N
Nozz2022: Tack för snabba och bra svar :) nu kan jag känna mig lite lugnare
10 svar · 1,4k läst
Bananskalare
Bananskalare: [citat] Läs.gärna mitt inlägg igen.
14 svar · 2,8k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Du gör en copy-paste på en tråd genom att skärmdumpa tråden ? skönt.
3 svar · 3,8k läst
·
V
växelventil: [citat] Hört från min syster som råkade ut för samma som dig.Efter mycket krångel så löste det sig men det konstiga var att det var inte grannens försäkringsbolag som ersatte utan min systers?Skulle mitt försäkringsbolag säga samma sak skulle jag byta försäkringsbolag efter förhoppningsvis har det löst sig till din fördel.
54 svar · 27,9k läst
Stampen
Stampen: Min spontana känsla är att den här 'grannosämjan' bara har inneburit försämrade relationer och onödigt strul, speciellt för TS utan att på något sätt ha skapat några fördelar eller utrymme för kompromisser vare sig idag eller för framtiden tyvärr. Summerar den här tråden med något som Sun Tsu en gång sa: “He will win who knows when to fight and when not to fight.”
91 svar · 36,9k läst
·
M
mikaelbe: Har inte läst igenom allt här, men vi skaffade en framtidsfullmakt åt vår mamma. Bakgrund: För fem år sen försökte vi skaffa nytt leg till henne hos polisen, vi lyckades få kört henne med en hyrd rullstol för att göra ansökan. Någon månad senare var den klar, men då hade hon blivit så dålig så vi lyckades inte transportera dit henne. Polisen kan heller inte köra hem
68 svar · 30,9k läst
·
I
INTP: Hur har det gått?
173 svar · 64,9k läst
·
N
Nestu: Hej Vi fick idag ett brev från vår kommun. Kommunen har köpt mark och de vill ändra detaljplanen till industri och nu är detaljplanen ute på samrådsremiss. Ska tilläggas att vår närmaste granne kan bli en 45 meter hög industribyggnad. Är det något speciellt som bör/ ska vara med i synpunkterna på planförslaget för att senare kunna yttra sig? N
0 svar · 796 läst
H
hempularen: Jo att gamla servitut gäller ör väl klart. Men frågan ör väl om formuleringar som begränsar byggrätten är giltiga idag. Du kan ju i princip skriva ett avtalsservitut idag, som ex föreskriver att bara vita fastighetsägare som är minst 185 cm långa, med blå ögon skall få bygga någonting. Men jag tvivlar på att en såda formulering skulle vara giltig om någon trotsar den.
15 svar · 4,3k läst
Tobbe.A
Tobbe.A: [citat] Bra att veta! (y)
22 svar · 9,9k läst
J
JohanLun: Våra original ritningar är borta, har kvar ombyggnadsritningar från 1940. Det är en förlust kulturellt men skulle även haft stort värde i hur kakelugnar, bärande väggar och lite annat som är ändrat över åren sett ut. Så i vilken form de än är är varje revision av ritningar värdefulla för de visar byggnadstekniskt hur huset ändrats och kan vara viktiga om man själv ska göra
54 svar · 25,7k läst
·
P
Petros12: [citat] Nej ingen personförsäkring.
31 svar · 11,3k läst
J
J&P: [citat] Det blev en förlikning och slutade ok. Vi valde att ansluta oss till elnätet. Fick riktigt bra bemötande och service när allt var utrett. Som det ser ut i dagsläget är det ganska förmånligt eftersom vi kan sälja tillbaka den el vi inte gör av med från solcellerna. Betydligt mer ekonomiskt än att ha egen energilagring. Nu blir elbolaget vår "energilagring". Vi har förberett
221 svar · 77,7k läst
·
K
Kane: [citat] Vet du att den går på din tomt?
6 svar · 3,1k läst
·
S
saiter: Hur har det utvecklats för er? Vilken kommun gäller det? //AA
5 svar · 2,1k läst
·
M
merbanan: Rent krasst så har Open Infra inte så starka finansiella muskler för att bygga fiber och det kostar mycket att gräva. Det är därför de kör med fulingar, eller det är därför alla kör med fulingar. Iom att ingen vet hur det ser ut under marken så blir det jobbigt om man stöter på problem. Eller om man får problem med marktillstånden. För mig hade allt detta varit ok om det varit
4 svar · 1,3k läst
M
Manfreds: [citat] Ja, förrättningen är ju inte frågan i och med att beslut om tomtplatsavgränsning inte kan meddelas av den myndighet som genomför förrättningen.
