A
Hej,

En nära släktning till mig har hamnat i en knipa och har bet mig om hjälp i ärendet;

Bakgrund:
Min släktning ingick avtal om att köpa en Brf avseende ett Attefallshus med källare, köpeskilling sattes till ca 2500kSEK för bostaden på ca 50kvm. Så långt, allt lugnt. Inför tillträdet blir min slökting kontaktad och de nämner att tillträdet har försenats pga av att leverans av värmepump blivit försenat. En månad innan tillträdet blir min släkting på nytt kontaktad, nu säger de att Attefallshuset inte kommer få den utlovade källarvåningen. De ursäktar sig med att "markförhållandena inte tillåter detta". Min släkting tar då kontakt med Stadsbyggnadskontoret i aktuell kommun och frågar om "markförhållandena" - i det samtalet så framkommer inget konstigt om "markförhålladena" och handläggaren ställer sig frågande till påståendet. Det verkar således handla om ren bluff från bygföretaget i syfte att komma undan billigare eller snabbare... Handläggaren är också märkbart irriterad på byggbolaget då de, enligt handläggaren, missköter sig i dialogen med Stadsbyggnadkontoret. Bygbolaget medger "fel" och har erbjudit en nedsättning av köpeskillingen med 500kSEK, dvs 20% alt hävning av köpet och viss kompensation.

Min fråga till forumet: hur går ma lämpligast vidare som konsument i ärendet och vad är "skälig" (praxis) vad gäller ersättning för fall som detta? Till saken hör att huset är för litet utan källare så det kommer inte vara aktuellt för släktingen att flytta in i bostaden.

Sitter och filar på om man ska skicka ansökan om betalningsföreläggande och starta upp den juridiska processen med att så snabbt som möjligt framkalla en förlikning.

Tack på förhand!

Bör väl gå att häva avtalet med tanke på att dom inte kan leverera det dom lovade.
Men det är ju bara min personliga åsikt.

Edit. Såg nu att hävning tydligen inte var ett problem, så glöm mitt inlägg.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hävning var ju tydligen inget problem. Utan frågan verkar gälla hur mycket skadestånd/kompensation som kan vara aktuell.
Vet inte hur man kan resonera. Men ett sätt få till en övre gräns som skulle kunna vara utgångsbud, är väl att hitta vad någon bostadsrätt med liknande totalyta skulle kostat.
Skulle också kolla med en mäklare vad dagsvärdet skulle varit idag, baserat på prospektet. Det borde ju vara lägsta ersättningsnivån.
Alltså om bostadsrätten hade kunnat säljas idag med den källare som inte byggts. Hade den då värderats till 2,8 milj. Men en 50 kvm bef bostadsrätt skulle kosta 3,5 milj. Så borde ju ersättningen ligga någonstans däremellan.

A Adde2010 skrev:
alt hävning av köpet och viss kompensation
Ta detta alternativ alla dagar i veckan.

Jag har läst om en BRF där man sålde lägenheterna med garage under huset. Sen ändrade man sig och byggde parkering på marknivå istället (garage eller carport). Det togs till rätten som inte så något formfel i det hela. Detta har att göra med att det oftast är byggbolaget som sitter i styrelsen och kan således godkänna förändringar som uppstår. Det skulle kunna vara något liknande här.

Sen så har jag hört att man inte bygger med källare idag. För mycket problem med fukt eller nått.

Men att det inte blev någon källare är ju ett faktum som de borde vetat bra mycket tidigare. Jag skulle nog rekommendera att man besöker bygget själv under byggtiden. Då hade man ju kunnat börja bråka betydligt mycket tidigare om man observerat att källaren saknats. Kanske tom fått sin källare.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Och skulle man kunna hitta en annan bostadsrätt med källare i likvärdigt läge. Så är ju det den bästa jämförelsen.

Men tillträde har väl inte skett ännu? Kom överens om hävning och en kompensation. Har din släkting förlorat pengar pga detta om hon/hon häver köpet?

A
Min släkting har ingen stans att bo för tillfället, dessutom blir motsv ers bostad dyrare samt att han får vänta på tillträde

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men tillträde har väl inte skett ännu? Kom överens om hävning och en kompensation. Har din släkting förlorat pengar pga detta om hon/hon häver köpet?

A Adde2010 skrev:
Min släkting har ingen stans att bo för tillfället, dessutom blir motsv ers bostad dyrare samt att han får vänta på tillträde
Det är detta jag tror att motparten försöker dra nytta av. Lusläs avtalet ställ till lite oreda och kräv kompensation för allt möjligt. Men när det kommer till kritan så tror jag inte motparten sitter på enorma värden så det får man nog ta i åtanke.

A
Boende går att lösa. Vi behöver lite tips och råd för att komma så bra ut som möjligt, detta är en ren scam från byggherrens sida, otroligt oseriöst!

M merbanan skrev:
Det är detta jag tror att motparten försöker dra nytta av. Lusläs avtalet ställ till lite oreda och kräv kompensation för allt möjligt. Men när det kommer till kritan så tror jag inte motparten sitter på enorma värden så det får man nog ta i åtanke.

Boilerplate4U
M merbanan skrev:
Jag har läst om en BRF där man sålde lägenheterna med garage under huset. Sen ändrade man sig och byggde parkering på marknivå istället (garage eller carport). Det togs till rätten som inte så något formfel i det hela. Detta har att göra med att det oftast är byggbolaget som sitter i styrelsen och kan således godkänna förändringar som uppstår. Det skulle kunna vara något liknande här.
Har läst om flera likande fall.

Som köpare är man tyvärr "rättslös" med de nuvarande brf-lagarna. Byggherrens interimsstyrelse kan i princip ta vilka idiotbeslut som helst utan insyn.

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
Jo då är det men en rättstvist kan ju byggherren inte undvika, här är det ju fråga om uppenbart kontraktsbrott och ersättning är praxis

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Har läst om flera likande fall.

Som köpare är man tyvärr "rättslös" med de nuvarande brf-lagarna och byggherrens interimsstyrelse kan i princip ta vilka idiotbeslut som helst utan insyn.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Rådet är alltså: försök komma överens om en kompensation utanför rättssalen.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
A Adde2010 skrev:
Jo då är det men en rättstvist kan ju byggherren inte undvika, här är det ju fråga om uppenbart kontraktsbrott och ersättning är praxis
Så är det troligtvis gällande själva köpekontraktet. Det kan dock vara värt att notera om släktingen väljer att fullfölja köpet och riskerar hen att få en oseriös byggherre sittandes i interimsstyrelsen med tanke på vad som hänt. Så mitt råd i detta avseenden om köpet fullföljs: kolla upp styrelsen och be om att få ut en kopia på alla handlingar.

Redigerat:
A
Jo att göra exit är nog en bra strategi, själv skulle jag aldrig ta den risken med en så pass oseriös motpart

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Så är det troligtvis gällande själva köpekontraktet. Det kan dock vara värt att notera om släktingen väljer att fullfölja köpet och riskerar att få en oseriös byggherre sittandes i interimsstyrelsen med tanke på vad som hänt.

Düsseldorff
Häv köpet. Att en annan bostad blir dyrare är inte adekvat kausalt med säljarens fel och därmed inte ersättningsgillt.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.