Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Brandskydd i befintlig byggnad, vid uthyrning

1. M
    Medlem · Harju · 139 inlägg

magnusk750

Medlem
    Har ett hus som jag har tänkt rusta för uthyrning. Byggt 1915 i två lägenheter, planlösning behålls men på övervåningen som inte har varit bebodd på årtionden kommer nytt kök och bad att inredas inom befintliga runt, så inget bygglov behövs. Så, å ena sidan finns inga krav på att uppfylla Boverkets byggregler, å andra sidan har man som hyresvärd ganska stora krav på sig genom Lagen om skydd mot olyckor. Lyckats googla mig fram till SBA, Sytematiskt brandskyddsarbete. Är jag på rätt spår, och vad betyder det i praktiken?

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 206 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Om det blir en separat bostad behövs kanske bygganmälan eller t.o.m. bygglov? Hur ser det ut med utrymningsvägar ?

3. T
    Medlem · 9 inlägg

Tony Brand

Medlem
    Det stämmer att du inte behöver bygglov men ska följa LSO. Denna lag hänvisar till att byggnader ska ha ett skäligt brandskydd, vilket i praktiken blir att Boverkets Byggregler i stort ska vara uppfyllda. Viktigt för dig är att kontrollera lägenhetsskiljande väggar så att dessa håller klass EI 60. Samt att säkerställa att lägenheterna har tillgång till två utrymningsvägar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.