173 svar · 36,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Kanske, kanske inte. Du och mäklaren vet ju inte vad säljarna förstod och inte om avloppets tekniska anläggning. T ex hade du själv stora svårigheter att förklara på detta forum hur det tekniskt fungerade. Att säljarna ens förstod hur det var kopplat är inte tydligt. Folk ar generellt svårt för allt som inkluderar rör; till rörmokarnas glädje. Så troligen är det bästa
13 svar · 3,1k läst
·
H
Helena T.: Ja, jag meddelade ju dom direkt när jag fick veta att leveransen skulle bli försenad att jag vill häva köpet. Nu vet jag att jag borde - för formens skull - ha meddelat att de får en vecka på sig att leverera (efter det ursprungligen överenskomna leveransdatumet). Även om jag visste att det kan de inte göra. Men det hade varit bättre att ge dem den möjligheten. För formens skull. Men
4 svar · 1,9k läst
K
Kane: [citat] Skulle ditt inlägg ligga i Humortråden?
120 svar · 59,9k läst
nino
nino: Ja dom skötte det snyggt och var dom själva som sa att dom köper tillbaka bilen.
59 svar · 6,5k läst
Cheesen
Cheesen: Farsan bytte träpanel på utsidan och renoverade köket 1987. Med alla vitvaror och allt jobb hamnade det på 70 000:- Man fick mera för pengarna förr. Med det sagt. Skriv i din sammanställning att det är ett uppskattat värde. Den ska ändå inte redovisas för skatteverket om dom inte granskar din deklaration. Du fyller bara i summan på blanketten.
10 svar · 3,3k läst
wildeside
wildeside: [citat] Om det ska bli rätt så ska entreprenören lägga på 10% på underentreprenörens pris. 600*1,1=660kr
1 svar · 898 läst
F
Falckman: [citat] Jag har bara skummat avtalen, men jag gör tolkningen att det är att betrakta som ett anläggningsarrende eftersom nyttjanderätten innefattar rätt att bland annat hårdgöra marken, uppföra byggnader samt inhägna området. Telia får enligt min bedömning egen besittning av området, jämför med villkoren för att arrendeavtal ska föreligga här t.ex:
6 svar · 2,4k läst
·
M
Mortsken: [citat] Beror väl lite på hur hårt du är redo att strida för det :) Har du pratat med målarna och sagt att det max får skilja 15%? Spela in samtalet och försök få dem att erkänna att ni verkligen kommit överens om 160 timmar. Så har du i alla fall det bevisat ifall det blir problem.
40 svar · 14,9k läst
·
P
Parkeringsvakten: [citat] Tänkte göra en uppdatering, jag har inte gjort något och jag har inte hört något från afound heller. inte så mycket till uppfattning. Men ibland är inga nyheter goda nyheter :)
19 svar · 3,8k läst
K
Kirre2: [citat] Inget fel på det!
66 svar · 46,9k läst
·
Unikt namn
Unikt namn: Det kan finnas galningar överallt, men koncentrationen torde vara mycket högre på boenden avsedda för ändamålet. Huvudutmaningen som jag ser det är dock att vårdande inrättningar nästan alltid har för dåligt med resurser för sitt uppdrag. Så risker som kan vara låga på pappret blir högre i verkligheten. De som drabbas av detta blir de som befinner sig fysiskt nära vårdtagaren,
91 svar · 15,4k läst
·
F
Fredrik Olofsson: [citat] Kan ju tillägga att vi aldrig sa nej till henne att ansluta, det enda vi krävde var att hon gjorde en omförrättning av GA:n. Fixar inga spontana knytkalas då jag överlåter den kunskapen till andra :rofl::p
51 svar · 15,2k läst
arneri68
arneri68: [citat] Tycker det ser friskt ut. Uppskattningsvis toppat för 40 år sedan och har en 3-delad topp. Jag har sett trädet de senaste 21 åren. Gissar att trädet är ca 80 år baserat på grannträdets storlek och årsringar jag tog ner för några år sedan (på min tomt). [bild]
270 svar · 111,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.