Claes Sörmland
R roli skrev:
Hos oss är det tvärt om. Om vi sätter upp belysning, dvs står för anläggningskostnaden till belysningen (grävning, kablar och stolpar med armaturer). Så kan sedan kommunen tänka sig att stå för drift och underhåll. Men det har hittills fallit på att nej-sägarna har varit i majoritet på omröstningarna om vi skall sätta upp belysning eller inte...
Är det då ett civilrättsligt avtal mellan fastighetsägarkollektivet och kommunen? D v s kommunen blir ägare av belysningsanläggnigen i slutändan.


Eller tänker sig kommunen att en belysningen ska vara en anläggningssamfällighet som de ger monetära bidrag till?
 
Detta berör likabehandlingsprincipen, kommunenerna vill helst uppfylla den med att antingen ge bidrag eller sköta underhållet och undvika att sätta upp anläggningar på annans mark, dock så är det ingen princip skillnad på om det gäller en statlig väg eller en samfällighet så gör man det på ett ställe blir det svårt för dem att neka någon annan, så här får man undersöka hur man gjort på andra ställen i just den kommunen, sen finns ju ofta gamla beslut där man tänkt annorlunda eller inte tänkt alls, och beslut som kanske är från tiden när många små kommuner slogs ihop.
 
Claes Sörmland
I islander skrev:
Detta berör likabehandlingsprincipen, kommunenerna vill helst uppfylla den med att antingen ge bidrag eller sköta underhållet och undvika att sätta upp anläggningar på annans mark, dock så är det ingen princip skillnad på om det gäller en statlig väg eller en samfällighet så gör man det på ett ställe blir det svårt för dem att neka någon annan, så här får man undersöka hur man gjort på andra ställen i just den kommunen, sen finns ju ofta gamla beslut där man tänkt annorlunda eller inte tänkt alls, och beslut som kanske är från tiden när många små kommuner slogs ihop.
Det knepiga med likställighetsprincipen är att det alltid går att hitta "sakliga skäl för något annat" som det står i kommunallagen. Så den gäller mer som ett skydd mot direkt diskriminering av enskilda kommunmedlemmar eller grupper, inte så mycket förvaltningen av infrastrukturen. Särskilt som t ex gatubelysning är ett allmänt och inte ett enskilt intresse.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det knepiga med likställighetsprincipen är att det alltid går att hitta "sakliga skäl för något annat" som det står i kommunallagen. Så den gäller mer som ett skydd mot direkt diskriminering av enskilda kommunmedlemmar eller grupper, inte så mycket förvaltningen av infrastrukturen. Särskilt som t ex gatubelysning är ett allmänt och inte ett enskilt intresse.
Ja, det kräver nog ofta att man måste sätta press på politikerna, här har kommunen råkat i ett riktigt dilemma i en större by längs en statlig väg då elnäts bolaget nu gräver ned sina kablar och erbjudit kommunen ta över vägbelysningen vilket kommun kunde tänka sig men en ny lag/påbud sätter stop då det tydligen då automatiskt räknas som en "ny anläggning" vilket kräver nya mer krocksäkra stolpar i princip helt ny anläggning och det skulle definitivt snabbt väcka dyra krav från andra byar.
 
Ja det släcks ner i byar runt om i hela Sverige. Ofta sker det i samband med att el-ledningar grävs ner. Då tas el-stolparna bort. Som sagt trafikverket har inget ansvar här . Kommunerna har inte resurs att sätta upp och underhålla stolparna. Så belysningen försvinner ........
 
Jag bor i en samfällighet med 77 hus, där vi äger belysningen i området, både för vägar och gågator, ca 40 lampor. Vi lägger ca 13'000kr per år för elen (kommer uppenbarligen bli dyrare i år) och avsätter ca 20'000kr per år till underhållsfonden. Alltså ca 430kr/år/hus.

Beroende på antalet lampor hos er så borde ni kunna räkna med något liknande i höjd årsavgift. Tråkigt, men det är ju inga jättebelopp det handlar om!
 
  • Gilla
HarryHole och 2 till
  • Laddar…
MarcusMolander MarcusMolander skrev:
Jag bor i en samfällighet med 77 hus, där vi äger belysningen i området, både för vägar och gågator, ca 40 lampor. Vi lägger ca 13'000kr per år för elen (kommer uppenbarligen bli dyrare i år) och avsätter ca 20'000kr per år till underhållsfonden. Alltså ca 430kr/år/hus.

Beroende på antalet lampor hos er så borde ni kunna räkna med något liknande i höjd årsavgift. Tråkigt, men det är ju inga jättebelopp det handlar om!
Bra att veta!
 
  • Gilla
MarcusMolander
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det då ett civilrättsligt avtal mellan fastighetsägarkollektivet och kommunen? D v s kommunen blir ägare av belysningsanläggnigen i slutändan.


Eller tänker sig kommunen att en belysningen ska vara en anläggningssamfällighet som de ger monetära bidrag till?
Kan inte detaljerna kring hur det skulle bli med kommunens ägande eller inte om vi satte upp belysning. Det röstades ner av de som tycke att det var bra som det är, dvs svart som i kolkällaren. Dessutom tycke "motståndarna" att de som har tomter utefter vägen skulle sätta upp egna utebelysningar som skulle lysa upp vägen....
 
Claes Sörmland
R roli skrev:
Kan inte detaljerna kring hur det skulle bli med kommunens ägande eller inte om vi satte upp belysning. Det röstades ner av de som tycke att det var bra som det är, dvs svart som i kolkällaren. Dessutom tycke "motståndarna" att de som har tomter utefter vägen skulle sätta upp egna utebelysningar som skulle lysa upp vägen....
Det blir nog oftast så när man ska betala själv, olika typer av anläggningar känns mindre viktigare än pengarna.

Det är lite av det här skälet som att anläggningssamfälligheter sällan uppstår om inte en exploatör initierar och bekostar dem innan allmogen flyttar in.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.