Skulle behöva er hjälp med vad jag har för alternativ jag har för att lösa ventilation i vårt kök. Vi har självdrag och det är inte tillåtet att ansluta fläkten på imkanalen. Detta är det den enda frånluften i köket.

Vi ska på hela väggen ha överskåp men det kommer inte gå hela vägen uppburna vi lämnar troligen en glipa mellan överskåp och tak på ca 15cm.

Min tanke nu är att såga upp i baksidan av överskåpet, och sen ha öppet upp till tak, samtidigt som kolfilterfläkten släpper upp luft strax under imkanalen. Är det godkänt eller finns det bättre alternativ?

• Vägg med renovering pågår, synlig gammal puts och nymålad yta bredvid rektangulär öppning. Plast täcker del av ytan nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det låter som en lösning som inte hindrar luftflödet och håller kanalen rensbar. En fördel är också att du inte gör ingrepp i ventilationssystemet vilket kräver styrelsens tillstånd.

Alternativet är väl att inte sätta ett skåp för eller att förlänga kanalen genom skåpen. Det senare kräver styrelsens tillstånd.

Sen är ventilen för imkanalen trasig, den saknar sin vridbara lucka så att ventilen kan stängas och ett lägre grundflöde kan erhållas. Borde åtgärdas med att en ny motsvarande ventil installeras.

Exempel:

https://josefdavidssons.se/produkt/tillbehor/ventiler-luckor/imventil/?utm_campaign=e-se-p.max-vedspis&kamin&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&utm_term=&hsa_kw=&hsa_net=adwords&hsa_grp=&hsa_cam=22521583184&hsa_acc=8473805518&hsa_tgt=&hsa_ver=3&hsa_ad=&hsa_mt=&hsa_src=x&gad_source=1&gad_campaignid=22525186270&gclid=Cj0KCQjwm6POBhCrARIsAIG58CIZkCkejMvTxXSV1ijBvj2iaRrWeNYrCEPVItyLZmc6X-imJthFissaAubNEALw_wcB

Tack för snabbt svar. Hade inte koll på vilket spjäll som var lämpligt. Tidigare satt den nuvarande kolfilterfläktens ”täckplåt” över hela kanalen.

Tänker att jag bygger en rektangulär kanal i skåpet så jag inte får in luften från fläkten i skåpet. Det får såklart bli en lösning som lätt tas bort vid ev mätning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.