Du har 3 månaders uppsägningstid. Om den nuvarande ägaren inte säger upp dig kommer ditt avtal att fortsätta gälla även med den nya ägaren. Förhoppningsvis har den nuvarande informerat köparen om att det finns en hyresgäst.
Vill den nya ha "ditt" hus till eget bruk behöver denna säga upp dig och sedan har du 3 mån på dig att flytta enligt avtalet.
Som andra nämner kan det vara till din fördel att sträcka ut en hand till de nya och hoppas att de accepterar dig som fortsatt hyresgäst.
Vill den nya ha "ditt" hus till eget bruk behöver denna säga upp dig och sedan har du 3 mån på dig att flytta enligt avtalet.
Som andra nämner kan det vara till din fördel att sträcka ut en hand till de nya och hoppas att de accepterar dig som fortsatt hyresgäst.
Här handlar väl inte bara om ditt skydd.Ninnie Hedén skrev:
Om han skall sälja så kanske inte dem nya ägarna vill ha dig på köpet.
Det är väl bara att erbjuda sig titta runt och flytta ut.
De är jag som skall erbjuda dig bo kvar inte du som skall kräva det.
Jag är inte helt säker här men jag tror faktiskt att det kan vara så att TS har ett sämre skydd än vad hans avtal säger. Jag tror nämligen att hyresavtalet till trots kan nuvarande ägare sälja huset på dagen och nya ägaren kan då via kronofogden kräva avhysning och då har du kortare än tre månader på dig. Nuvarande hyresavtal följer inte med vid privatförsäljning av bostad så nya ägaren har inget att ta hänsyn till.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det är tänkbart att en köpare inte är bunden av hyresavtalet, men säljaren är bunden. Säljaren blir skadeståndsskyldig om inte hyresavtalet följs.
Klicka här för att svara