Jag har ett bänkskåp som är 80x60x80 (bxdxh) med spishäll monterad. Tänkte installera en inbyggnadsugn (60 cm bredd).

IKEA säljer (mig veterligen) tyvärr inte konsoler med 80cm bredd (trots att de säljer bänkskåp för inbyggnadsugn som är 80cm breda) så jag tänkte eventuellt sätta UTRUSTA istället.

Ugnen väger ca 34kg.

Tror ni att det kan bli problem med ventilationen eller med tyngden*?

*IKEA testar dessa hyllplan med 27kg under en vecka och de får inte svikta mer än någon millimeter.

D d0391m0 skrev:
Jag har ett bänkskåp som är 80x60x80 (bxdxh) med spishäll monterad. Tänkte installera en inbyggnadsugn (60 cm bredd).

IKEA säljer (mig veterligen) tyvärr inte konsoler med 80cm bredd (trots att de säljer bänkskåp för inbyggnadsugn som är 80cm breda) så jag tänkte eventuellt sätta UTRUSTA istället.

Ugnen väger ca 34kg.

Tror ni att det kan bli problem med ventilationen eller med tyngden*?

*IKEA testar dessa hyllplan med 27kg under en vecka och de får inte svikta mer än någon millimeter.
Menar alltså dessa:

https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-hyllplan-vit-70205611/

D d0391m0 skrev:
Menar alltså dessa:

[länk]
Ska spishällen fortfarande vara kvar? Kolla att både den och ugnen för plats i samma skåp. Det tror jag säkert, men synd att missa.

Angående tyngden, kan du lägga in 2 hyllplan? Det skulle styva upp det. Eller några reglar/kortlingar.

Har för mig att man även brukar skruva fast ugnen i stommen. Det kommer du väl inte att kunna göra eftersom ugnen är smalare än stommen. Så du missar stödpunkter där.

Vet inte om det är samma material och utförande, men våra hyllplan i bokhyllorna såg ut som bananer efter några år med Nationalencyklopedin...

S Sir Duke skrev:
Ska spishällen fortfarande vara kvar? Kolla att både den och ugnen för plats i samma skåp. Det tror jag säkert, men synd att missa.

Angående tyngden, kan du lägga in 2 hyllplan? Det skulle styva upp det. Eller några reglar/kortlingar.

Har för mig att man även brukar skruva fast ugnen i stommen. Det kommer du väl inte att kunna göra eftersom ugnen är smalare än stommen. Så du missar stödpunkter där.

Vet inte om det är samma material och utförande, men våra hyllplan i bokhyllorna såg ut som bananer efter några år med Nationalencyklopedin...
Tror avståndet till häll blir ok, åtminstone med ett hyllplan. Bänkskivan är 45mm tjock.

Tänkte centrera ugnen med reglar. Kan eventuellt fästa den lite i dem.

Men temperaturen är det stort frågetecken ännu för min del. Kan ju göra lite hål själv i hyllplanen för ventilation, men det kanske inte behövs om det är 10cm fritt på varje sida?

Sedan så är frågan om jag borde göra hål i bänkskivan för ventilation.. i tidigare hem så hade jag inte det och det funkade de två åren har bodde där. Där hade jag förvisso inte häll ovanför, och det var ett 60-skåp.

Inbyggnadsugnar brukar ha en ventilation i ugnen, mynnar ut överst om du öppnar luckan och sedan en fläkt som snurrar i ugnen när den är varm.
Så kolla på hur ugnarna fungerar.

D d0391m0 skrev:
Tror avståndet till häll blir ok, åtminstone med ett hyllplan. Bänkskivan är 45mm tjock.

Men temperaturen är det stort frågetecken ännu för min del. Kan ju göra lite hål själv i hyllplanen för ventilation, men det kanske inte behövs om det är 10cm fritt på varje sida?

Sedan så är frågan om jag borde göra hål i bänkskivan för ventilation.. i tidigare hem så hade jag inte det och det funkade de två åren har bodde där. Där hade jag förvisso inte häll ovanför, och det var ett 60-skåp.
Hål i bänkskivan, blir det i bakkant då, bakom hällen? Kanske lurigt att få snyggt och bra...

Jag skulle fråga Ikea vad de rekommenderar när man bygger in ugnen i ett tätt skåp.

BirgitS
D d0391m0 skrev:
Funderat på att ha ugnen åt ena sidan och i stället få ett lodrätt fack på sidan för plåtar eller annat?

BirgitS BirgitS skrev:
Funderat på att ha ugnen åt ena sidan och i stället få ett lodrätt fack på sidan för plåtar eller annat?
Det kunde vara en smart ide, med ena sidan av ugnen mot stommen att fästa i, samt andra sidan mot en extra vertikal skiva som man också fäster ugnen i.

Dock anar jag att man kan vilja ha ugnen centrerad under hällen av estetiska skäl, hällen sitter väl mitt på 80-skåpet.

Tack för alla svar. Gjorde till sist såhär:

Köpte hyllplan från IKEA (80x60). Eftersom att det inte är förstärkt så satte jag två reglar under, jämt fördelade, längst bredden. Detta för att stärka och förhindra att hyllplaner böjer sig. Fäste aldrig reglarna i sidorna, hyllplanet är det enda som är bärande.

Sedan så byggde jag en enkel guide, 10cm på varje sida i skåpet, för att få ugnen horizontellt centrerad med spishällen.

Avslutade med täcksidor till höger och vänster om ugnen, som jag limmade fast.

Gällande ventilation: eftersom ugnen tar in luft framåt och blåser ut framåt, samt att det är luftigt i bänkskåpet (10cm fritt på varje sida och ca 1cm till hällen) så kommer jag inte att ta ytterligare åtgärder.

Bifogar bild för den som vill se.

• Inbyggd ugn i köksskåp med induktionshäll ovanpå och täcksidor på sidorna för centrerad placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stoffy och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.