6 829 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Får jag ta upp en ny ingång till min tomt?
Hej.
Jag har en huvudingång till min tomt som funnits där sedan huset byggdes, Nu skulle jag vilja ha en ingång även på baksidan av tomten, som liksom huvudingången vetter mot en kommunal gata. Jag ska bara göra "åverkan" på min tomt, i form av stenplattor. Är det ok att bara dra igång eller måste det finnas något tillstånd?
Jag har en huvudingång till min tomt som funnits där sedan huset byggdes, Nu skulle jag vilja ha en ingång även på baksidan av tomten, som liksom huvudingången vetter mot en kommunal gata. Jag ska bara göra "åverkan" på min tomt, i form av stenplattor. Är det ok att bara dra igång eller måste det finnas något tillstånd?
Låter som du vill anordna en ny in- utfart i så fall bör du ta detta via kommunen och få detta godkänt. Oftast är ett krav att en tomt bara har en in- och utfart och i ditt fall låter det som att du vill ha två? Då kanske de vill necka detta.
Att ”bara” lägga plattor på din tomt är inget du behöver tillstånd för. Innebär det en anslutning till en annan väg kommer frågor som sikt, säkerhet mm bli aktuella och kommunen/Trafikverket avgör om platsen är lämplig för utfart. Är det din avsikt kontakta kommunen och fråga.
Det låter som att du vill ha en ingång snarare än en infart. Om det är så lär det inte bli några problem. En rimligt smal öppning i staket eller buskar, lite stenplattor och kanske en grind är knappast något kommunen kommer ha åsikter om, men börjar du asfaltera en 260 cm bred infart kan de nog komma springande.
JAg var otydlig i min fråga, men det ska inte vara någon utfart, bara en smal promenadgång.M MetteKson skrev:
Japp, det ska bara vara en ingång.Hep skrev:
Det låter som att du vill ha en ingång snarare än en infart. Om det är så lär det inte bli några problem. En rimligt smal öppning i staket eller buskar, lite stenplattor och kanske en grind är knappast något kommunen kommer ha åsikter om, men börjar du asfaltera en 260 cm bred infart kan de nog komma springande.
Jag har gjort liknande alltså lagt till ny ingång till tomten (för fotgängare och cyklar). Jag resonerade som att det finns inget krav på vad man ska ha på marken, dvs gräsmatta eller stenplattor eller asfalt för den delen (bara man tar hand om sitt "eget" dagvatten). Det finns heller inget krav på att man måste ha staket/buskar runt tomten. Alltså kan inte kommunen ha åsikter på en sån ändring.
Infart för bilar är såklart en annan fråga.
Du har helt rätt, det finns inget som reglerar hur man promenerar ut på allmän plats från sin tomt.T Tordan_sth skrev:Jag har gjort liknande alltså lagt till ny ingång till tomten (för fotgängare och cyklar). Jag resonerade som att det finns inget krav på vad man ska ha på marken, dvs gräsmatta eller stenplattor eller asfalt för den delen (bara man tar hand om sitt "eget" dagvatten). Det finns heller inget krav på att man måste ha staket/buskar runt tomten. Alltså kan inte kommunen ha åsikter på en sån ändring.
Klicka här för att svara