Hej! Gått över från en Electrolux diskmaskin till en Asko.
Tyvärr passar inte befintliga 3-delade Bodbyn fronten för den nya diskmaskinen. Min fråga är om jag kan hitta lämpliga skenor som gör att luckan passar eller om jag behöver köpa en ny, en front?
ASKO DFI5554MMXXL
Tack!
Tyvärr passar inte befintliga 3-delade Bodbyn fronten för den nya diskmaskinen. Min fråga är om jag kan hitta lämpliga skenor som gör att luckan passar eller om jag behöver köpa en ny, en front?
ASKO DFI5554MMXXL
Tack!
Eller skulle denna skena vara mer lämplig?
Jag har kontaktat ASKO - de har ingen aning. Ikea höftkastar litet mellan första och andra skenan…
Tar tacksamt emot tips🥹
Jag har kontaktat ASKO - de har ingen aning. Ikea höftkastar litet mellan första och andra skenan…
Tar tacksamt emot tips🥹
Den där diskmaskinfronten verkar kräva en hel front. Monterar du din front blir det ett avstånd mellan front och maskin så du behöver då kanske skjuta in maskinen lite. Sockeln kan behöva jackas ur lite ser det ut som för fronten lär nog ta i vid öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst, tack för svar.K Kane skrev:
Jag har en del utrymme, maskinen är utdragen så vi kan använda den i väntan på att jag löser luckan
Tror du nu med denna info att det borde funka om jag köper den skenan? Kan förstås köpa en ny, 1 bits front annars.
Bump
Hej,ELantagonism skrev:
Jag har exakt samma problem med exakt samma diskmaskin. Beställde hem den i måndags med installation från Tretti. Efter flera samtal som bekräftat att den ska passa till just Ikeakök.
Alla Asko DFI modeller ska passa enligt Asko själva med tredelad front.
Hur som helst, vi har Bodbyn och likadana skenor som du har på bild.
Installatören sa att Asko inte brukar passa med tredelad front och han var skeptisk över att jag hade fått annan information. Det slutade med att diskmaskinen inte har installerats och jag står med luckan på sidan precis som din bild. Sjukt frustrerande!
Extremt frustrerande! Jag köpte ett glid och skensystem (behjälplig) från ikea men måste ärligt säga att jag haft svårighet med installationen av denna. Är visserligen inte så händig heller men luckan är väldigt tung trots att jag spänt åt fjädrarna, den upplevs som rörlig och inte alls lika stabil som innan.J JoshiSushi skrev:Hej,
Jag har exakt samma problem med exakt samma diskmaskin. Beställde hem den i måndags med installation från Tretti. Efter flera samtal som bekräftat att den ska passa till just Ikeakök.
Alla Asko DFI modeller ska passa enligt Asko själva med tredelad front.
Hur som helst, vi har Bodbyn och likadana skenor som du har på bild.
Installatören sa att Asko inte brukar passa med tredelad front och han var skeptisk över att jag hade fått annan information. Det slutade med att diskmaskinen inte har installerats och jag står med luckan på sidan precis som din bild. Sjukt frustrerande!
Vet faktiskt inte hur jag ska gå vidare med ärendet..
Är ju inte mycket mer att göra än att spänna luckans 2 fjädrar enligt instruktionsbilden. Den skall kunna "vila" i 45 graders vinkel som på bilden.ELantagonism skrev:
Extremt frustrerande! Jag köpte ett glid och skensystem (behjälplig) från ikea men måste ärligt säga att jag haft svårighet med installationen av denna. Är visserligen inte så händig heller men luckan är väldigt tung trots att jag spänt åt fjädrarna, den upplevs som rörlig och inte alls lika stabil som innan.
Mitt största problem är att Ikea luckan upplevs för rörligt lateralt åt vänster och höger, misstänker att det har med de 2 vita plast pluggarna att göra som jag visar upp i slutet på video … jag försökte applicera en av de enligt instruktion och detta gjorde så att glidskenans del som sätts på stången ”exploderade” varav jag fått beställa 2 nya sådana (se bifogad bild) .. Min fundering är om den stolpen som skenan ska fästas på längst ner där är för långt ifrån diskmaskinsdörren?🤔K Kane skrev:
Det ser ut som du har en Asko XXL modell och den borde fungera utan att du behöver glidsystem för luckan. Har du testat att ha luckan fast monterad?ELantagonism skrev:
Extremt frustrerande! Jag köpte ett glid och skensystem (behjälplig) från ikea men måste ärligt säga att jag haft svårighet med installationen av denna. Är visserligen inte så händig heller men luckan är väldigt tung trots att jag spänt åt fjädrarna, den upplevs som rörlig och inte alls lika stabil som innan.
Jag testade men det funkade inte. Hålen på diskmaskinens dörr hamnar helt fel för att montera de tre lådfronterna. De översta två hålen hamnar typ enbart på första luckan och det tredje hålet tar bara tag i nedersta luckan. Den mellersta luckan eller lådfronten saknar helt skruv då och den nedersta blir för tung för det enstaka skruvhåletS scasi skrev:
Om du hade haft järn som kopplade ihop fronterna men utan att de rör skulle det kanske funka?J JoshiSushi skrev:Jag testade men det funkade inte. Hålen på diskmaskinens dörr hamnar helt fel för att montera de tre lådfronterna. De översta två hålen hamnar typ enbart på första luckan och det tredje hålet tar bara tag i nedersta luckan. Den mellersta luckan eller lådfronten saknar helt skruv då och den nedersta blir för tung för det enstaka skruvhålet
Säg gärna till om du hittar en lösning, jag blir galen på detta!J JoshiSushi skrev:Jag testade men det funkade inte. Hålen på diskmaskinens dörr hamnar helt fel för att montera de tre lådfronterna. De översta två hålen hamnar typ enbart på första luckan och det tredje hålet tar bara tag i nedersta luckan. Den mellersta luckan eller lådfronten saknar helt skruv då och den nedersta blir för tung för det enstaka skruvhålet
Tjo!
Denna kombination kräver lite efterkonstruktioner.
1. Jag hade tagit av sammanbindningsjärnen mellan luckorna.
2. Tejpat luckorna med dubbelhäftande kardborretejp på diskmaskinen (den tunnaste du kan hitta så att skruven ändå räcker till) för att kunna finuster innan fastsättning.
3. Borra flera hål där det sitter andra skruv runt om luckan för att kunna fästa på flera ställen. Trallskruv i rätt längd brukar funka fint, kan annars behöva kapas till.
Solklart?
Denna kombination kräver lite efterkonstruktioner.
1. Jag hade tagit av sammanbindningsjärnen mellan luckorna.
2. Tejpat luckorna med dubbelhäftande kardborretejp på diskmaskinen (den tunnaste du kan hitta så att skruven ändå räcker till) för att kunna finuster innan fastsättning.
3. Borra flera hål där det sitter andra skruv runt om luckan för att kunna fästa på flera ställen. Trallskruv i rätt längd brukar funka fint, kan annars behöva kapas till.
Solklart?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden