Håller på att rita upp kök, Skall ha Ikea Möcklarp bänksskivor. Väggen bakom är Kaklad vitt matt kakel, men mycket större plattor än på min ritning, 80x36cm.
Nu vealr jag fram och tillbaks om jags akll ah en smal list av samma material som bänkskivan, eller bara skall ha skivan, mot vitt kakel.
behöevr lite råd. Hur har ni gjort. bakkantslist som bild 1. Bara bakkanstlist i bakkant, inte sidor. Eller Utan bakkatslist som bild 2.
Ge gärna råd med foton
Nu vealr jag fram och tillbaks om jags akll ah en smal list av samma material som bänkskivan, eller bara skall ha skivan, mot vitt kakel.
behöevr lite råd. Hur har ni gjort. bakkantslist som bild 1. Bara bakkanstlist i bakkant, inte sidor. Eller Utan bakkatslist som bild 2.
Ge gärna råd med foton
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Jag hade valt utan bakkantslist, eftersom jag tycker det ser lite underligt ut med ytterligare en typ av ytskikt på väggen.
Det är alltså bara fråga om tycke och smak, och det är du som ska leva med det. Alltså: Vad vill du titta på de kommande 20 åren?
Kommer du att tröttna på något av alternativen efter några år?
Det är alltså bara fråga om tycke och smak, och det är du som ska leva med det. Alltså: Vad vill du titta på de kommande 20 åren?
Kommer du att tröttna på något av alternativen efter några år?
I sista ändan är det väl inte jag utan frugan som bestämmer.
Ser dock att det är rätt vanligt när man använder sten/kompositskivor att ha en bakkantslist. Sen beror det lite på hur exakt hantverakrna får till väggen och vinklar tänker jag. Listen har jue n fördel att den kan dölja om det blir någon glipa.
Ikea skall kontrollmäta innan leverans. Men det lär ju oavsett bli raka vinkelräta snitt inget annat.
Projektet ligger typ 350 mil hemmifrån också , så har inte 100% kontroll heller
Just nu ser det ut såhär. Näsat gång jag ser det är dagen när Ikea kommer med Skåpen, då skall de samtidigt göra kontrollmätningen för bänkskivan.
Jädrigt jobbigt sätt att renovera på för en med överdrivet kontrollbehov😅😂
Ser dock att det är rätt vanligt när man använder sten/kompositskivor att ha en bakkantslist. Sen beror det lite på hur exakt hantverakrna får till väggen och vinklar tänker jag. Listen har jue n fördel att den kan dölja om det blir någon glipa.
Ikea skall kontrollmäta innan leverans. Men det lär ju oavsett bli raka vinkelräta snitt inget annat.
Projektet ligger typ 350 mil hemmifrån också , så har inte 100% kontroll heller
Just nu ser det ut såhär. Näsat gång jag ser det är dagen när Ikea kommer med Skåpen, då skall de samtidigt göra kontrollmätningen för bänkskivan.
Jädrigt jobbigt sätt att renovera på för en med överdrivet kontrollbehov😅😂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Ja, det är modernt/populärt nu, men då verkar det vanligen inte vara kakel ovanför utan bara målat som resten av väggarna.M mojjen skrev:
Det gör ju kakel också. Bara kakel plus fix blir väl ungefär 1 cm, och sen kan man spackla på mer fix först i en omgång om det behöver vara tjockare.M mojjen skrev:
Låter ju inte riktigt optimalt att mäta innan bänkskåpsstommarna är uppsatta. Om väggen inte är tillräckligt rak för skenan så kan man ju behöva sätta en regel för att få en plan yta för skenan. Svårt att veta exakt hur det kommer att bli i förväg.M mojjen skrev:
Ikea montear stomamarna. , Vi har köpt allt inkl insatlaltion. Dom var extremt noga med förmätning/kontroll . Så först skickar dom dit sin intallationsfirma för att kontrollmäta för montering av stomamrna. Först därefter får jag ens lägga in beställningen med montering. När de installerat stomamrna, så gör de kontrollmätningen för bänkskivorna. Så skall den ritningen korrigeras, och sen kan jag beställa den. Så lir lite moment.BirgitS skrev:
Ja, det är modernt/populärt nu, men då verkar det vanligen inte vara kakel ovanför utan bara målat som resten av väggarna.
Det gör ju kakel också. Bara kakel plus fix blir väl ungefär 1 cm, och sen kan man spackla på mer fix först i en omgång om det behöver vara tjockare.
Låter ju inte riktigt optimalt att mäta innan bänkskåpsstommarna är uppsatta. Om väggen inte är tillräckligt rak för skenan så kan man ju behöva sätta en regel för att få en plan yta för skenan. Svårt att veta exakt hur det kommer att bli i förväg.
Detta är i Spanien, vår hantverkare rekommendrade att öevrlåta monteringen till IKEA, de sa att dom har inte en chans att konkurrera med de priser dom tar ut för montering.
Klicka här för att svara