2 817 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Äktenskapsförord
Sida 1 av 2
Hej!
Nu behöver jag er samlade kompetens för att komma fram till en lösnig.
Min fru vill gärna att vi skriver ett äktenskapsförord och det har jag absolut inget emot då det skyddar oss båda om något skulle hända.
Situationen som är nu är att frun hade huset när vi träffades och hon står som ägare 100%.
det hon har sparat och det jag har sparat är oviktigt just nu för det är lätt att lösa.
Vi har nu bott tillsammans i 8 år. Husets värde när vi träffades var ca 4miljoner. Allt det är hennes inget att diskutera.
Men under årens lopp har vi ju gjort förbättringar, byggt pool, friggebod, altan, fixat i trädgård, färdigställt garage m.m alladsom kostnaderna har vi såklart delat på så säg att vi lagt ned ca 500 000kr var på det.
om vi då skriver äktenskapsförord (bara fråga gällande fastigheten nu) hur ska vi räkna (formel) för att få en så rättvis fördelning av värdeökningen/investeringen var?
fastigheten är idag värd ca 8miljoner
Förslag som att köpa in behöver inte lämnas utan är endast intresserad av hur man smartast kan reglera detta i ett eventuellt förord.
Jag vill i ett förord inte sätta henne på gatan såklart för att det blir för dyrt för henne så hon måste sälja (vi har barn ihop) men samtidigt måste jag få ut av mina investeringar så att inte jag står utan nåt i det läget om något skulle hända.
Självklart är bådas intention att vi ska leva med varandra resten av livet och då är det en ickefråga men det skadar aldrig att skriva papper på det när man är vänner så man slipper kriga om man blir ovänner.
Nu behöver jag er samlade kompetens för att komma fram till en lösnig.
Min fru vill gärna att vi skriver ett äktenskapsförord och det har jag absolut inget emot då det skyddar oss båda om något skulle hända.
Situationen som är nu är att frun hade huset när vi träffades och hon står som ägare 100%.
det hon har sparat och det jag har sparat är oviktigt just nu för det är lätt att lösa.
Vi har nu bott tillsammans i 8 år. Husets värde när vi träffades var ca 4miljoner. Allt det är hennes inget att diskutera.
Men under årens lopp har vi ju gjort förbättringar, byggt pool, friggebod, altan, fixat i trädgård, färdigställt garage m.m alladsom kostnaderna har vi såklart delat på så säg att vi lagt ned ca 500 000kr var på det.
om vi då skriver äktenskapsförord (bara fråga gällande fastigheten nu) hur ska vi räkna (formel) för att få en så rättvis fördelning av värdeökningen/investeringen var?
fastigheten är idag värd ca 8miljoner
Förslag som att köpa in behöver inte lämnas utan är endast intresserad av hur man smartast kan reglera detta i ett eventuellt förord.
Jag vill i ett förord inte sätta henne på gatan såklart för att det blir för dyrt för henne så hon måste sälja (vi har barn ihop) men samtidigt måste jag få ut av mina investeringar så att inte jag står utan nåt i det läget om något skulle hända.
Självklart är bådas intention att vi ska leva med varandra resten av livet och då är det en ickefråga men det skadar aldrig att skriva papper på det när man är vänner så man slipper kriga om man blir ovänner.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Förväntar du dig nån del av värdeökningen på fastigheten, om ni skulle gå skilda väga?
Varför krångla till det.
Enklast är det väl att skriva en revers? att du är skyldig din hustru 2 miljoner som om du köpte in dig i fastigheten när flyttade ihop.
Som du betalar när ni säljer kåken eller hon får dra av när hon köper halva av dig.
/ATW
Enklast är det väl att skriva en revers? att du är skyldig din hustru 2 miljoner som om du köpte in dig i fastigheten när flyttade ihop.
Som du betalar när ni säljer kåken eller hon får dra av när hon köper halva av dig.
