Sedan 2017 hyr jag ett litet hus på en tomt där hyresvärden bor i det andra huset (en tomt, två hus). Nu skall min hyresvärd sälja allt.
Hur blir det med mig?
Har jag rätt att bo kvar eller måste jag flytta ut iom försäljningen?
Bifogar bilder på kontraktet!
Mvh
Hur blir det med mig?
Har jag rätt att bo kvar eller måste jag flytta ut iom försäljningen?
Bifogar bilder på kontraktet!
Mvh
Om hyresvärden eller du säger upp kontraktet har du 3 mån kvar. När ska det säljas och har hyresvärden sagt upp kontraktet?
Jag skulle inte räkna med att bo kvar om fastigheten säljs. Det är upp till köparen.
Skulle du vilja köpa ett hus och få med en inneboende automatiskt?
Jag skulle inte räkna med att bo kvar om fastigheten säljs. Det är upp till köparen.
Skulle du vilja köpa ett hus och få med en inneboende automatiskt?
FredrikR skrev:
Hahaha söt
Men hur är det med besittningsskydd? Har jag inga rättigheter alls här?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Nya ägaren KAN ju vara intresserad att du bor kvar och betalar hyra så nya ägaren har råd med räntor och amortering.
Men det kan ju vara en rik knös med en massa ungar som behöver utrymmet och då är det kanske läge att dra vidare.
Protte
Men det kan ju vara en rik knös med en massa ungar som behöver utrymmet och då är det kanske läge att dra vidare.
Protte
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 384 inlägg
Då en privatperson hyr ut sin bostadsrätt, småhus, eller rum i bostad till inneboende utanför näringsverksamhet gäller inte hyreslagen utan istället lagen om uthyrning av egen bostad. Ett hyresavtal har i detta fall träffats mellan två privatpersoner, och i lagstiftarens ögon, mer jämlika avtalsparter än då en privatperson hyr sin bostad av ett företag. Lagen om uthyrning av egen bostad saknar därför de skyddsbestämmelser som uppkommer genom hyreslagen och hyresgäst kommer aldrig har rätt till besittningsskydd.
(Det är ett citat)
(Det är ett citat)
Det är nog lättast att få svar på frågor som rör dina rättigheter som hyresgäst om du hör av dig till hyresgästföreningen.
Så länge uthyraren inte hyr ut mer än ett hus ska tilläggas, gör personen det så gäller besittningsrätten för dom som hyr.Rickard. skrev:
Då en privatperson hyr ut sin bostadsrätt, småhus, eller rum i bostad till inneboende utanför näringsverksamhet gäller inte hyreslagen utan istället lagen om uthyrning av egen bostad. Ett hyresavtal har i detta fall träffats mellan två privatpersoner, och i lagstiftarens ögon, mer jämlika avtalsparter än då en privatperson hyr sin bostad av ett företag. Lagen om uthyrning av egen bostad saknar därför de skyddsbestämmelser som uppkommer genom hyreslagen och hyresgäst kommer aldrig har rätt till besittningsskydd.
(Det är ett citat)
Som alla säger så måste du flytta. Det finns dock en chans att du kan följa med som hyresgäst till den nya köparen. Detta förutsatt att den nya köparen vill det..
Det är inte ovanligt om det är en skötsam hyresgäst. Den nya köparen har kanske redan en plan att hyra ut och ser de som en fördel att de redan bor en person där. Däremot är det ett problem om de har andra planer. Exempelvis större barn eller likande
Det är inte ovanligt om det är en skötsam hyresgäst. Den nya köparen har kanske redan en plan att hyra ut och ser de som en fördel att de redan bor en person där. Däremot är det ett problem om de har andra planer. Exempelvis större barn eller likande