1 867 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Ta emot betalning som freelancer
Sida 1 av 2
Jag är en grafisk design freelancer som precis gjort ett jobb för ett företag. Dem vill att jag ska göra en faktura åt dem men jag är båda minderårig och äger inga företag att skriva fakturans namn i. Om man använder ett företag som coolcompany att göra fakturor med så skattas pengarna automatiskt. Men det går väl att skicka direktbetalningar (till.ex från ett paypal konto till ett annat) som inte behövs skatta i utbyte mot jobb så länge min inkomst under det här året inte överskridit ca 20000.
gick det inte lika bra att använda det svenska ordet frilansare?Isak EKlund skrev:Jag är en grafisk design freelancer som precis gjort ett jobb för ett företag. Dem vill att jag ska göra en faktura åt dem men jag är båda minderårig och äger inga företag att skriva fakturans namn i. Om man använder ett företag som coolcompany att göra fakturor med så skattas pengarna automatiskt. Men det går väl att skicka direktbetalningar (till.ex från ett paypal konto till ett annat) som inte behövs skatta i utbyte mot jobb så länge min inkomst under det här året inte överskridit ca 20000.
Fördelen om du går genom cool compay är ju ifall det skulle bli mer jobb så är det skattat och klart redan, blir det inget mer så får du som sagt tillbaka pengarna nästa år.
Lite tråkigt i din ålder kanske att inte få allt men se det som att du får en till lön nästa år utan att lyfta ett finger
Men kolla med dom om det funkar att slippa att dom skattar på det
Lite tråkigt i din ålder kanske att inte få allt men se det som att du får en till lön nästa år utan att lyfta ett finger
Dem behöver inte skatta väl? Det är väl endast arbetsangivar skatt om man betalar en anställd? Eftersom de bara har gått 11 dagar på året så är jag inte över gränsen för att behöva skatta så då borde allt va lungt va?nino skrev:Fördelen om du går genom cool compay är ju ifall det skulle bli mer jobb så är det skattat och klart redan, blir det inget mer så får du som sagt tillbaka pengarna nästa år.
Det verkar rätt kontraproduktivt om det är svenska lagar du är ute efter...Isak EKlund skrev:
www.lagen.nu eller riksdagens hemsida är allt du behöver bättre det kommer till att hitta lagar.
Tror nog att du även som privatperson kan skriva ut en faktura till någon, det är ju mest att företaget i fråga måste ha ett kvitto för att kunna redovisa vart pengarna gått. Sedan kan det ju vara så att efter som du inte har F-skattsedel måste de hålla inne med skatten, men vet inte riktigt hur det blir till privatpersoner här. Om de ska betala ut den som lön till dig måste de ju betala arbetsgivaravgifter o dylikt så då försvinner ju häften av pengarna.
En privatperson kan väl inte skicka fakturor, då det ska vara moms på den. Kör CoolCompany så blir det rätt.T TypRätt skrev:Tror nog att du även som privatperson kan skriva ut en faktura till någon, det är ju mest att företaget i fråga måste ha ett kvitto för att kunna redovisa vart pengarna gått. Sedan kan det ju vara så att efter som du inte har F-skattsedel måste de hålla inne med skatten, men vet inte riktigt hur det blir till privatpersoner här. Om de ska betala ut den som lön till dig måste de ju betala arbetsgivaravgifter o dylikt så då försvinner ju häften av pengarna.
Ska du fortsätta så kan väl dina föräldrar sätta upp ett AB som du fakturerar från
Nej de behöver inte betala arbetsgivar skatter för frilans arbete. Endast för en anställd.T TypRätt skrev:Tror nog att du även som privatperson kan skriva ut en faktura till någon, det är ju mest att företaget i fråga måste ha ett kvitto för att kunna redovisa vart pengarna gått. Sedan kan det ju vara så att efter som du inte har F-skattsedel måste de hålla inne med skatten, men vet inte riktigt hur det blir till privatpersoner här. Om de ska betala ut den som lön till dig måste de ju betala arbetsgivaravgifter o dylikt så då försvinner ju häften av pengarna.
Jodå, de behöver betala arbetsgivaravgifter och hålla inne med skatt. SeIsak EKlund skrev:
https://www.skatteverket.se/foretag...fragor/fskatt.4.18e1b10334ebe8bc80003982.html
Det här kan också vara av intresse
https://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/enskild/starta/krav/under-1.1995
Om de kan betala dig som timanställd så kan du begära jämkning hos skattemyndigheten få hela lönen nu. Då får du å andra sidan jämka igen och betala mer skatt om du tjänar mer.
Rekommenderar starkt
1) att du läser en bok i ämnet, t ex Björn Lunden, Enskild firma.
2) kollar vad myndigheterna skriver på sina webbplatser i stället för att fråga på forum
3) inser att det allvar, ingen lek. Det ligger på dig att göra rätt.
Lycka till med din verksamhet!
(Tror inte att coolcompany.com vill att man skall vara myndig.)
Redigerat:
kollade länkarna och båda relaterar till egen företagar lagar, jag är inget företag utan en privatperson.F fstx skrev:Jodå, de behöver betala arbetsgivaravgifter och hålla inne med skatt. Se
[länk]
Det här kan också vara av intresse
[länk]
Om de kan betala dig som timanställd så kan du begära jämkning hos skattemyndigheten få hela lönen nu. Då får du å andra sidan jämka igen och betala mer skatt om du tjänar mer.
Rekommenderar starkt
1) att du läser en bok i ämnet, t ex Björn Lunden, Enskild firma.
2) kollar vad myndigheterna skriver på sina webbplatser i stället för att fråga på forum
3) inser att det allvar, ingen lek. Det ligger på dig att göra rätt.
Lycka till med din verksamhet!
(Tror inte att coolcompany.com vill att man skall vara myndig.)
Precis, och för att sammanfatta det så hänger det på avsaknaden av godkännande för F-skatt.F fstx skrev:
Om det gäller småsummor och TS kan betrakta det som icke näringsmässig hobbyverksamhet skulle jag dock luta åt att det är uppdragsgivarens problem. Med en momspliktig omsättning på under 30 000 är det frivilligt att vara momsregistrerad så det är i sig inget problem, bara att skicka en faktura utan moms.