/ATW
Eftersom jag stoppar in (investerar) pengar i fastigheten som annars hade kunna föränta sig eller placeras i fonder istället så ser jag det som rimligt ja.Dan_Johansson skrev:
Rimligheten att bostadsmarknaden sjunker avsevärt ser jag inte som så hög så bostäder lär inte bli billigare och för att jag i ett sånt läge ska ha råd att köpa något eget till mig och barnen behöver jag ju tänka på investeringsbiten.
Som det är nu utan förord skulle jag kunna kräva 50/50 om vi skulle gå skilda vägar men det ser jag inte som moraliskt rätt.
Så denna frågeställning åter igen är inte att någon ska gynnas mer än någon annan utan det är för att det ska bli så jämt och korrekt som möjligt för alla parter.
Med tanke på din fråga har du inte uppfattat det jag skrev. jag kanske var otydlig.K Kurtivan skrev:
Vi vill ha ett äktenskapsförord så att det inte blir diskussioner om något händer.
Hon är idag 100%ägare av huset men efter att vi flyttat ihop har ju även jag investerat i fastigheten.
Att jag ska komma in och ta 50% ser inte jag som rimligt bara för att vi är gifta. det skulle kräva att vi sålde och gav barnen en osäkerhet och det finns inte på kartan.
Hon ska såklart ha den största delen av kakan eftersom hon ägde huset när vi träffades. frågeställningen gäller endast min investering i fastigheten och hur beräkna värdeökningen utav det i ett äktenskapsförord
Detta innefatar inköp alternativt en schablon summa som gäller dagen det skrivs.A ArneTW skrev:
Tänker mig en smartare formel (kalla det krångla till det om du vill) som reglerar det utifrån värdeökning eller minskning även och chansen att fastigheten minskar i värde är låg.
Det kommer ju att investeras mer i fastigheten över tid så då måste man i sånt fall hela tiden reglera förordet och det ställer ju till det då är det bättre att bara kunna redovisa kostnaeder och sen räkna nån formel på det från värdeökningen att vi flyttade ihop eller nåt tänker jag.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Har ni några särkullsbarn?
Eftersom det handlar om rätt mycket pengar hade jag nog tyckt det är rimligt att lägga några tusenlappar på en jurist.
Finns det särkullsbarn (dvs. en annan intressent (barnets förälder) till de här eventuella pengarna) så måste ni definitivt ta hjälp av en jurist. Och glöm inte att skriva testamente samtidigt ..
Eftersom det handlar om rätt mycket pengar hade jag nog tyckt det är rimligt att lägga några tusenlappar på en jurist.
Finns det särkullsbarn (dvs. en annan intressent (barnets förälder) till de här eventuella pengarna) så måste ni definitivt ta hjälp av en jurist. Och glöm inte att skriva testamente samtidigt ..
O oneill skrev:Detta innefatar inköp alternativt en schablon summa som gäller dagen det skrivs.
Tänker mig en smartare formel (kalla det krångla till det om du vill) som reglerar det utifrån värdeökning eller minskning även och chansen att fastigheten minskar i värde är låg.
Det kommer ju att investeras mer i fastigheten över tid så då måste man i sånt fall hela tiden reglera förordet och det ställer ju till det då är det bättre att bara kunna redovisa kostnaeder och sen räkna nån formel på det från värdeökningen att vi flyttade ihop eller nåt tänker jag.
Visst det går väl att krångla till det... dvs om du köpt in dig direkt för 2 miljoner för 8 år sen och din fru köpt Tesla-aktier för pengarna?
Du kan väl räkna upp de 2 miljonerna med inflationen eller nåt om du vill.
Oavsett måste ni bestämma ett värde på huset ett vid ett visst ögonblick och sen får du köpa in dig...
Du kan väl ta dagens värde och dra av din investering/arbete/värdeökning sen ni flyttade ihop.
