Hej!

Tror jag lagt detta i rätt forumdel. Det är som så att min svärfar råkat ut för en hjärnblödning, och ligger nu inlagd på NIVA. Han har inte förmåga att fatta några beslut än, och kommer nog inte ha det under en längre tid framöver. Svärfar är ensam, dvs inget stabilt förhållande och bor ensam i ett hus som inte är anpassat IFALL han skulle bli rullstolsbunden. Det finns 3 syskon, varav min fru är den äldsta.

Min fru ville att jag skulle slänga ut frågan här på forumet kring råd om vad man ska fixa med rent praktiskt, då vi inte har varit i denna situationen tidigare.

Vi har tillsammans börjat fundera på vad vi behöver fixa med, bla har jag idag äntligen fått hans bank förstå att "Behörig Anhörig" är en verklig sak, och att min fru och hennes systrar inte behöver en fullmakt från deras pappa för att betala hans räkningar osv. Så den biten är på rullning (förhoppningsvis).

Intyg till försäkringskassan kommer sjukhuset skicka in elektroniskt, likaså kommer ett intyg ordnas till hans arbetsplats.

Han har inte deklarerat, och där är kontakt med skatteverket och de har flyttat fram datumet för honom med 30dagar.

Vad finns där mer?

Ska man redan nu börja fundera i tankebanorna kring en god man utifall han inte blir såpass bra så han löser ekonomin själv? Hur lång tid tar en sådan ansökan, mellan tummen och pekfingret alltså.

Är där andra ekonomiska aspekter man behöver ta hänsyn till?

Tacksam för alla råd och svar!
 
Kontakta överförmyndarnämnden i din kommun. Det är inte ovanligt att någon anhörig kan ta rollen som god man.
 
Det är oftast bättre att ta in en utomstående god man. Om en anhörig är det blir det en jävsituation och överförmyndarnämnden kan behöva kopplas in t ex om en fastighet eller andra större tillgångar ska säljas.
Jag har två bekanta som har varit gode män åt sina föräldrar och det har bara inneburit en massa strul när dom gått bort...
 
  • Gilla
stoffes och 1 till
  • Laddar…
Min fru inklusive systrar har tydligt sagt att de inte vill agera god man, och det är förståeligt.

Men att vända sig till överförmyndaren är något de bör göra redan? Mest för att förbereda sig. Prognosen för svärfar är högst oklar tyvärr.
 
BirgitS
Hur dålig är han nu?
Skulle han kunna kludda dit en namnteckning även om han inte förstår?
I så fall kan det ju räcka med en general- eller framtidsfullmakt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur dålig är han nu?
Skulle han kunna kludda dit en namnteckning även om han inte förstår?
I så fall kan det ju räcka med en general- eller framtidsfullmakt.
Vid eventuell framtida konflikt så gäller det att han är vid sina sinnens fulla bruk när han tar sådana beslut och kuddar en namnteckning.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Okej, man ser väl olika på det i olika familjer. Vi tre syskon hade inga problem med att författa en generalfullmakt tillsammans och komma överens om att få en dement förälder att skriva på. Att ha en god man blir ju mest en massa krångel, och dyrt.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Han är inte i skick att skriva tyvärr, inte än iaf. Vi får dessutom inte träffa honom. Vi jobbar på den mest akuta lösningen, behörig anhörig. Vi kommer även börja kolla på möjlighet för god man, en utomstående, för en mer hållbar lösning ifall detta vill sig illa.
 
