fast med lägre effekt 94W, istället för 209W som den vanliga 725 har. 724 har ett extra motordrivet spjäll istället för kallrasskyddet, det öppnas när fläkten startas och då skickas även en signal till central fläkt högre upp i kanalen att suga ut mer luft. Går även att ställa in ett mindre grundflöde så lite ventilation fås
olofh: [citat] Vad menar du inte finns i lager längre? Samtliga tips i tråden går att köpa, kanske att man får söka själv hos fler återförsäljare men produkterna finns ju
Dr Benz: Nu funkar inte filmen för mig men har precis installerat en likadan. På denna hade oringen rullat sig på telekoparmen till vattenlåset och det läckage ganska mkt. En sak att se upp för då den lätt kan hamna snett om man rör armen fram och tillbaka eller lossar den helt.
magnu: Man väljer släta luckor, helst i MDF och kapar i överkant. Nytt hål borras med två forstnerborr, ett med spets, ett utan spets.
Svampe: [citat] Ja, det var också en anledning till att vi valde att göra så då moderna överskåp är alldeles för djupa enligt mig. I gamla köket hade vi både gamla skåp som var minst 5-7 cm grundare än de nya Ikeaskåpen som vi också hade och det var så mycket skönare att jobba i gamla delen både för att det var enklare att se och för att det blev ljusare på bänken. Hade jag gjort om
r91: [citat] Tack, fick bli dubbla passbitar och en liten shimsbit, nu är jag tillräckligt nöjd. La även en täcksida ovanpå liggandes för att rama in det med den täcksidan jag ska sätta på undertill. Går att pilla på detaljerna i evigheter, men vid nån tispunkt måste man vara nöjd. [bild]
Kultypjämt: [citat] Svarar på mitt eget inlägg här då jag tänker att det kan finnas ett intresse i hur vi löste det. I samråd med elektriker gjorde vi såhär: Vi tog ut fläkten från spiskåpan, enkelt gjort. Ett par skriv att lossa. Jag köpte en EC kanalfläkt som sitter på vinden, från Östbergs, Silent 160. Till spiskåpans fläktmotor gick det 4 ”ledare/fas”. En för varje hastighet. Dvs.
lisnils: Min brorsson ska ev försöka. Bäst vore om han hade en hel vinge att kopiera . Om ingen vill sälja, kanske jag kan låna en.
Fideliox: [citat] Lite osäker på kopplingen här. På gamla motorn gick vit kabel till B och lila kabel till C. Men nya motorn är märkt med 1,2,3,4. Gamla: [bild] Nya [bild]
krambriw: Det är även viktigt att rengöra bryggenheten noga då och då, lite pyssel faktiskt. Jag ser att på min bildas det ganska hårda ibland tjocka rester/avlagringar av det gamla kaffesumpet och då kan det bli sådär. Jag ser det på att vattnet i spillfatet börjar innehålla fler partiklar från de malda bönorna Bryggenheten kan tas loss, finns en låsspak i min maskin. Om den inte sitter
Sthlm_: [citat] Jag gillar din inställning till livet. Ska lära mig av det och inte ta saker och ting så allvarligt. God jul!
Blueeye: Jag hade slutat läsa vid "Betalningen ska ske inom 5 dagar efter att fakturan skickas ut." Därefter skickat offerten i papperskorgen.
arneri68: Kanske flytta diskhon till ”köksön” för att få lite mer arbetsyta mellan den och hällen? Ett extra tappställe till höger om spishällen ger mer flexibilitet? Vi har en liknande layout som ditt förslag, men lite andra proportioner samt vägghängda skåp för servis m.m. Jag tycker att det är praktiskt att kunna tömma diskmaskinen snabbt utan att springa runt med tallrikar etc. Det
returen: ser ut som hemma hos en tidigare forumskapare som inte gillade grannkärringen och tog henne avdaga styckade sedermera på denna skiva där av apatinan