Sedan 2017 hyr jag ett litet hus på en tomt där hyresvärden bor i det andra huset (en tomt, två hus). Nu skall min hyresvärd sälja allt.
Hur blir det med mig?
Har jag rätt att bo kvar eller måste jag flytta ut iom försäljningen?

Bifogar bilder på kontraktet!

Mvh

• Bild av ett hyresavtal för en lägenhet, personuppgifter är överstrukna för integritet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett hyreskontrakt med text och underskriftsfält, personliga uppgifter är överstrukna med vitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om hyresvärden eller du säger upp kontraktet har du 3 mån kvar. När ska det säljas och har hyresvärden sagt upp kontraktet?
Jag skulle inte räkna med att bo kvar om fastigheten säljs. Det är upp till köparen.

Skulle du vilja köpa ett hus och få med en inneboende automatiskt? ;)

Det står i kontraktet! Om du sägs upp idag kan du bo kvar tre månader efter kommande månadsskifte. Du måste alltså flytta senast den sista april.

Prata med kommande ägaren hur deras planer ser ut, annars är det 3 månader om du blir uppsagd enligt kontraktet.

O Oaken skrev:
Det står i kontraktet! Om du sägs upp idag kan du bo kvar tre månader efter kommande månadsskifte. Du måste alltså flytta senast den sista april.
Besittningsskydd?

FredrikR FredrikR skrev:
Om hyresvärden eller du säger upp kontraktet har du 3 mån kvar. När ska det säljas och har hyresvärden sagt upp kontraktet?
Jag skulle inte räkna med att bo kvar om fastigheten säljs. Det är upp till köparen.

Skulle du vilja köpa ett hus och få med en inneboende automatiskt? ;)

Hahaha söt
Men hur är det med besittningsskydd? Har jag inga rättigheter alls här?

Inget besittningsskydd om det är privatuthyrning. Om du bor i en hyresfastighet gäller besittningsskydd.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nya ägaren KAN ju vara intresserad att du bor kvar och betalar hyra så nya ägaren har råd med räntor och amortering.
Men det kan ju vara en rik knös med en massa ungar som behöver utrymmet och då är det kanske läge att dra vidare.
Protte

Rickard.
Då en privatperson hyr ut sin bostadsrätt, småhus, eller rum i bostad till inneboende utanför näringsverksamhet gäller inte hyreslagen utan istället lagen om uthyrning av egen bostad. Ett hyresavtal har i detta fall träffats mellan två privatpersoner, och i lagstiftarens ögon, mer jämlika avtalsparter än då en privatperson hyr sin bostad av ett företag. Lagen om uthyrning av egen bostad saknar därför de skyddsbestämmelser som uppkommer genom hyreslagen och hyresgäst kommer aldrig har rätt till besittningsskydd.

(Det är ett citat)

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Det är nog lättast att få svar på frågor som rör dina rättigheter som hyresgäst om du hör av dig till hyresgästföreningen.

Rickard. Rickard. skrev:
Då en privatperson hyr ut sin bostadsrätt, småhus, eller rum i bostad till inneboende utanför näringsverksamhet gäller inte hyreslagen utan istället lagen om uthyrning av egen bostad. Ett hyresavtal har i detta fall träffats mellan två privatpersoner, och i lagstiftarens ögon, mer jämlika avtalsparter än då en privatperson hyr sin bostad av ett företag. Lagen om uthyrning av egen bostad saknar därför de skyddsbestämmelser som uppkommer genom hyreslagen och hyresgäst kommer aldrig har rätt till besittningsskydd.

(Det är ett citat)
Så länge uthyraren inte hyr ut mer än ett hus ska tilläggas, gör personen det så gäller besittningsrätten för dom som hyr.

G Ganescha skrev:
Så länge uthyraren inte hyr ut mer än ett hus ska tilläggas, gör personen det så gäller besittningsrätten för dom som hyr.
Äger man inte ett hus längre blir det svårt att fortsätta hyra ut, gissar jag.

Som alla säger så måste du flytta. Det finns dock en chans att du kan följa med som hyresgäst till den nya köparen. Detta förutsatt att den nya köparen vill det..

Det är inte ovanligt om det är en skötsam hyresgäst. Den nya köparen har kanske redan en plan att hyra ut och ser de som en fördel att de redan bor en person där. Däremot är det ett problem om de har andra planer. Exempelvis större barn eller likande

• Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Äger man inte ett hus längre blir det svårt att fortsätta hyra ut, gissar jag.
Nja, jag vill minnas att man får hyresgästerna med på köpte i det fallet, inte alls säker där dock.

Ta kontakt med blivande ägarna och presentera dig, erbjud dig att hjälpa till med något extra, kanske sköta trädgården och vattna blommorna när ägarna ska på semester tex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.