523 läst ·
18 svar
523 läst
18 svar
Läcker vatten från imkanal, köksfläkt
Nu har det blivit dags att ta tag i det här igen. De rektangulära rördelarna, måste de vara i metall eller funkar pvc-plast? Sen armaflex utanpå. Kommer gå ovanför köksskåpen och sen upp genom vinden och ut under takfoten.H Håbbe01 skrev:
Själva imkanalen måste vara i metall när den lämnar köket och brandisoleras med stenull på vägen ut genom vägg, tak etc. I köket kan den dock vara i plast då den tillhör samma brandcell.WzOn skrev:
Övriga kanaler som hör till frånluft, avluft, tilluft kan vara plast om det underlättar och cellgummi som isolering.
Toppen!!H Håbbe01 skrev:Själva imkanalen måste vara i metall när den lämnar köket och brandisoleras med stenull på vägen ut genom vägg, tak etc. I köket kan den dock vara i plast då den tillhör samma brandcell.
Övriga kanaler som hör till frånluft, avluft, tilluft kan vara plast om det underlättar och cellgummi som isolering.
Och egentligen borde jag bara behöva byta ut själva ventilationskanalen som löper ovanför köksskåpen och sen skarva på den till kanalen som är intakt och går upp på vinden? Samma med imkanalen som är den nätade isoleringen, där borde jag väl bara kunna byta ut isoleringen mot en isolerstrumpa?
Tack för all hjälp!
Precis, men imkanalen behöver ingen brandisolering i själva köket. Isoleringen på de andra har mest med att minska på värmeförlusten till o från FTX agg. O inte brandWzOn skrev:
Toppen!!
Och egentligen borde jag bara behöva byta ut själva ventilationskanalen som löper ovanför köksskåpen och sen skarva på den till kanalen som är intakt och går upp på vinden? Samma med imkanalen som är den nätade isoleringen, där borde jag väl bara kunna byta ut isoleringen mot en isolerstrumpa?
Tack för all hjälp!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden