7 796 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Binda upp medlemmar i en förening till ett avtal på flera år utan information?
Tycker detta känns relevant i diskussionen då det det handlar lite om argument för varför man inte skulle få lämna. Och det är intressant hur det hela är tänkt att fungera.E erimos skrev:Vi har ett ansökningsförfarande så ingen blir medlem ovetandes, den delen av din historia låter lite märklig. Vi har ett avtal helt enkelt.
När man väl är medlem är man dock enligt stadgarna skyldig att betala avgift under avtalsperiod och dessutom att hålla sig informerad om stadgarna.
Utträde är begränsat till avtalsperiodens slut eller fastighetsägarbyte. I det senare fallet är medlem skyldig att informera ny fastighetsägare.
Men svagheten i vårt avtal är att det bara står att man är skyldig att betala medlemsavgift och insats, inte avgiften som får till leverantören. Ingen har utmanat det än dock.
Vi har nog väldigt konkurrenskraftigt kostnad för medlemmar så jag är inte säker på att de skulle acceptera kostnadsökningen det skulle innebära att låta leverantören ta över. (Ca 300kr för 250mbit och tv-paket).
Inte meningen att fyll tråden med OT, men jag tänkte det var relevant med hur det fungerar i andra föreningar.
Men i ert fall så ingår vissa tjänster hos operatören? Tex bredband?
I föreningen ämnet handlar om ingår inga tjänster utan det man betalar är en kostnad få att få nyttja tjänsterna operatören erbjuder. Så i mitt fall har jag behövt ett eget abonnemang för tex bredband
För att få bra rabatt på bredbandet måste jag i princip binda upp mig. Och att bindningstiden på mitt egna abonnemang (är ju oftast 12 eller 24 månader) skulle tajma med föreningens avtalsslut är orimligt.
Så att lämna utan att åka på andra kostnader så som dubbla abonnemang eller så att ha betalat för att få nyttja Tele2 i ett år men sen inte göra det är i princip omöjligt.
Antingen får man säga upp sitt egna abonnemang och helt enkelt betalat årsavgiften i onödan. Eller så får jag ligga obundet fram till föreningens avtalsslut men det blir så dyrare.
Föreningen har meddelat mig att dom ska ta fram information som ska ha delats ut samt medlemsregister.
Blir intressant att se om jag ens står med där och som många påpekat kan man fundera på vem som skrivit in mig utan godkännande.
Jag har ju som sagt betalat en faktura då det kändes rimligt att betala för att jag nyttjar tjänsten. Men om det automatiskt gör mig medlem kan man fundera på.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Nu tror jag som sagt att du har rätt att gå ur föreningen beroende på att villkoren för uppsägning var okända när du gick med, men just avseende att man går med i en förening genom att betala är ju i stort så det går till. Idrottsföreningar, kulturföreningar, you name it, det är så man går med.ChefKaktus skrev:
Den viktiga frågan är snarare vad man binds upp för mer än det kända och väntade.
Vi har dels en medlemsavgift och dels en avgift för själva tjänsten. Medlemsavgiften är någon hundring per år. Stod det inte två poster på fakturan?ChefKaktus skrev:Tycker detta känns relevant i diskussionen då det det handlar lite om argument för varför man inte skulle få lämna. Och det är intressant hur det hela är tänkt att fungera.
I föreningen ämnet handlar om ingår inga tjänster utan det man betalar är en kostnad få att få nyttja tjänsterna operatören erbjuder. Så i mitt fall har jag behövt ett eget abonnemang för tex bredband
För att få bra rabatt på bredbandet måste jag i princip binda upp mig. Och att bindningstiden på mitt egna abonnemang (är ju oftast 12 eller 24 månader) skulle tajma med föreningens avtalsslut är orimligt.
Så att lämna utan att åka på andra kostnader så som dubbla abonnemang eller så att ha betalat för att få nyttja Tele2 i ett år men sen inte göra det är i princip omöjligt.
Antingen får man säga upp sitt egna abonnemang och helt enkelt betalat årsavgiften i onödan. Eller så får jag ligga obundet fram till föreningens avtalsslut men det blir så dyrare.
