Juridik
Disktrasan: Besiktningsmannen ska inte vara partisk. I praktiken är det lätt att se det orimliga i det p g a upplägget där entreprenören återkommer och dessutom ofta direkt anlitar besiktningsmannen, men där konsumenten sannolikt aldrig mer kommer anlita en besiktningsman. Med facit i hand hade jag sagt till entreprenören att jag ville vara delaktig i valet av besiktningsman och letat på SBR's
Festlund: [citat] Fantastiskt att du går tillbaka och uppdaterar med lösningen, många trådar som förblir olösta. :)
cpalm: [citat] Ja, det är nog inte så dumt att ha. Tänk på att mottagaren sannolikt är en lekman som är ute efter att besvara ja-eller-nej-frågan om man skall lämna sitt godkännande eller inte. Så man inte snöar in på det tekniska och glömmer en slutsats. Har hänt några gånger i vår BRF att styrelsen bett om ett utlåtande och fått tillbaka en hög med ritningar m.m. som i sig inte
Håbbe01: Slutbesiktiga plus avdrag. Gåt ju även att anlita en annan firma för just kaminmontaget plus sotarbesikting senare.
Nötegårdsgubben: [citat] Inte mer än rätt. Funderade faktiskt när jag skrev det på om det kunde missförstås. En av nackdelarna med att vara en dryg jävel ibland, men man får ta det onda med det goda. :cool:
Daniel 109: [citat] Lite udda att du total dissar mig men inte Marcus som håller med mig. Jag vill nog påstå att jag i allmänhet har bra koll på det jag kommenterar.
lingonsoppa: [citat] Tack Falckman. Det du skriver var även min tes. Tack!
globaljuggler: [citat] Ja, men jag resonerade om vad TS kan komma att riskera, inte sannolika utfall i en eventuell tvist.
cpalm: [citat] Precis. Verkligheten bakom taxorna är komplex och det som framstår som ett styrmedel kan säkert i många fall motiveras på annat sätt. Sen är det nog i första hand självkostnadsprincipen som sätter stopp. Det är så att säga inte tillåtet med gungor och karuseller, oavsett om det är för ett gott syfte eller inte.
hempularen: [citat] Det är formellt fel, och blir det en skatterevision så kommer det att upptäckas. Möjligen att just svåger som släktskap missas vid en revision. Säljer du däremot till någon helt utomstående till för lågt pris så är det oftast OK. Men det finns ett värre problem med den typen av kompisförsäljning. Skatteverket kan få för sig att materialet som sålts för billigt
-MH-: [citat] Ingen sjukvård för människor i fertil ålder?
Boktoken: Hur slutade detta till slut? Har grannens annektering och privatisering av strandremsan upphört? Har de byggt en egen väg?
pmd: TS byggargranne förvarnar ju inte för en endaste leverans. Det är det som är TS problem. Byggargrannen gör inte ens ett försök att vara en god samhällsmedborgare. Det är inte TS som ska behöva hålla koll på byggargrannens leveranser eftersom det inte är TS som skapar dessa. Det är den som ställer till problem för andra som ska försöka minimera dessa problem. Tyvärr finns det
Pickadollen: [citat] Tack för ett utförligt svar! Vi kommer gå vidare med renoveringen - det betalar sig troligtvis i framtiden.
pwisten: [citat] Tack för svar och tips. Vi kommer avstå från att överklaga till Tingsrätten då det i nuläget är över 1 års väntan och 1 1/2 år är heller inte ovanligt. Vi begär därför en ny förrättning hos Lantmäteriet där andemeningen är att få nyttjanderätt anpassad efter moderna förhållanden. Beslut till vår fördel i Tingsrätten hade annars bara varit en tillfällig
harry73: Här finns mer info om avdrag från reavinstskatt https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavbostad/avdragforrenoveringarochnybyggnad.4.6d02084411db6e252fe80009228.html Beroende på hur stor köksrenoveringen var, kan den dras av som förbättring eller som underhåll. Ned 75 tkr gissar jag att det är underhåll, och då gäller max 5 år. Vi vet inte när underhåller
petersthlm: [citat] Du behöver lägga ut en ritning på hur ert nuvarande hus ser ut idag. Ta ut de ursprungliga bygglovshandlingarna från kommunen. Först då kan vi hjälpa dig att gå vidare. Vi behöver också förstå den exakta detaljplanebestämmelsen vad gäller byggnadshöjd. Steg 1 är att se om ditt nuvarande hus enligt definitionerna är 1 våning eller 2 våningar. Är det det senare borde du
tobbbias: Ja, detta var lite fult av byggaren ( också listigt...). Men du kan väl speca upp lite "skador" som du fått genom detta. Typ dubbla boenden, byggkredit istället för bolån osv. Sen kanske man ska försöka vända lite på det hela och försöka se genom byggarens ögon lite med. Har det inte varit ganska extrema prisuppgångar senaste året och liknande också. Detta kan ju ha medfört
useless: Gör en anmälan till konsumentverket. Men den lär väl kanske bara hamna i högen bland alla andra tusentals anmälningar mot detta företag...
hempularen: Om du inte har något avtalat vitesbelopp, så har du rätt till ersättning för verifierade extrakostnader, inte mer.
SågspånPappspikEternit: Det brukliga är att det finns en valberedning som i god tid före årsmötet kollar runt bland medlemmarna vilka som kan tänka sig att ta ett uppdrag i styrelsen, för att ersätta de personer som lämnar sina uppdrag vid årsmötet. Sedan ger valberedningen sina namnförslag till årsmötet, så medlemmarna kan godkänna förslaget eller lägga fram egna kandidater. Det absolut vanligaste är
huggan: Det är säljare i så fall som ska låta detta göras om det inte särskilt avtalats vid köpet. Detta är sämsta utgångsläget med att köpa ett nytt hus på detta sätt för säljaren har inga åtaganden mot er mer än dolt fel. Många garantisaker kommer inte vara dolda fel.
TypRätt: Beror ju helt på markens förutsättningar. Är det en skogsplätt mitt i ingenstans så är det väl värt vad någon är villig att betala för att få dra sin ledning där. Är det en bit mark som skulle bli en ypperlig tomt med havsutsikt så är det väl värt vad någon skulle betala för tomten om det går att bygga ett hus på den, dvs det ligger inte en kabel dragen precis där grunden
Claes Sörmland: [citat] Jag var lite inne på det också men eftersom säljaren vad jag förstår ämnar åtgärda källaren så är det ju bara dröjsmål det handlar om. Det var ju tal i trådstart om att skjuta på tillträdesdagen. Eller jag kanske tänker fel.
Marcus-AA: [citat] Annat projekt, annan utförare menar han, som kan utnyttja det sista utrymmet. /M
turbonova: Som det är nu ska vi sitta ner och prata och skriva ner grejer på pappper
Claes Sörmland: [citat] Ja ett dike hjälper ju inte om det inte leder någon vart. Ser du en praktisk lösning på problemet som du vill ha genomförd. Det är enklare att få åtgärd om du vet vad som är lösningen och propsar på den snarare än att bara påpeka ett problemet. Praktiska frågor växer gärna till enorma olösliga och obegripliga uppgifter på företagens kontor, där arbetar ju främst
TobbeP: Jag måste medge att jag blir lite nyfiken på hur det gick med dom där träden (eller kanske snarare slyn efter hur dom beskrivs av ts) En tråd som egentligen bara startas pga grannens ordval i slutet av mars förra året men fortfarande lever kvar idag utan att vi fått tagit del av upplösningen - finns det ingen forumregel mot det? För övrigt så är det trådar av det här slaget som