Det är möjligt att alla syskon är med på det idag men tyvärr så vet man inte vad som händer i framtiden och man bör eleminera alla former av möjliga framtida konflikter.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vad gäller banken så ta med ett intyg från läkare och räkna med att banken enbart kan tänkas gå med på att betala räkningar med din svärfars namn på, tex elräkning mm. så betalar banken räkningarna mot en (ganska stor) avgift Att ta ut pengar från kontot för att själva sedan betala räkningen billigare hemma via datorn kommer ni inte kunna göra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur dålig är han nu?
Skulle han kunna kludda dit en namnteckning även om han inte förstår?
I så fall kan det ju räcka med en general- eller framtidsfullmakt.
Du har en märklig syn på de juridiska formaliteterna!
På en närståendes framtidsfullmakt står det
Att X X denna dag, i bådas vår samtidiga närvaro, förklarat ovanstående utgöra hennes bestämmelser om företrädarskap, samt därunder egenhändigt tecknat sitt namn intygar undertecknade vittnen av denna framtidsfullmakt.
Och det verkar fullständigt fel att lura någon att "kludda dit" sin kråka utan att denne är medveten om vad det handlar om.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du har en märklig syn på de juridiska formaliteterna!
På en närståendes framtidsfullmakt står det
Att X X denna dag, i bådas vår samtidiga närvaro, förklarat ovanstående utgöra hennes bestämmelser om företrädarskap, samt därunder egenhändigt tecknat sitt namn intygar undertecknade vittnen av denna framtidsfullmakt.
Och det verkar fullständigt fel att lura någon att "kludda dit" sin kråka utan att denne är medveten om vad det handlar om.
Problemet är väl att denne inte är medveten om något alternativ heller men om frågan hade ställts för några månader sen hade tyckt att det var självklart. Alltså personen det gäller är ju inte heller medveten om att en god man utses och vad det innebär men om personen hade blivit tillfrågad tidigare om sin åsikt så kanske hen hade velat undvika en god man eftersom det gör att arvet till barnen blir mindre vilket de flesta inte brukar gilla. En god man kanske inte alls hanterar ekonomin som hen hade velat heller. Naturligtvis är det bättre att se till att skriva lämpliga fullmakter i förväg. Men om det inte görs så kan det ligga både i personens intresse och samtliga arvingars intresse att göra något annat än vad lagen säger.

För du menar väl inte att du aldrig har brutit mot någon lag?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Att ha en god man blir ju mest en massa krångel, och dyrt
Det beror ju mycket på vad man anser vara dyrt. Ett normalt arvode är c:a 1000:-/månad ( inklusive arbetsgivaravgifter ) och då ska man veta att i detta ingår allt arbete med kontakter av berörda myndigheter. Ansökningar av möjliga bidrag, samordning med hemtjänst eller särskilt boende och liknande frågor.

BirgitS BirgitS skrev:
En god man kanske inte alls hanterar ekonomin som hen hade velat heller
Nej kanske inte, men det vet väl inte något barn heller. Med God man, så blir det i alla fall granskat, så övriga syskon inte behöver "titta snett" på det syskon, som ansvarar för pappans ekonomi. Att ta någon utomstående minskar risken för interna gräl mellan dödsbodelägare, deras respektive samt deras barn, när pappan någon gång i framtiden slutar sitt liv.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
BirgitS
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Med God man, så blir det i alla fall granskat, så övriga syskon inte behöver "titta snett" på det syskon, som ansvarar för pappans ekonomi. Att ta någon utomstående minskar risken för interna gräl mellan dödsbodelägare, deras respektive samt deras barn, när pappan någon gång i framtiden slutar sitt liv.
Det låter som att vi var unika, tre syskon som inte hade det minsta problem med att låta en av oss (inte jag) ansvara för en förälders ekonomi med början redan när demensen var lätt och sen hela vägen tills arvsskiftet var klart. Aldrig något gräl utan vi litade på att alla ville göra det som var bäst för vår förälder i första hand (en som hade tänkt på oss i första hand sen vi föddes) och var rättvist för oss tre i andra hand.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som att vi var unika, tre syskon som inte hade det minsta problem med att låta en av oss (inte jag) ansvara för en förälders ekonomi med början redan när demensen var lätt och sen hela vägen tills arvsskiftet var klart. Aldrig något gräl utan vi litade på att alla ville göra det som var bäst för vår förälder i första hand (en som hade tänkt på oss i första hand sen vi föddes) och var rättvist för oss tre i andra hand.
Nej, ni är inte unika ( även i min 6-faldiga syskonskara gjorde vi så) , men det finns alldeles för mycket kraschade relationer, framför allt om föräldern har många år kvar i livet, så det kan bli stora förändringar i de olika syskonens äktenskap, med ett antal nya personer ( exfru/man, bonusbarn m.m. ) och det kan bädda för kriser. Det kan då vara bra med en utomstående.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.