Föreningen har meddelat mig att dom ska ta fram information som ska ha delats ut samt medlemsregister.
Blir intressant att se om jag ens står med där och som många påpekat kan man fundera på vem som skrivit in mig utan godkännande.
Jag har ju som sagt betalat en faktura då det kändes rimligt att betala för att jag nyttjar tjänsten. Men om det automatiskt gör mig medlem kan man fundera på.
Hej jag undrar vem fakturan var riktat till.ChefKaktus skrev:Tycker detta känns relevant i diskussionen då det det handlar lite om argument för varför man inte skulle få lämna. Och det är intressant hur det hela är tänkt att fungera.
Du sa det var en påminnelse till tidigare ägare i post 9.
Och då skulle ju inte jag kunna se att du gått med även om du betala den. För att dra parallellen till idrottsföreningen och får en faktura i mitt namn men morsan betalar så är det ju fortfarande jag som är medlem inte personen som pengarna kom från.
Styrelsen i en BRF kan besluta om kostnader och utgifter för FÖRENINGEN med bindande avtal. Pengar som bara kan debiteras bostadsrätten på hyran, där pengarna fördelas efter andelstalet, aldrig per lägenhet. Tror INTE att föreningen kan teckna avtal åt medlemmarna enskilt. Således kan inte heller en enskild säga upp avtalet och därmed inte få en uppsägningskostnad heller. Sedan kan föreningen teckna avtal med enskilda om särskilda nyttigheter, som p-plats, förråd m.m. med priser, uppsägningstider och kostnader, men det är en helt annan sak eftersom det är medlemmen som då ber om att få hyra en nyttighet, inte blir påtvingad en.ChefKaktus skrev:Hej!
I området där jag bor finns det en förening för de hushåll som är anslutna till Tele2 (Comhem).
Jag är osäker på antalet men det är mellan 100 och 200 hushåll.
För att få nyttja Tele2s tjänster betalar varje hushåll ca 700kr var om året.
Utöver detta betalar man för de tjänster man själv utnyttjar.
Vid inflytt för två år sedan fick jag ingen info om detta men efter ca ett år fick jag tillslut en faktura att betala (det var då jag förstod att föreningen fanns). Med fakturan kom info om att det kostar 1000kr för att gå ur föreningen för bredband från Tele2.
Utöver Tele2 finns möjlighet att installera fiber vilket jag nu gjort.
Jag vill nu lämna föreningen Tele2 och då betala 1000kr i avgift.
Information om och från föreningen har varit obefintlig. Det enda jag fått är en faktura vid ett tillfälle men tillslut fick jag ett samtal från en i styrelsen gällande mitt utträde.
Då visade det sig att dom tecknat avtal med Tele2 med kostnad baserat på antal medlemmar (kanske inte så konstigt i en förhandling) till 2024. Och att det i stadgarna står att man bara får gå ut när avtalet löper ut.
Nytt avtal förhandlades tydligen fram i Juni i år utan någon som helst information till mig som medlem.
Jag kommer alltså enligt föreningens stadgar tvingas betala 700kr för 2022, 2023 och 2024.
Kan man verkligen bli uppbunden på det sättet?
Jag har ju haft bindningstid på mitt egna abonnemang som jag har koll på, men att det skulle tajma med avtalstiden för föreningen är ju omöjligt, så de som väljer att gå ut kommer alltid åka på en stor merkostnad.
Och att ligga och betala för en tjänst obundet hos typ Tele2 kostar ju massa pengar. Där måste man binda upp sig för att få ett vettigt pris.
Borde man inte fått information om att man blir uppbunden på ett avtal och då bunden till en kostnad på x kr per år?
Får man ens göra så som förening?
Man tecknar avtal i föreningens namn där medlemmarna omfattas. Och om stadgarna tillåter kan man fördela efter lägenhet. TV och internet brukar vara populära tjänster vars kostnad som fördelas på detta sätt.N Nisken skrev:
Klicka här för att svara