/ATW
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
En sådan formel blir troligen orimligt komplicerad. De äktenskapsförord jag har hört talas om är statiska. Antingen en bestämd tillgång, eller en procentsats av en tillgång. Det finns lite dynamik i formuleringar i stil med ”allt som tillkommer genom arv”.
En mycket vanlig, enklare lösning är att en part köper in sig via en revers, som görs till enskild egendom. Sedan äger man 50/50. Delar på värdeförändring. Även om en kanske lägger in mer för renoveringar (som då blir 50% delat) så bidrar man oftast lika till hushållet, om än inte nödvändigtvis med pengar.
Reversen säkrar att den som ägde ursprungligen, får ut det man satte in.
En mycket vanlig, enklare lösning är att en part köper in sig via en revers, som görs till enskild egendom. Sedan äger man 50/50. Delar på värdeförändring. Även om en kanske lägger in mer för renoveringar (som då blir 50% delat) så bidrar man oftast lika till hushållet, om än inte nödvändigtvis med pengar.
Reversen säkrar att den som ägde ursprungligen, får ut det man satte in.
Din del av investerat kapital samt procentuell lika stor del av värde ökningen.
Din investerade del är i nuläget 500 000
Om värdeökningen på huset varit 100% sedan ni påbörjade de olika renoveringarna får du 100% avkastning på ditt investerade belopp 500 000. Totalt för dig i nuläget 1 000 000. Sedan ska ni räkna av vinstskatt mm på det beloppet också.
Sen är det bara att indexera allteftersom marknadsläget förändras eller investerat belopp ändras.
Ska säga att jag inte har någon helst erfarenhet av detta så jag bollar mer eller mindre idéer om hur jag skulle ha räknat för min egen del.
Din investerade del är i nuläget 500 000
Om värdeökningen på huset varit 100% sedan ni påbörjade de olika renoveringarna får du 100% avkastning på ditt investerade belopp 500 000. Totalt för dig i nuläget 1 000 000. Sedan ska ni räkna av vinstskatt mm på det beloppet också.
Sen är det bara att indexera allteftersom marknadsläget förändras eller investerat belopp ändras.
Ska säga att jag inte har någon helst erfarenhet av detta så jag bollar mer eller mindre idéer om hur jag skulle ha räknat för min egen del.
Helt matematiskt "rättvist" är det nog svårt att få till om hon äger huset medan ni delar lika på renoveringar och investeringar.
I vårt hushåll äger vi olika stor del i huset, men alla betalningar som kan anses vara investeringar i fastigheten delas enligt våra ägarandelar.
I vårt hushåll äger vi olika stor del i huset, men alla betalningar som kan anses vara investeringar i fastigheten delas enligt våra ägarandelar.
Undrar inte om frugan funderar på att den där reversen inte har varit en dålig investering...H hempularen skrev:En sådan formel blir troligen orimligt komplicerad. De äktenskapsförord jag har hört talas om är statiska. Antingen en bestämd tillgång, eller en procentsats av en tillgång. Det finns lite dynamik i formuleringar i stil med ”allt som tillkommer genom arv”.
En mycket vanlig, enklare lösning är att en part köper in sig via en revers, som görs till enskild egendom. Sedan äger man 50/50. Delar på värdeförändring. Även om en kanske lägger in mer för renoveringar (som då blir 50% delat) så bidrar man oftast lika till hushållet, om än inte nödvändigtvis med pengar.
Reversen säkrar att den som ägde ursprungligen, får ut det man satte in.
/ATW
Om min partner plötsligt hade börjat prata äktenskapsförord långt efter giftermålet, så hade åtminstone jag blivit lite fundersam på vad hon haft för planer. Just saying 
Sen för tydlighetens skull så är väl ägandeförhållandet 50/50 just nu om ni är gifta utan äktenskapsförord?
Sen för tydlighetens skull så är väl ägandeförhållandet 50/50 just nu om ni är gifta utan äktenskapsförord?
