Juridik
Måålis: Jag har haft problem med IP Only i ett ärende gällande icke utförd tjänst som dom ändå försökte ta betalt för och samma där att dom slutade svara och skickade ärendet till inkasso trots att jag beivrat fakturan i god tid. Jag fick då rådet (av inkassobolaget som varit med om detta tidigare) att ta kontakt med "Telekområdgivarna" för stöd och tips och efter ett samtal med dom så
Nötegårdsgubben: Jag skulle säga att tomt, tomtplats och hemfridszon i mångt och mycket är samma sak, men sprunget ur lite olika historiska termer och traditioner. Hemfridszonen är en plats där man har rätt att känna sig fredad från andra. Mot den kan det begås hemfridsbrott och avseende en villa gäller den zonen normalt det vi kallar tomt i vardagligt tal. Men även en lägenhet i ett flerbostadshus
Jonatan79: Inga om det går att få kod 220.
sinuslinus: [citat] Hej, ödmjukt svar det ger. En trevligare ton ger trevligare stämning i forumet. Läste på och distansavtalslagen gäller inte vid uppförande av byggnad men tydligen vid renoveringsarbeten.
heimlaga: Det brukar vara polyesterspacklet som dammar i och kring bilmålerier.
kortis: [citat] Efter en massa år så har Sveaskog kommit på att de inte äger en massa mark och så är det tjafs om en liten bro
harry73: Hur fungerar juridiken kring norska fritidshus om man bor och är skattskyldig i Sverige? Reavinstbeskattning borde vara enligt svenska reglerna om jag förstår det rätt. Men hur är det för fastighetsskatt? Finns det fastighetsskatt i Norge och ska man som svensk betala den i Norge eller beskattas det i Sverige?
Jonatan79: [citat] Vem har värderat byggnaden till 100tkr? Om Du menar taxeringsvärdet har inte det med saken att göra. Ring och prata med ditt försäkringsbolag istället för att sitta och oroa dig,
BirgitS: Eller om det bara gäller en lägenhet så kan ju en skogstoa fungera: https://skogstoan.se/
Räknenisse: Skillnaden mellan att göra enstaka virkesuttag och att ha den trafik som följer med ett permanentboende är ju rätt stor. Ifall det verkligen är genom en villaträdgård som servitutet gäller (inte en brukningsväg över en gårdsplan) så tror jag inte LM kommer tycka ett vägservitut där blir en rimlig nivå av belastning. Eftersom servitut ska brukas utan att göra orimligt mycket skada
Claes Sörmland: [citat] Jag tror inte man kan det. Det är typiskt sett inte juristutbildade som sitter på gatukontoret så det beror helt på om det råkar finnas en juridiskt kunnig medarbetare som orkar driva frågan. Många andra kör på känsla, vad de har hört och hur de tycker det ska vara. [citat] Det kan nog vara så. Fundera på vem det är som har lagt ledningen där från början. Det är den
Daniel 109: Har inget hänt i portföljen så delar man helt enkelt på värdet vid bodelningen. Har det spekulerats efter bodelningen blir det luddigare vilket värde som ska användas.
Prophet85: Tack för alla era svar, mycket lärorikt! Vill bara räta ut några frågetecken. Tyvärr så definierar dom inte vad vitesperiod är i detta fall någonstans i dokumentet. Själva företaget är ett stort företag med god ekonomi. Dom är en av dom äldsta och största i Sverige. Huset dom bygger är ett del av ett stort projekt på över 5 etapper så dom kommer bygga över 100 bostäder i
merbanan: Jag tror det blir enklare om man ser det som 2 olika delar. Visst det rör samma sak men de olika delarna kan uppfyllas oberoende från varann. TS kan ju fixa avloppet genom att bygga nytt enbart för sig själv. Kommunens krav kommer då att uppfyllas. I detta fall så uppfylls ej servitutet. Om grannen sedan ansluts mot avloppet så uppfylls ju servitutet medans kommunens krav på
Claes Sörmland: [citat] Ja här hamnar ofta folks "sunda förnuft" i strid med formellt ansvar: Man tänker sig att bara för att man har gjort fel tills nu så har man tillskansat sig rättighet att fortsätta få göra fel när någon ändrar förutsättningarna och hindrar möjligheten att göra fel. Jag kan känslomässigt känna igen det, det smärtar när felaktiga privilegier går förlorade p g a annan
Claes Sörmland: [citat] Vill du ha kvar marken? Du kan ju kontakta kommunen för inlösen om det ändå inte är mark du nyttjar, observera dock att jag idag inte är djupare insatt i när och hur detta är möjligt.
garvin: Varför kan dom inte redovisa material kan man ju undra.
redarn: [citat] Ren grafisk formgivning brukar inte omfattas av upphovsrätt men jag har inga särskilt tunga källor på det. Kartan gör det kanske, är den mer som en målad bild (ja) eller en vanlig karta skapad av någon annan med snyggt placerade textetiketter (nej)? Det du kanske vill söka efter är termer som "grafisk formgivning originalitet". Även upphovsrättslagens inledande paragraf är en
Anonymiserad 433451: [citat] Jajemän. Det gör inte saken bättre att miljöbalken är en djungel av tråkigheter för den privata skogsägaren... Och att tolkningen av denna oftast är dålig...
johanone: [citat] Lexbase är roligt men långt ifrån komplett. Är det en specific person du ska ha information om är det bättre att vända sig direkt till domstolorna. Det är enkelt att online begära domarna, går snabbt (dock inte ögonblickligen som Lexbase) och är dessutom billigare.
Nötegårdsgubben: [citat] Jag tror man ska vara lite offensivare än så. Man kan förvisso bestämma sig för vad man skulle betala för ett problemfritt hus och dra av en tänkt kostnad och se det som ett nytt max, men jag tycker man ska ta i mer. Som framgår av senare kommentarer är det många som skulle avstå affären helt pga. riskerna. Om man då istället väljer att ta de riskerna bör det förstås
redarn: Lite slappt av markägaren att inte kolla själv men man får vara slapp och slö. Rätt agerande är att du skickar kopia på servitutet till markägaren eller på annat sätt visar det för denne. Hävdar du en rättighet bör du på anmodan visa grunden. Håller hen sen inte med får hen ta saken till kronofogde eller domstol. Sätter hen bom eller förstör vägen får du ta saken till
huggan: [citat] Är det repetativt så skulle jag säga att man är vårdslös. Dessutom hade jag nog som hyresvärd cashat nycklarna själv för goodwill.
huggan: [citat] Det kan säkert stämma men kan ju inte säga det med säkerhet.
H-Thomasson: Går det inte att laga? Fota så vi ser problemet
LURIGLANA: [citat] Jobbet är slutfört men vi är inte överens om den slutliga fakturan. Som sagt hände allt under semestern och det var ett försäkringsärende men det tillstötte under tiden vi var evakuerade att de behövde "flyta" golvet för att kunna lägga golv. Golvet var ojämnt och det tog inte f-bolaget utan jag får stå för det själv... Som sagt igen så var tiden knapp då f-bolaget stod
hempularen: Finns det inget skrivet i styckningshandlingen hos lantmäteriet?
Nicro: Det kom igår från lantmäteriet så det gick på en halv arbetsdag.