574 läst ·
4 svar
574 läst
4 svar
droppskydd ikea inbyggd kyl/frys
Hej!
Precis beställt kök från ikea, står i ritningen att droppskydd inte kan köpas från Ikea men krävs vid installation.
Finns ju en uppsjö av olika droppskydd, är det någon som har Ikea inbyggnadskyl/frys (forsnäs i detta fall) och vet vilka mått det ska vara? Som jag förstått när det gäller inbyggnads så ska droppskyddet vara inuti skåpet.
Har för mig innermått i metods stommar är 56.4x57.5cm (bredd x djup). Lyckas dock inte hitta några droppskydd med dessa exakta mått, vad använder ni andra er av?
Ringde och frågade Ikeas support, inte ens dom visste...
Precis beställt kök från ikea, står i ritningen att droppskydd inte kan köpas från Ikea men krävs vid installation.
Finns ju en uppsjö av olika droppskydd, är det någon som har Ikea inbyggnadskyl/frys (forsnäs i detta fall) och vet vilka mått det ska vara? Som jag förstått när det gäller inbyggnads så ska droppskyddet vara inuti skåpet.
Har för mig innermått i metods stommar är 56.4x57.5cm (bredd x djup). Lyckas dock inte hitta några droppskydd med dessa exakta mått, vad använder ni andra er av?
Ringde och frågade Ikeas support, inte ens dom visste...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Branschreglerna för läckageskydd under vitvaror ändrades vid årsskiftet. Det finns fortfarande många skydd som inte följer de nya reglerna på marknaden. Det ska numera vara ett tråg med fyra kanter och man ska placera ett vattenlarm inuti tråget. Vattenlarmet ska uppfylla en viss standard.
Tollco tillverkar godkända läckageskydd och vattenlarm. Men även deras gamla icke godkända produkter säljs fortfarande. T.ex. Elon är återförsäljare.
Tollco tillverkar godkända läckageskydd och vattenlarm. Men även deras gamla icke godkända produkter säljs fortfarande. T.ex. Elon är återförsäljare.
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
150 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
De senaste branschreglerna trädde i kraft för mindre än 3 månader sen.Dr Benz skrev:
Okej, jag utgick från vad som skrevs i några andra trådar.Pjosk75 skrev:
Jag ser nu att kravet är med i en verifierad branschrekommendation här: https://branschrekommendationer.se/
"Vid installation av utrustning med vattenskaderisk och som inte är vattenansluten, till exempel kylskåp, ska utrustningen placeras på ett uppsamlande tråg eller en insats som förses med ett vattenlarm. Sensorn ska vara fäst i tråget eller insatsen och pla-cerad så att ett läckage säkert kan upptäckas. Om sensorn är försedd med batteri ska batteriet vara lätt att byta ut."
Där står även vilken provmetod som ska användas vid godkännandet.
TS bör kanske fråga sitt försäkringsbolag om deras inställning till branschrekommendationer och branschregler. Men det står att rekommendationerna är framtagna tillsammans med försäkringsbolag.
"Branschrekommendationer är ett sätt att beskriva ett fackmässigt utförande och att verifiera funktionskraven i byggreglerna."
Försäkringsbolag brukar vilja ha fackmässigt utförande.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden